Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?  (läst 74575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #10 skrivet: december 11, 2009, 16:04:02:02 »
Det finns ett medel som heter Pipeclean / rör rengöring som väldigt effektivt för att göra rent rören..

Att ha så surt vatten och hög klorhalt är väldigt slitsamt på karet det torkar ut alla plaster och om man har otur kan det missfärga skalet.

// Jonas

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #11 skrivet: december 11, 2009, 16:10:21:21 »
Att ozonreningen skulle bryta ned locket har jag aldrig hört. Är det själva höljet eller är det isoleringen som bryts ned?

När man har haft ett spabad ett tag så märker man att locket blir tyngre samt förlorar sin isolerförmåga
denna prosess skyndas på av klor och ozongas.

Att inte så många har hört att ozonet påverkar locken är inte så konstigt, för det är först den senaste tiden som de indikationerna har kommit.

// Jonas

Utloggad Carl P

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #12 skrivet: december 11, 2009, 18:57:45:45 »
Det finns ett medel som heter Pipeclean / rör rengöring som väldigt effektivt för att göra rent rören..

Att ha så surt vatten och hög klorhalt är väldigt slitsamt på karet det torkar ut alla plaster och om man har otur kan det missfärga skalet.

// Jonas

Jag provade med en produkt som hette "Pipe Cleaner" från Scandinavian Spacare System. Det hade ingen effekt alls och jag fick senare veta att det är avsett för inomhusspa/badkar som töms mellan användningarna. Nu har man kommit med en ny produkt som heter "Biofilm Cleaner" och som är avsedd för utomhusspa. På förfrågan så ansåg den spatekniker som jag har kontakt med att även det medlet var tämligen ineffektivt och rekommenderade i stället metoden med pH-sänkning och chockklorering i stället. Jag ställde då frågan om det verkligen var lämpligt, med tanke på de påfrestningar som materialen i badet då skulle utsättas för. Svaret som jag fick var att det är så kort tid som man har får den här miljön i badet, så det saknar praktisk betydelse. Jag dubbelkollade detta med en annan spatekniker jag känner på en konkurrerande firma, men fick samma svar.

Men å andra sidan, jag behöver inte göra det här för vattenkvalitetens skull, vattnet håller toppenfint ändå. Men det "Pipe cleaner som du tänker på, kanske kommer från någon annan leverantör än Scandinavian Spacare System och har en bättre effekt?

Beträffande locket så är det naturligtvis ett bekymmer om det bryts ned för snabbt. Vad kostar ett nytt lock? Eller måste man iofs byta hela locket om höljet är intakt? En kostnadseffektiv lösning skulle kanske kunna vara att låta ett företag som säljer cellplast, skära till nya fyllningar som man sedan byter ut mot de gamla?

Sunance Altamar 880

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #13 skrivet: december 13, 2009, 20:01:55:55 »
Jag kan inte säga något om den rörrengöringen ni använt tidigare då jag inte har någon erfarenhet av den.

Ang surt vatten och så mycket klor under en kort tid så är det säkert ingen fara, men det är ändå inget jag rekommenderar mina kunder, då jag har sett missfärgade kar och det är ju aldrig roligt om det skulle hända.

Jag kan bara svara för det medlet jag använt som kommer från en annan leverantör och det tycker jag fungerar.

Rörrengöringen är viktig och ett krav om man jobbar med offentligabad.
Den största anledningen till att man vill göra rent rören (enligt miljö & Hälsa) är för att förhindra legionella (stavning) som kan bildas i smutsen som blir i rören.

// Jonas

Utloggad Nilking

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #14 skrivet: december 14, 2009, 16:03:04:04 »

Jag kan bara svara för det medlet jag använt som kommer från en annan leverantör och det tycker jag fungerar.

Rörrengöringen är viktig och ett krav om man jobbar med offentligabad.
Den största anledningen till att man vill göra rent rören (enligt miljö & Hälsa) är för att förhindra legionella (stavning) som kan bildas i smutsen som blir i rören.


Pipecleaner, är det nåt man bör köra vid varje vattenbyte? Och hur funkar det, langar man bara i det i det gamla vattnet och kör jettarna ett tag?
Låter som det kan vara giftigt som tusan, gissar att man måste skölja efter en sån körning?

//Thomas - som är tacksam för alla svar här :)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #15 skrivet: december 16, 2009, 14:25:08:08 »
Det är att föredra vid varje vattenbyte, men minst två gånger om året rekommenderar jag.

Japp bara att att hälla i det "gamla" vattnet och låta pumparna i gå c:a 10min sedan hälla ut & skölja rent karet.

Gör man det regelbundet så kommer det inte alls mycket skit, men när man gör det på inbytes kar som kanske aldrig är rengjorda med rörrengörare så kan det vara väldigt mycket.

Utloggad -Matte-

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #16 skrivet: december 17, 2009, 10:42:20:20 »
Hmm, då måste man väl fylla upp karet en extra gång och tömma det helt för att bli av med all "Pipecleaner" som ligger i rören lite här och var. Så gör jag i alla fall med inomhus bubbelbadet... jag har inte kollat innehållet i pipecleaner, men det sticker rejält i ögon och hals. Öppet fönster och stängd badrummsdörr är det som gäller. Men visst det lossnar en massa smuts från rören...

Frågan är om det finns något bra hälsosammare alternativ ?
Spabad: Hotspring soverein

Utloggad Carl P

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #17 skrivet: december 17, 2009, 23:02:44:44 »
Jag kan bara svara för det medlet jag använt som kommer från en annan leverantör och det tycker jag fungerar.

Vad är det för fabrikat på den Pipecleaner du använder och var kan jag få tag på det? Om jag förstår dig rätt, så får det både beläggningen på rörens insida att lossna samt desinficerar det rören.
Sunance Altamar 880

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #18 skrivet: december 18, 2009, 09:41:31:31 »
Citera
Vad är det för fabrikat på den Pipecleaner du använder och var kan jag få tag på det? Om jag förstår dig rätt, så får det både beläggningen på rörens insida att lossna samt desinficerar det rören.

Märket jag jobbar med är lacoform från chemoform många poolfackhandlare kan erbjuda det.
Har använt andra fabrikat som också har fungerat bra.
Men medlet gör bara rent rören, desinficerar gör kloret eller vilket medel man nu väljer att jobba med.

Alltså det kan bli bakterietillväxt i beläggningen som bildas i rören, därav tar man rörrengörare för att få bort den, mycket beläggning kan även påverka karets funktioner.

// Jonas
« Senast ändrad: december 18, 2009, 19:26:40:40 av Fia »

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #19 skrivet: december 18, 2009, 23:02:05:05 »
Jag kan inte säga något om den rörrengöringen ni använt tidigare då jag inte har någon erfarenhet av den.

Ang surt vatten och så mycket klor under en kort tid så är det säkert ingen fara, men det är ändå inget jag rekommenderar mina kunder, då jag har sett missfärgade kar och det är ju aldrig roligt om det skulle hända.

Jag kan bara svara för det medlet jag använt som kommer från en annan leverantör och det tycker jag fungerar.

Rörrengöringen är viktig och ett krav om man jobbar med offentligabad.
Den största anledningen till att man vill göra rent rören (enligt miljö & Hälsa) är för att förhindra legionella (stavning) som kan bildas i smutsen som blir i rören.

// Jonas

Det där med legionella har jag inte hört tidigare. Är det så att du kan få en tillväxt i rören?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag