VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolkungen pump - ljudnivå?  (läst 1391 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_76

Poolkungen pump - ljudnivå?
« skrivet: april 22, 2020, 22:32:06:06 »
Hej
Har precis köpt en pool från Poolkungen med den tillhörande pumpen som ingår i Reningsverk Filter Saphir 110. Det jag nu undrar är om någon här på forumet har någon erfarenhet av den här pumpen och dess ljudnivå? Jag undrar om jag borde uppgradera till en tystare pump?
Jag kommer ha pumpen placerat i ett litet teknik hus som ligger ca 10 m från poolen
Tack för hjälpen
Mvh
/Daniel

Poolgiganten

Utloggad kenta2

SV: Poolkungen pump - ljudnivå?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2020, 13:22:44:44 »
Hej
Har precis köpt en pool från Poolkungen med den tillhörande pumpen som ingår i Reningsverk Filter Saphir 110. Det jag nu undrar är om någon här på forumet har någon erfarenhet av den här pumpen och dess ljudnivå? Jag undrar om jag borde uppgradera till en tystare pump?
Jag kommer ha pumpen placerat i ett litet teknik hus som ligger ca 10 m från poolen
Tack för hjälpen
Mvh
/Daniel

Jag har inte erfarenhet av just den pumpen, men jag bytte denna säsong från en 10 år gammal Hayward pump till en ny Hayward, båda är mindre/billigare/enklare modell då poolen är på 3x6 m och jag ville ha den nya pumpen med liknande hk/m3 per timma för att inte skapa obalans i systemet. Vad jag upptäckte var att den nya Hayward-pumpen var i princip ljudlös. Det märks att det även på pumpsidan har hänt en del.

Hursom vad jag gissar, om din pump är ny, så lär den vara rätt tyst. Hursomhelst du kan ju alltid höra om de har en i butik som du kan få höra.

Utloggad mactheknife

SV: Poolkungen pump - ljudnivå?
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2020, 16:30:11:11 »
Hej!

Jag har en sån pump. Det är min första poolpump så jag har inte så mycket att jämföra med. Den står i ett isolerat poolhus som på närmsta stället ligger ca 2m från poolen. När jag först startade upp den så blev jag lite besviken på ljudnivån, trodde den skulle vara tystare, men har i efterhand förstått att den troligtvis inte väsnas mer än andra pumpar. Har du pumphuset 10m från poolen tror jag inte du kommer att störas av ljudet. Jag har vant mig i alla fall.

Kan också vara för att poolhuset ligger på samma stomme som trädäcket så vibrationer från pumpen lätt fortplantas till trädäcket runt om kring.

Har du vägarna förbi nordöstra skåne får du gärna komma förbi och provlyssna =).

Mvh,
Markus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan