VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Andra året med pool, mer problem än 2018  (läst 6116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barbalax

Andra året med pool, mer problem än 2018
« skrivet: juli 24, 2019, 13:22:08:08 »
Jag fick byggt en pool till förra sommaren (4x8 m murad pool) och hade en kristallklar pool hela sommaren. Körde på Rustas poolkemikalier.

I år åkte jag till fina poolfirman och köpte all kemi. En dunk algmedel och sedan klorpuckar. En iakktagelse är att jag i år måste ösa i pH plus flera ggr i veckan, pH värdet bara sjunker och sjunker. Nu har jag problem med röda alger i poolen trots att jag alltid legat bra i klorhalt. Dessutom måste jag backspola filtret varje vecka, tror jag gjorde en-två ggr förra sommaren.

Det akuta problemet är nu algerna, hur blir jag av med dem? Jag har körde i en rejäl dos med snabbklor för någon vecka sen, men algerna kom tillbaka ganska fort.
Dessutom tycker jag vattnet generellt sett är lite för grumligt. Det syns inte på dan, men med tänd poolbelysning ser man att det är väldigt mycket partiklar. Men helt partikelfritt lär det inte bli antar jag.

En annan sak är att jag har en Hayward pump som blev programmerad av poolfirman att gå upp och ner i varvtal. Det funkar så där tycker jag. Har stängt av programmeringen nu och kör konstant på 2400, då blir det bättre.

 

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2019, 14:47:33:33 »
Om vattnet är grumligt och inte blir bättre så finns det ju en anledning till detta. Antingen algtillväxt (ineffektiv desinficering), något yttre ämne som kommit i och är för finkornigt för att fastna i filtret (t.ex. om du spillt vattenlöslig färg i poolen eller fått utfällning av järn eller mangan) eller så har du helt enkelt något fel på filtreringen. Står ventilen i filtreringsläge ? Har du normalt mottryck på manometern ? Kommer det vatten i normal mängd genom inloppsmunstyckena ? Hur har filtret vinterförvarats - finns det risk att det kan ha frusit så att dysor eller spridarrör inne i filtret fått läckor ?

Du skrev att du använder puckar. Nu har du inte använt dem så länge så risken är nog inte så stor, men med puckar kan du efter en längre tid få klorblockering p.g.a. för hög halt av cyanursyra i poolen. Kloret finns då i poolen men blir overksamt. Det finns inget "motgift" mot cyanursyra (kallas även "pool stabilizer") så har man fått för hög halt får man byta delar av vattnet för att sänka halten. Cyanursyra finns i allt organiskt klor och kan dessutom vara tillsatt till puckarna därutöver. Fördelen med cyanursyran är att den minskar solens nedbrytning av kloret. men som sagt, får man för mycket kan det bli problem.


Utloggad Barbalax

SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2019, 12:31:59:59 »
Jag fick gjort en mätning på vattnet och fick tillbaka

Klor: 3
pH: 7.4
Cya: 40
Alk: 60

Så det är nog rätt OK, lite låg alkalinitet. Kan förklara varför jag måste justera pH så ofta.

Just nu har jag jättefint klart vatten i poolen och inga alger. Jag tror jag fick död på algerna med chockkloret men att de döda algerna låg kvar på botten (rödfärgade). Jag kör med en dolphin robot, men den kan uppenbarligen inte filtrera bort döda alger utan tar bara större saker. Och dessa döda alger virvlade upp och gjorde vattnet grumligt.

Nu har jag gjort en manuell sugning och fått bort allt som låg på botten. Och nu är vattnet väldigt mycket klarare. Så det var lite latmaskvarning på mej helt enkelt.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2019, 18:02:29:29 »
Jag fick gjort en mätning på vattnet och fick tillbaka

Klor: 3
pH: 7.4
Cya: 40
Alk: 60

Så det är nog rätt OK, lite låg alkalinitet. Kan förklara varför jag måste justera pH så ofta.

Just nu har jag jättefint klart vatten i poolen och inga alger. Jag tror jag fick död på algerna med chockkloret men att de döda algerna låg kvar på botten (rödfärgade). Jag kör med en dolphin robot, men den kan uppenbarligen inte filtrera bort döda alger utan tar bara större saker. Och dessa döda alger virvlade upp och gjorde vattnet grumligt.

Nu har jag gjort en manuell sugning och fått bort allt som låg på botten. Och nu är vattnet väldigt mycket klarare. Så det var lite latmaskvarning på mej helt enkelt.
När man har alger och skit på botten så ska man backspola mot waste, annars brukar det gå igenom filtret och tillbaka i poolen på botten efter nån dag

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2019, 22:23:45:45 »
Hej!
Du har troligen bakterien serratia marcescens (pink slime) kvar i poolen? Organiskt klor är uppbyggt av cyanursyra för att skydda kloret från att brytas ner från solens uvB-strålning. För varje ppm cyanursyra i poolen minskar desinfektionen. Bakterien kommer från omgivande mark och dricksvattnet. I de bästa fall får man ont i öronen av bakterien. Bakterierna bildar en biofilm som gör dem okänslig för klor. Enda sättet att inaktivera bakteriernas skydd är att hoppa ner i poolen och borsta varje yta. Alltså förstöra den skyddande filmen. I USA har man infört 7,5% regeln. Vilket betyder; 40ppm cyanursyra mult. med 0,075 är 3. Tre  betyder att desinfektionen utifrån dina mätvärden är noll. Alltså bör du ha fritt klor över tre för att huvud taget ha desinfektion. Köp oorganisk klor kalciumhypoklorit som endast finns som 20g tabletter eller granulater.
Folkpool kallar det för dagsklor. Andra butiker kan kalla organiskt klor för dagsklor som är uppbyggt på cyanursyra. 

Ett tips! Ta bort frigoliten i skimmerns skvalpskydd  och ersätt med ny. Lycka till!
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2019, 22:59:42:42 »
Bifogar en bild på det kommunala vattnet med bakterien som livnär sig på en grankvist. Flaskan har stått en tid och bakterierna har förökat sig.
Som ung är bakterien färglös medans åldern ökar ändras färgen mot rosa eller röd. Bakterien är känd sedans Alexander den stores då bröd färgades röd under natten. Vidare har några personer helgonförklarats pga bakterien som visat på Jesu blod.
Inget problem med bakterien i dricksvattnet som är ganska kallt. De förökar sig i en pool som blir varm. I en pool kan de bla orsaka ont i öronen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2019, 07:50:47:47 »
När vi haft grumligt vatten brukar jag lägga en flockmedelskudde i skimmern (folkpools fungerar bra), gärna när det badas mycket en dag, flockningsmedlet gör att det "dimmiga" i vattnet klumpar ihop sig i större partiklar som fastnar i sandfiltret.
Dagen efter dammsuger jag botten (en del lägger sig där under natten) mot filtret, och när det är klart backspolar jag omedelbart, om "flockarna" får ligga kvar i filtret några dagar så löser de upp sig och åker åter ut i poolen.
Att backspola mot waste tömmer snabbt poolen så mycket att pumpen börjar suga luft, har provat det en gång och hann nog inte backspola mer än 1/3-del av poolen innan nivån var så låg att jag var tvungen att sluta.

Det här med CYA verkar vara ett så pass stort problem att man frågar sig varför någon alls har den typen av klor till försäljning, vore ju bättre att tillsätta CYA när man byter vatten (om man vill det), och sedan bara klorera med oorganiskt klor?

Jag har aldrig haft en sticka som mätt CYA så jag har ingen aning om vår pools CYA-halt.

Vilka stickor kör ni med?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2019, 12:12:55:55 »
Som komplement brukar jag använda Insta-stickor. Tyvärr är stickor svår att läsa av och tolka. Exempel, när stickorna visar pH på 6,8 visar fenol på 7,6 och pH-sensorerna 7,4. De fungerar bra att visa värden för alkalinitet, bundet klor, hårdhet och cyanursyra.

Utloggad TommyC

SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2019, 13:11:39:39 »
Jag använde AquaChek 7 in 1 under många år. Jag tyckte att de fungerade bra.
Är de svåra att tolka så beror det nog på att man inte har lärt sig tekniken. Det blir lättare om man mäter och läser av stickorna i skuggan. Jag tar alltid med vattenprovet till köket som ligger mot nordost.

https://www.aquachek.com/aquachek-select-kit/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Andra året med pool, mer problem än 2018
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2019, 07:50:06:06 »
Min Sambo ramlade över en hemsida igår, när hon letade efter badleksaker, detta verkar ju vara oorganiskt klor som inte ger klorblockering: https://www.miwex.se/product/poolkem-tempo-stick-300g-45kg

Vad tror du om dessa Roger Skog?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan