VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt poolprojekt - Aqvis  (läst 15942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #10 skrivet: september 02, 2019, 19:55:22:22 »
Hej igen, en liner-fråga. Fick prov på linern idag och det lutar åt Persian Grey. Men när jag jämför med ett prov från en annan leverantör ser att att tjockleken skiljer sig markant. Skulle säga att den ena är 0,75 och den andra upp mot 2 mm. Den tjockare har också ett svagt mönster i plasten (ser nästan lite vävd ut). Den heter Renolit alkorplan 2000/3000. Har inte direkt reflekterat över detta tidigare men i min värld känns den tunnare alldeles för klen nu? Vad säger ni?
Bifogar en bild på de båda.
« Senast ändrad: september 02, 2019, 20:12:39:39 av Douglaslindevall »

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #11 skrivet: september 03, 2019, 09:19:25:25 »
Den tunnare 0.75 mm är mer eller mindre standard till de flesta poolerna när man köper en färdig linern som man själv monterar och den är inte på något sätt för klen. Den tjockare som antagligen är 1.5 mm används när man platssvetsar linern.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #12 skrivet: september 04, 2019, 08:14:46:46 »
Den tjockare är armerad och håller nog minst dubbelt så länge som den tunnare, om man får tro vad som skrivs i alla fall, men som "Thermopool" skriver så brukar de användas till olika saker, den tjockare blir svår/omöjlig att svetsa innan och montera färdigsvetsad, och den tunnare är nog svår att svetsa på plats då den är för tunn för ett hantverksmässigt jobb som skall bli bra.
Så ser jag på saken i alla fall, köper du en färdig liner så skall du alltså ha den tunnare, och vill du ha den tjockare så bör den nog svetsas på på plats.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #13 skrivet: september 10, 2019, 16:03:40:40 »
Vi har beställt en Minimaster, ska man även addera UV? Blir det kaka på kaka eller en bra kombo? Vad säger expertisen?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #14 skrivet: september 11, 2019, 09:38:37:37 »
UV råder det lite delade meningar om här på forumet. Har själv både MM och UV. Om UVn har någon effekt så tänker jag att det kan bidra till att man kan hålla en ännu lägre klor-halt med hjälp av MM (jag har ca 0.5ppm Cl). Det är ju trevlig för badare och för poolutrustningen. Jag kan inte avgöra om den har någon effekt eller ej i min pool (kör cirkulation 24/7 med UV alltid på). Hur som helst, om man gillar teknik och känner att man har råd, så kör med UV ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #15 skrivet: september 11, 2019, 13:13:46:46 »
Frågan om UV eller inte kommer nog ständigt.
Jag refererar gärna till denna tråden som jag tycker är rätt utförlig
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14220.0

jag kör själv med UV men för att jag fick den med. om jag kommer att köpa en ny lampa när min är förbrukad för 1300kr? nja jag tror faktiskt inte det. tror det är vettigare att lägga det på klor och en minimaster istället
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #16 skrivet: september 27, 2019, 13:00:36:36 »
Då var markarbetet igång. Givetvis låg det stora stenar i backen, dom flesta gick att baxa upp men nu ligger ett as kvar som måste spängas. Går framåt men tar tid då passagen in på tomten är endast 2 m bred vilket gör att det blir några turer med jord och återfyllnad. När hålet är grävt går det inte att komma förbi med maskin så återfyllnad blir ett hederligt handarbete!  :)

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #17 skrivet: september 27, 2019, 13:24:28:28 »
Härligt att vara igång!  O0 O0 O0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #18 skrivet: september 27, 2019, 13:33:26:26 »
jag kör själv med UV men för att jag fick den med. om jag kommer att köpa en ny lampa när min är förbrukad för 1300kr? nja jag tror faktiskt inte det. tror det är vettigare att lägga det på klor och en minimaster istället
Om du söker lite på ebay så blir det betydligt billigare med extralampor. Jag köpte själv 3 st för ungefär samma pris förra året.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #19 skrivet: oktober 08, 2019, 13:20:30:30 »
Hej på er, projektet löper på. En detaljfråga, letar efter poolsarg i sten som är max 20 cm bred, några tips?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan