VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av bottenisolering  (läst 742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kristofer

Placering av bottenisolering
« skrivet: maj 04, 2021, 12:14:31:31 »
Hej! Första posten på forumet men har varit här och läst länge.

Jag ska börja bygga en Folkpool Garden och funderar lite över bottenisolering. Poolen är delvis nedgrävd ca. 70cm
Enl. manualen så ska man använda bärlagerkross mellan bottenreglarna och sedan putssand/stenmjöl. Jag funderar på att lägga makadam sedan 5cm XPS mellan bottenreglarna och sedan 5-6cm stenmjöl ovanpå.

Är det något som gjort på liknande sätt? Blir det bra?
Jag kan inte lägga XPS:en under poolstommen, och om jag lägger den ovanpå reglarna så får jag inte plats med ett stenmjölslager innan bottenmattan. 

En annan fundering är vilken skillnad det gör på vintern, fryser vattnet långsammare om jag har isolering mellan dränering och pool?

Poolgiganten

Utloggad raffe81

SV: Placering av bottenisolering
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2021, 13:42:15:15 »
Jag undrar lite samma sak. Har hittat en hel del gamla trådar där man rekommenderade lägga stenmjöl ovanpå cellplasten för att få en jämn och fin yta utan skarvar.

Gäller detta fortfarande? Hur är det att padda stenmjöl som ligger på cellplast? Finns det några nackdelar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan