CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måla om glasfiberpool  (läst 10968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Salto

Måla om glasfiberpool
« skrivet: juni 17, 2014, 16:35:34:34 »
Vi har en gammal glasfiberpool som vi har problem med att den kritar/färgar av sig om man kommer åt kanterna eller botten. Det här gör också vattnet grumligt.
Nu vill vi gärna ha tips på var man hittar den bästa färgen om man ska måla om poolen?
Andra tips kring ommålningen mottages också tacksamt!  :)

Poolgiganten

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Måla om glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2014, 18:27:52:52 »
Om det bara är för färgens skull, så skulle jag slipa av hela ytan sedan tvätta allt med aceton sedan 1 alt 2 lager topcoat.
Jag ska köra med en NPG topcoat som ska vara ca 50% tätare än vanlig coat. BUFA swim
Jag har fått ganska bra kontakt med en som leverera direkt från industrin, jag hade dock oturen att få fel färg först och vänta på en ny leverans.
Vill du att jag skall förmedla en kontakt kolla pris så säg till.
Om det finns några andra färger som funkar vet jag inte.
Håller själv på med detta just nu..http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0
« Senast ändrad: juni 17, 2014, 21:02:30:30 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad TommyC

SV: Måla om glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2014, 21:44:05:05 »
Om ytan bara är matt och trist så kanske det går att polera med maskin och få en stor förbättring.

Om poolens yta består av gelcoat/topcoat så är det troligen lämpligt att använda samma matrial vid eventuell renovering. Epoxi och olika färger ovanpå gelcoat kan fungera men det blir troligen mycket dyrare än gelcoat/topcoat och är svårt att bedöma om det kommer att lyckas.

Om ytan är så dålig att den måste plastas om (förutsatt att den består av gelcoat/topcoat) så är arbetsgången:

Gör först rent så bra det går med vatten och vanliga rengöringsmedel.

När ytan torkat så avfettar man med ren aceton (utan olja) före slipning för att inte trycka ner fett från ytan i plasten.

Matta därefter ner hela ytan med slipmaskin. Det är ett ganska stort jobb att slipa en hel pool så det behövs en riktigt bra slipmaskin. Jag kör Festool Rotex 150 med tillhörande dammsugare och Festools slippapper Saphir p24. Vad jag vet så finns det ingen mer lämpad maskin för jobbet och det tar ändå många timmar att slipa en hel pool.

Det vore intressant att få pris på Bufa swim topcoat för att jämföra med Reichold Norpool som finns på hyllan hos de flesta båttillbehörsbutiker i färgen vit. Topcoat betyder vanligtvis gelcoat med tillsats av 3-5% vax. Vaxet gör att plasten härdar mot luft. De två lagren läggs som ett lager gelcoat och det sista lagret som topcoat. Lägger man det sista lagret innan det förra har härdat fullt så behöver man inte slipa, annars bör man rugga upp ytan lätt innan det sista lagret läggs. Har man lagt på topcoat och upptäcker att man behöver lägga ytterligare ett lager topcoat så måsta man tvätta bort vaxet på ytan med aceton och rugga med slipmaskinen.

Behöver man göra några förstärkningar innen gelcoat och topcoat läggs på så används vanlig ofärgad polyesterplast som armeras med glasfiber (matta eller väv). Gelcoat betyder färgad polyester eller vinylester. Vinylester är är bättre kvalite av plast än polyester. Vinylester tar upp mindre vatten än polyester vilket ger mindre risk för s k böldpest eller plastpest något som jag tror beror på dåligt utfört arbete eller dålig kvalité på plast.

För plastningen behöver man en bra andningsmask med gas- och partikelfilter samt handskar som tål aceton.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Salto

SV: Måla om glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2014, 22:34:41:41 »
Tack för era svar! Verkligen detaljerat!
Tror den är målad med epoxifärg.
Försöker hitta lösningen till problemet att poolen blir helt grumlig och de som badar helt färgade när de nuddat poolen... Som det är nu känns det inte som att vi kan använda poolen vilket känns väldigt tråkigt. Försöker ta reda på hur vi ska gå tillväga men för tillfället har vi flera husprojekt på gång så ommålning får nog vänta till nästa år.
Vi tänkte göra ett försök att få ren poolen genom att skrubba hela poolen, tömma ur det mesta av vattnet och kanske polera för att se om det kan hjälpa problemet. I allafall tillfälligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag