CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 122289 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #120 skrivet: juli 06, 2009, 20:53:13:13 »
hej baseman
den skall som det skrivits om i många olika trådar alltid monteras sist i kedjan.
Hur du får ihop det beror på din egen fantasi samt vad du har för pumpkapacitet.
Håller du bara dina grund mått eller något tunnare så bör det inte vara några problem.
mvh carlos <sol>
« Senast ändrad: juli 11, 2009, 13:38:00:00 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad baseman

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #121 skrivet: juli 06, 2009, 21:58:32:32 »
Tack Carlos........får den i nästa vecka...så det ska bli spännande....

Utloggad Molle

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #122 skrivet: juli 10, 2009, 23:25:15:15 »
Ett tips är att utnyttja Bauhaus prisgaranti om ni ska köpa en Intex.
Jag köpte den där och betalade 1899-12%, hänvisa till TRUs pris så ringer de och kollar sedan klart.

Blir ganska prisvärt.

Utloggad Pågen

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #123 skrivet: juli 11, 2009, 10:45:31:31 »
Nu har jag haft min saltgenerator i en vecka, vilket underbart vatten! Den bästa pryl jag köpt till poolen någonsin! Bara att ställa in timern och den sköter sig själv, inget mer än att kolla med mätstickor ett par gånger i veckan. Inget mer drällande med kemikalier, bara ett kristallklart vatten! Har du funderat på en så slå till, jag vågar lova dig att du blir nöjd! Använd sedan molles tips, jag gjorde det inte men det fungerar uppenbarligen.
Glasfiberpool från PHU Anita

Utloggad cy_berg

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #124 skrivet: juli 12, 2009, 09:07:58:58 »
Jag har med stor nyfikenhet läst trådarna om saltklorinatorer här inne och börjar bli riktigt sugen på att skaffa en till vår pool. Poolen i sig är under konstruktion (håller på att fylla den med vatten just nu) och jag tycker att saltklorinator verkar vara ett riktigt attraktivt renings-alternativ. Dock undrar jag om man kan köra Intex klorinatorer tillsammans med ett system som hos mig i övrigt består av rör och slangar med 50mm dimension? Finns det kopplingar för övergång mellan dessa dimensioner, och är det "bra" att gå ner i dimension i systemet som i övrigt är gjort för 50mm (funkar flödet som det ska, tar pumpen stryk av att behöva jobba hårdare etc.)?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #125 skrivet: juli 12, 2009, 18:18:20:20 »
Om du behöver hela flödet så kan du ju köra delflöde (bypass) genom Saltklorinatorn
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad cy_berg

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #126 skrivet: juli 14, 2009, 08:58:19:19 »
Tack för svaret Carlos  O0

Är det ingen som kan berätta om det går att koppla ihop Intex-systemet med 50mm slangar? Jag mailade Intex om det men fick ett ganska knapphändigt svar...

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #127 skrivet: juli 14, 2009, 11:10:44:44 »
Allt går att montera ihop problemet är att Saltgeneratorn har en mindre dimmension invändigt som du har svårt att ändra om du inte monterar denna i en 50 rörsbit gör en egen konstruktion av det hela.
Har inte tänkt på detta förut men det bör ju gå att ersätta den befintliga tuben på något vis.
Du måste själv bestämma om du behöver hela flödet för 50 mm.
Själv har jag 40 mm som grund och detta har jag kopplat ihop men jag tror Intex håller 32/38 invändigt
vilket då blir minsta mått.
Fodrar man en större genomströmning gäller nog bypassledning.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ottohans

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #128 skrivet: juli 14, 2009, 20:23:16:16 »
hej på er alla saltisar
jag köpte en saltvattenspoolsystem till vår lilla 10m2 pool
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=133

är samma som
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=140
men med pump och filter, har bara kört den i en vecka men är helnöjd :)

köpte på toysRus för 2295:- och det är 3år garranti
Ett pluss är också att det är lite mer "tryck" i pumpen, mot den som var med polen,
Det drar runt vattnet bättre när den kör





Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #129 skrivet: juli 18, 2009, 12:48:42:42 »
hej
måste erkänna att jag slarvat lite med kontrollmätningen av vattnet blir ju gärna så när allt sköter sig själv.
igår så var det 3 veckor sedan jag körde saltklorinatorn och fick se att det började bli lite alger i bottenkanten av poolen, mätte också klorvärdet och det visade 0.
Gasade då på saltklorinatorn 3 timmar borstade av botten och väggarna idag var värdet 1 och poolen ren som bara >:D.
Det är fantastiskt hur lätt man kan handskas med denna maskin.
glada poolhälsningar //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag