Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart -grönt och mjölkigt  (läst 3913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

Uppstart -grönt och mjölkigt
« skrivet: maj 05, 2020, 20:11:07:07 »
Jag har försökt söka och läsa mig till rätt lösning, men lyckas inte.
Startade upp pumpen för drygt en vecka sedan, chockade och håvade. Har inte haft överdrag utan bara ett soltöcke över vintern, så givetvis grönt och fullt med alger.
Jag har chockklorat nästan dagligen i en veckas tid. Stickorna visar lågt klor varje dag efter chock. Har provat algdräpare, men ingen skillnad. Någon som kan se felet? Vad kan jag göra?

Poolgiganten

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2020, 07:22:22:22 »
Tack för svar!
Jag har använt Biltemas klor vid uppstart. Ska kolla pH igen sen i eftermiddag. Har för mig att det legat bra under veckan dock.

Hej,

Kloret verkar förbrukas snabbt vilket betyder att något finns i vattnet.

Grönt vatten kan bero på alger eller för högt pH.
Normalt sätt tar mycket låg halt av klor hand om alger.
Alltså kolla pH


Mjölkigt vatten kan vara kalk eller bakterier.

Alltså kolla CYA.
Är detta värde för högt är det troligen orsaken till ditt problem?

Berätta gärna vilket klor du använder så kan vi säkert hitta en lösning?

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2020, 07:45:20:20 »
När vattnet är så grönt brukar det behöva flera omgångar med chockklor i rekommenderad dos.
Extra effektivt kan en rejäl dos med flytande natriumhypoklorit vara, det ger en tillfälligt hög klorhalt som dödar av alla alger, sedan brukar det ta några dar innan det klarnar helt.
Detta gäller i vart fall om man har ett bra sandfilter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2020, 18:01:47:47 »
Tack för tips.
Var kan jag hitta det? Eller vad söker jag efter? Flytande klor?
När vattnet är så grönt brukar det behöva flera omgångar med chockklor i rekommenderad dos.
Extra effektivt kan en rejäl dos med flytande natriumhypoklorit vara, det ger en tillfälligt hög klorhalt som dödar av alla alger, sedan brukar det ta några dar innan det klarnar helt.
Detta gäller i vart fall om man har ett bra sandfilter.

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2020, 16:49:47:47 »
Körde till rubinpool i Åstorp och visade poolvattnet. Köpte med en annan typ av chockklor eftersom kloret verkade sänks så kunde det inte va CYAsa de. Köpebrödet hoppade upp i över 10 PPM efter behandling, men har sakta minskat under dagarna (ligger nu på 3-4). Vattnet dock fortfarande grönt.

PH ligger lågt, ska höja det, men räcker det för att det gröna ska försvinna? Vad kan det annars vara? Kan det vara sandfilteet som krånglar? När jag backspolar kommer det grönaktigt vatten ut. Känns som det mesta gröna ligger längs botten, när jag sopar rörs det runt.

Fler tips?
Eller vad är bästa PH+ Medlet?

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2020, 19:19:51:51 »
Tack, jag ska göra det. Dock sa de i poolbutiken att det kunde inte vara CYA då klorvärdet gick ned efter en dag.

Räcker det att tömma till inlopp/ utlopp och sen fylla på? Eller man måste pumpa ut allt??

Hej,

Du har använt snabbklor från biltema. Detta är uppbyggt av CYA.
Om du chockat varje dag i en vecka så är CYA-tillskottet ca. 70 ppm CYA/10000 liter. Alla biltemas klor är uppbyggd av CYA. Vilket betyder att varje gång du tillsätter detta klor kommer CYA att öka i poolen.

Du kanske använde samma typ av klor förra året? Den CYA finns kvar i poolen.
Troligen har du mer än 100 ppm CYA i ditt vatten. För varje ppm CYA ökar i poolen minskar klorets verkan.
Om du får till detta vatten så det blir klart med hög CYA så kommer problemen som ett brev med posten.

Köp teststickor och kolla CYA. Detta avgör om det är värt att få till vattnet eller byta ut det.

Klormätningen DPD1

När man mäter fritt klor så färgas DPD. För mycket klor så bleks DPD. 
DPD, dvs din klormätning mäter också kloret som sitter på CYA.

Nu när du tillsatt kalciumhypoklorit (chockklor) kommer en del att ta kol på livet i vattnet. Men en mycket stor del kommer sätta sig på CYA som du har i poolen.

Kloret du köpt kommer att höja ditt pH när det verkar på det som är i vattnet.

Köp stickor för att kolla CYA i vattnet. Ingen ide att trixa med vattnet om den är för hög.

Roger

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #6 skrivet: maj 13, 2020, 18:04:15:15 »
Än en gång har forumet helt rätt. CYA på 160 och tömning på g...

Hej,

Det som avgör hur mycket vatten du bör byta ut är CYA.
Du får gärna berätta om ditt CYA-värde när du mätt. Om du berättar hur mycket av Biltemas klor du tillsatt i år samt volym på pool kan jag berätta hur mycket det ökat CYA i din pool under denna uppstart.

Som jag skrev, Biltemas olika klorprodukter är alla uppbyggd av CYA.
Kloret kallas för natriumdiklorisocyanurat-di-hydrat. Denna produkt till 100%
50% av vikten bildar CYA.

Mycket svårt att mäta tillgängligt klor över 6 ppm. Det är därför testinstruments skala brukar stanna vid 6 ppm fritt klor. Titta gärna hur färgen av ditt dpd ändras under någon minut.

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36472_SDB.pdf

Poolbutikens svar var som mina tidigare svar. Utan rätt information dras fel slutsatser.
Förstår deras resonemang.

Du har med 100% säkerhet använt klor som ger CYA. Förklarar gärna när du bekräftat din halt av CYA.
 
Roger

Utloggad kave

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2020, 12:06:13:13 »
Lärdom, köp poolkemi i poolbutiker och inte på Biltema.
Jag köpte ett år klorpuckar på Jula, samtliga vita plastdelar i poolen blev mörkgråa direkt.
Det blir dyrt att köpa billigt.

Utloggad Davidkulneff

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2020, 16:48:14:14 »
Ja, har alltid gjort det tidigare. Alla puckar och chock har jag köpt i poolbutik. Nu har jag lärt mig av mitt misstag att aldrig köpa budget igen :)

30 kbm, tömt halva nu. Hur mycket behöver jag tömma tror ni?

Utloggad putte82

SV: Uppstart -grönt och mjölkigt
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2020, 20:58:37:37 »
Istället för att skapa en ny tråd så flikar jag in i denna.

Den korta versionen: Jag misstänker att jag har hög CYA, tyvärr mäter min mätare inte detta. Varför köper jag test för CYA och vad bör det kosta?

Den långa.. När jag öppnade poolen luktade det riktigt surt och det var till och med slem likt krossade maneter. En liten cirkpumpsventil var glömd i stängt läge så ingen cirkulation under hela vintern. Detta tillsammans med extremt varmt är kanske orsaken. Normalt sett brukar poolen vara ganska mörk vid öppning då löv har blåst in under pooltäcket och förmultnat. Brukar vara enkelt ordnat med sandfiltret, poolroboten och en liten chockklorering.
Denna gång var vattnet dock extremt svart och illaluktande. Jag chockklorerade rejält men vattnet gick bara från svart till mörkgrått. Misstänkte fel ph gjorde kloret verkningslöst men ph var rejält lågt vilket ska förbättra effekten av kloret vad jag läst. Hur som så var ph lågt och jag använde allt ph+ samt att jag köpte en hel del. Fick upp ph något till slut men inte tillräckligt. Läste även om att hög CYA nivå kan göra kloret verkningslöst, vilket man får av veckopuckar enligt artikeln. Jag använder i enbart veckopuckar förutom en chockklor vid öppning. Enda lösning att få ner CYA var att byta ut vatten. Så jag tömde ut ca 20% och fyllde på med sjövatten. Detta höjde ph så jag fortsatte fylla på hela natten så det rann över och spädde ut vattnet. Fick till slut bra ph. Chockklorerade igen men det gör ingen eller väldigt liten skillnad på vattnet. Så jag misstänker att CYA fortfarande är hög.

Har använd främst biltema men även bauhaus klor enda sedan jag köpte poolen för några år sedan. Har aldrig haft några problem med vattnet och använd väldigt lite klor då det icke genomskinliga poolskyddet legat på 99,9% av tiden. Men gissar att till slut har CYA nivån blivit för hög då vi aldrig tömmer poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan