VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Andra året med pool, mer problem än 2018  (läst 6114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2019, 09:15:14:14 »
Bifogar en bild på det kommunala vattnet med bakterien som livnär sig på en grankvist. Flaskan har stått en tid och bakterierna har förökat sig.
Som ung är bakterien färglös medans åldern ökar ändras färgen mot rosa eller röd. Bakterien är känd sedans Alexander den stores då bröd färgades röd under natten. Vidare har några personer helgonförklarats pga bakterien som visat på Jesu blod.
Inget problem med bakterien i dricksvattnet som är ganska kallt. De förökar sig i en pool som blir varm. I en pool kan de bla orsaka ont i öronen.

Det där var riktigt intressant. Vi har under flera år sett att vattenskålar vi haft stående längre tid utomhus med vatten i har blivit rödfärgade. Vi har undrat vad det är men det här är troligtvis förklaringen. Frågan är om bakterien finns i vattnet eller om det är i vår närnatur. Ska kollas med vatten i en flaska som får stå med kork på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2019, 09:19:16:16 »
Min Sambo ramlade över en hemsida igår, när hon letade efter badleksaker, detta verkar ju vara oorganiskt klor som inte ger klorblockering: https://www.miwex.se/product/poolkem-tempo-stick-300g-45kg

Vad tror du om dessa Roger Skog?

Jag kör med dem när cyan har stigit en del för att slippa klorblockering. Beroende på nivå när säsongen startar så börjar jag med puckar och går över till dessa, eller kör direkt med temposticks. Detta då jag har fått tag på vanliga puckar till ett otroligt bra pris som jag inte kunde motstå. Men jag har kört med temposticks ett par år. Funkar för mig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2019, 10:34:43:43 »
Om du har en kristallklar pool med bra värden så är det dumt att byta produkt. Organiskt klor är bra om du har en pool utan täckning eller ett spabad med filterpatron. De finns två olika organiska klor som bildar cyanursyra. Det är natriumdiklorisocyanurat och triklorisocyanursyra. De har många olika handelsnamn. Den första är lättlöslig och ganska pH-neutral medans den andra är mer svårlöslig och pH-sänkande. Den är långverkande. Ditt klor du använt innehåller; 11,6% av den första och 75,6% av den andra. Vidare pH-stabilisering och flockningsmedel. WHO och EPA rekommenderar en CYA-nivå på 30-50ppm för öppen pool. Deras rekommendationer för fritt klor ligger mellan 1 och 4ppm. I Sverige ger Socialstyrelsen råd om bassängbad som ligger betydligt lägre. Denna skrift tar inte hänsyn till om CYA finns närvarande. För varje ppm CYA ökar desinfektionstiden. Fördelen är att det fria kloret inte bryts ner av solens uv-b-strålning. Mängden CYA regleras med backspolning. I USA har man infört 7,5%-regeln för CYA och beräkning av fritt tillgängligt klor. Ex. 40ppm CYA mult. med 0,075 är 3. Enligt denna regel bör man då ligga över tre för att ha desinfektion i poolen. Om du byter till oorganiskt klor som produkten du visade. Kommer du få hantera ett annat problem eftersom kloret innehåller kalcium. Det är mjölkigt/dimmigt vatten kan uppstå. Jag använder själv Folkpools dagsklor som är 100% kalciumhypoklorit. Har kristallklart vatten. Alla produkter och metoder har fördelar och nackdelar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #13 skrivet: augusti 07, 2019, 19:25:43:43 »
Jag kör med dem när cyan har stigit en del för att slippa klorblockering. Beroende på nivå när säsongen startar så börjar jag med puckar och går över till dessa, eller kör direkt med temposticks. Detta då jag har fått tag på vanliga puckar till ett otroligt bra pris som jag inte kunde motstå. Men jag har kört med temposticks ett par år. Funkar för mig.

Om kärlen du har utomhus är av järn kan det också vara järnbakterier. De oxiderar järn 2 joner till järn 3 joner. Samma bakterie som äter upp bron i Sundsvall. På våren kan man se dessa i smala bäckar med rödaktig ton.

Utloggad Barbalax

SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #14 skrivet: augusti 12, 2019, 14:32:37:37 »
Har varit bortrest några dagar och nar jag oppnade poolen var alla vita plastdetaljer i poolen tackta med ett rosa slime.... så det ar uppenbarligen bakterier som jag har i poolen.

Har tutat i benzalkoniumklorid och skrubbat med borste. Enligt stickorna ar det OK att ligga mellan 20 - 60 ppm CYA? Och det sker en viss utspadning nar det regnar. Men det ar nog en bra idé att kopa CYA fritt klor och alternera med iaf.
 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2019, 16:43:01:01 »
Detta är inget som löses på en dag. Är man inte grundlig så återkommer problemet ganska snart.
Först en liten förklaring om fritt klor i form av hypokloritsyra och hypoklorit. Syran heter underklorsyrlighet i Sverige. Den är ca 80ggr bättre bakteriedödande än hypokloritjonen. Det som bestämmer mängden av dessa två är pH. Ex. vid pH=7,4 är det 50% av vardera. Vid pH=7 har du 73% av hypokloritsyran och kloret blir bättre som desinfektionsmedel. Har man bakterier i sitt vatten kan det vara bra att justera ner pH till ca 7 för bästa effekt.  Vidare när cyanursyra eller organiskt klor finns i vattnet så är inte kloret som sitter på cyanursyran ett desinfektionsmedel. Mer CYA ger längre uppehållstid då kloret sitter på molekylen. Alltså tiden som verksamt desinfektionsmedel ökar drastiskt med mängden CYA. Bakterierna kan gå i dvala vid låg temperatur eller brist på föda. Biofilmen är ett skydd för bakterierna. Kloret kan öka biofilmproduktionen. Alltså svårare att bli av med dessa.
Mitt förslag på lösning är;
Töm minst halva poolen för att minska mängden CYA. Fyll på med nytt vatten. Tillsätt oorganiskt klor som kalciumhypoklorit så du får en klorhalt på 5ppm. 20g tabletter har 50 viktprocent klor vilket betyder att en tablett höjer kloret med 1ppm/10000liter. Har du frigolit i skimmerns skvalpskydd så ta bort den. Hoppa ner i poolen med vattenslangen och spola i och runt skimmer, jets, lampor och stege. Du kan tillfälligt klippa till ett sittunderlag som man har ute kalla dagar och sätta fast i skvalpskyddet. Borsta alla ytor noga. Bakteriens biofilm måste förstöras. Annars funkar inte kloret.
Höj klorhalten som en vanlig chock anger, dvs till 10ppm. Sänk gärna pH till 7 när allt klor är upplöst.
Kör cirkulationen i 2 dygn. Ha koll på pH och klorhalt. Det ändras fort. Backspola filtret. Ha koll så inte filtret bli igensatt. Du bör också tillsätta flockningsmedel. Hoppa ner igen med slang och borste.
Du kan få köra med högre klorhalt (Ca 4ppm) under en tid. Vidare ner i poolen och slang och borste. Så ofta som möjligt.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan