VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Olika uppgifter om vinterstängning  (läst 12206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomasbada

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nybliven poolägare
    • Visa profil
Olika uppgifter om vinterstängning
« skrivet: oktober 20, 2008, 20:58:04:04 »
Hej! Alla med löv i poolen.

Angående vinterstängning av poolen (har en lecapool med liner) så blir jag lite frågande till varför
det förekommer olika uppgifter om hur mycket vatten som skall tömmas ur etc.

En uppgift är att man inte behöver tömma alls bara sätta pluggar i inloppen och cellplast i skimmern.
En annan är att tömma till under skimmern men inte under inloppen.

Varför skall man över huvud taget ha pluggar i inloppen om vattnet går över dessa och vad
består sådana pluggar av ?

Slangarna i marken går väl knappast att tömma helt och här kan det ju frysa om tjälen går ned?

Finns det inte risk för isexpansion mot väggar som kan spräcka poolstommen om man inte tömmer poolen så mycket som möjligt?

Jag har inskaffat täckplåtar för ordentlig täckning även om vi befinner oss i Skåne.



Tacksam för svar

Tomas

Murad Pool 10,5x5x1,5 med Lecablock, liner 1,5mm.
Roman trappa

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2008, 21:32:45:45 »
Hej,

Har press och plåt på poolen --> inga löv :)

I Skåne tror jag is-risken är minimal, speciellt under plåtar. Snacket om viterpluggar i poolen under vattnet beror enligt min mening helt påvar pump och filter befinenr sig. Det är en poäng att sätta pluggar och låta vattnet rinna ut om man har pump mm nivåmässigt under inlopp och skimmer i poolen, då blir ju ledningarna tomma. I mitt fall har jag pump och filter strax över poolen vilket enligt min mening gör vinterpluggar meningslösa. Istället tar jag bort munstyckena så att slangarna är helt öppna ut i poolen, om det skulle frysa så minskar iaf motståndet för expansion i den riktningen. I övrigt tänker jag låta vattennivån vara som den är och sätta en frostflaska i skimmern.

Att tömma mycket (djupt ner) har andra risker beroende på marken runt poolen, är den fuktig och det blir en kall vinter så kan man ju få käle i marken via poolen som ligger djupare och i fuktigare jord --> risk för tjälskott och sättningar i poolen.

Visst finns det risk för is-expansion som kan spräcka väggarna, tror din leca är med stum än t.ex min plåtstomme. För att skapa konstgjort expansionsutrymme brukar många sjösätta ett par 25 liters plastdunkar med lite sand i så kan dessa tryckas ihop istället för att poolen spricker.

Hoppas det hjälper lite :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Tomasbada

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nybliven poolägare
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2008, 19:40:40:40 »
Tusen tack för svaret
Det uppskaddar jag verkligen

Bästa hälsningar Tomas
Murad Pool 10,5x5x1,5 med Lecablock, liner 1,5mm.
Roman trappa

Utloggad Pea

SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2008, 19:11:47:47 »
viktigt att alla slangar är tömda, oavsett om man pluggar inlopp m.m. så måste slangarna tömmas. har man fall på slangarna så att vattnet rinner ut så kan man köra med pluggar, annars måste man tömma under inlopp och blåsa ur vattnet ur slangarna.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2008, 19:25:26:26 »
Hmm,

Tror det beror på var man bor, hör i Hbg har det inte varit tjäle mer än ett par centimeter sedan vi flyttade hit 2002.
Jag tömmer inte slangarna, men försöker få nivån under markytan.
Inser att det nu blir olika uppgifter igen :), men jag tror att vikten av att tömma ledningar är helt olika
beroende på hur mycket vinter det är där man bor.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Tomasbada

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nybliven poolägare
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2008, 19:47:37:37 »
Hej Igen alla vänliga entusiaster.
Jo det blir lite olika svar.
Om jag förstått det där med sänkning av vattnet så verkar det alltså inte ha så stor betydelse för själva
poolstommen(leca) om vattnet töms ur 20 cm eller 50cm.

När det gäller slangarna så kan jag förtydliga med att i mitt fall gäller följande:
(usch nu kommer det mycket text)

Pumpen och anslutande slangar sitter i ett kallgarage och 10-20cm under poolens vattenyta.
Slangarna går sedan ned under en liten byggnad för att komma ut i marken ca 0,5m under vattenytan.
Sedan stiger dom och ligger nästan plant på ca 0,3-0,4m mark djup längs poolen.
Det innebär att slangarna har en svacka som svårligen kan tömmas på vatten.

Slangarna är vita och har diam. 50mm samt märkta IMAGE med till synes "lindad" yta.
Dessutom är dom isolerade men det saknar väl betydelse om vatten står stilla och ingen värme tillförs.
Jag har hört att vissa typer av slangar tåler att frysa, kan dessa vara av sådan typ ?

Bästa hälsningar Tomas
 




Murad Pool 10,5x5x1,5 med Lecablock, liner 1,5mm.
Roman trappa

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #6 skrivet: oktober 22, 2008, 20:45:06:06 »
Hej igen,

Jag skulle bedöma det på så vis att din slang ligger frostfritt och låta det vara. OM du inte är komfortabel med vatten i slangarna så skulle jag
sänka nivån och sen blåsa ur ledningarna så gott det går med tryckluft. Det kommer säkert att kvar lite vatten kvar men det ligger
på det djupaste ställer --> liten frostrisk. Jag har provat båda varianterna, inget har frusit sönder hittills :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Tomasbada

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nybliven poolägare
    • Visa profil
SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2008, 21:15:25:25 »
Åter stort ack för svar

God kväll

Tomas
Murad Pool 10,5x5x1,5 med Lecablock, liner 1,5mm.
Roman trappa

Utloggad BosseP999

SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2008, 13:57:54:54 »
Jättebra tråd! Har funderat mycket kring detta den senaste tiden eftersom det är första vintern "med pool" för mig också.
Bor också i NV-skåne, nära vattnet (=mindre frostrisk antar jag) och har nog tänkt nöja mig med att lägga en pet-flaska i skimmern, dränera pump och reningsverk (ligger båda ovan mark i ett oisolerat garage).
Någon som har lite kunskaper kring HUR is expanderar egentligen? Jag kommer att ha vatten kvar i mina slangar, men som lekman inbillar jag mig att eventuell frost i slangarna borde "putta" vattnet framför sig inne i slangen och då inte spränga den - eller funkar inte isbildning så?
Poolkungen Oval 4.2x8.2. OnePac II VP.

Utloggad PoolK

SV: Olika uppgifter om vinterstängning
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2008, 15:55:04:04 »
Hej.
Vad man har för slang är ganska betydande vad jag har förstått. Av din beskrivning Thomas så låter det som att du har någon typ av PVC-slang, och sådana är tyvärr inte fryssäkra. Den enda slangen jag känner till som är frostsäker som man använder i poolbyggen är sk PEM-slang och den är svart och blå och relativt styv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan