VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats  (läst 3629 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dfjoasdf

Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« skrivet: januari 28, 2023, 21:46:59:59 »
Hej,

Ett kanske inte helt ovanligt problem. Vi köpte hus med markpool och efter ett år så känner jag redan att det vore trevligt att slippa hålla på med att dra över solfolien (som börjar bli sliten), och sen därefter vinterskyddet.

Vi har tyvärr dåligt med plats vid skimmer, så jag vet inte riktigt om pooltak fungerar här (om det inte ska sticka ut rätt mycket). Vad kan vara ett bra alternativ här?

- Idag har vi solfolie på en rulle som jag får ta fram och sätta vid skimmersidan
- Pool är 9x4,5m.
- Trädäck runt
- Marginal från poolkant till "stolpe": 1m
- Marginal från trappa till slutet av trädäck

Bifogar en halvtaskig ritning och en bild (på ett då icke oljat trädäck samt provisoriskt staket ;)) som nog säger mer.



Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2023, 22:16:09:09 »
Varför måste du "ta fram" rullen, kan den inte stå där jämt?
Ett alternativ är lamelltäcke på rulle som fästs i sargen.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad dfjoasdf

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2023, 07:36:35:35 »
Ojsan, ja det var otydligt av mig. Jag menar att jag tar fram rullen i början av säsongen och tar bort den i slutet.

Jag har hört lite olika angående pooltak vs. lamelltäcke. Pooltak verkar vara att föredra, men i så fall täcker jag antagligen 1-2 meter av poolen, vilket jag tror blir ganska tråkigt.

När det gäller lamelltäcke så antar jag att jag måste ha en sådan som man sätter på samma ställe som jag idag sätter rullen? Såg att det fanns vissa nedsänkta, men då tar de ju plats i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2023, 08:10:06:06 »
Det enklaste vore nog att göra som vi gjort, och välja ett "roll-top/Ribcover" av denna typ.
https://www.folkpool.se/produkter/pool/pooloverdrag/rib-cover/rib-cover-navybla/rib-cover-4x8-med-trappa-45x99-navybla.html
Det blir i princip som ni har det nu, men det är ju en skyddstäckning, inte bara ett isolerande täcke.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Moana

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2023, 09:05:29:29 »
Ojsan, ja det var otydligt av mig. Jag menar att jag tar fram rullen i början av säsongen och tar bort den i slutet.

Jag har hört lite olika angående pooltak vs. lamelltäcke. Pooltak verkar vara att föredra, men i så fall täcker jag antagligen 1-2 meter av poolen, vilket jag tror blir ganska tråkigt.

När det gäller lamelltäcke så antar jag att jag måste ha en sådan som man sätter på samma ställe som jag idag sätter rullen? Såg att det fanns vissa nedsänkta, men då tar de ju plats i poolen.

De står uppe på sargen, rullen till solfolie har man ju lite bortom sargen, det har i alla fall jag.
Är själv inget fan av pooltak, i synnerhet inte när de går över poolen i öppet tillstånd.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad dfjoasdf

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2023, 19:24:20:20 »
@ Rickard, tack. Var till en början starkt emot denna, men detta alternativet ser ju faktiskt till att det inte kommer ner skit i poolen. Lameller ligger ju trots allt nere i poolen. Jag undrar dock om den faktiskt isolerar bra?

@ Moana, hur tycker du det funkar när det gäller smuts osv? Har du nån speciell modell som släpper igenom sol bättre (läste nåt om vissa som var transparenta/svarta)?

Utloggad Moana

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2023, 21:56:26:26 »
@ Rickard, tack. Var till en början starkt emot denna, men detta alternativet ser ju faktiskt till att det inte kommer ner skit i poolen. Lameller ligger ju trots allt nere i poolen. Jag undrar dock om den faktiskt isolerar bra?

@ Moana, hur tycker du det funkar när det gäller smuts osv? Har du nån speciell modell som släpper igenom sol bättre (läste nåt om vissa som var transparenta/svarta)?

Tycker inte vi får i så mycket smuts, förutom under hösten innan vi lägger på plåtarna (lövfällning och ingen regelbunden städning).
Har ljusblå geobubble-duk som släpper igenom mycket ljus. Aldrig haft nåt annat så inget att jämföra med.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2023, 07:38:01:01 »
@ Rickard, tack. Var till en början starkt emot denna, men detta alternativet ser ju faktiskt till att det inte kommer ner skit i poolen. Lameller ligger ju trots allt nere i poolen. Jag undrar dock om den faktiskt isolerar bra?


Har aldrig testat med bubbelplast efter att ha sett hur grannarna krånglade med sin bubbelplast.
MIN syn på bubbelplast är att allt skräp självklart hamnar i vattnet, efter regn fylls dessutom plasten med vatten, och isolationsförmågan måste reduceras avsevärt.
Det finns INGET som suger så mycket värme ur en pool som vatten direkt mot atmosfär - avdunstningens fysikaliska egenskaper gör att det formligen suger energi ur vattnet.

Med den typ av pooltäckning vi har så får man ned ganska mycket pollen i poolen via dräneringshålen, det är svårt att komma ifrån, men när det är mycket löv eller pollen så spolar jag av med vattenslang, från ena långsidan mot den andra, innan vi öppnar täckningen, och jag gissar i alla fall att jag får bort minst hälften av all skit som ligger på pooltäckningen.
Ett pooltak isolerar troligen avsevärt bättre tack vare växthuseffekten dagtid, men rolltop-täckningen ger ju ändå en torr täckning, med en luftspalt mellan vattenytan och atmosfären, så helt värdelös är den ju inte som isolerande täcke.

En sak som jag noterat är också att de som har täckningen "nere" i poolen tenderar få ned mycket mer skräp på pooltäckningen.
När man som vi har den "i liv" med poolsargen så blåser ju mycket av det skräp som kommer flygande när det blåser bara vidare och hamnar vid sidan av poolen, på trallen eller andra ställen där skräpet "fastnar" för att vindhastigheten avtar av någon anledning.
Ligger pooltäckningen i poolen, på vattenytan, så blåser mycket av skräpet ned dit och stannar där.

Vill man kan man säkert kombinera rolltop och bubbelplast dessutom, men än så länge har elpriset varit så lågt att jag inte sett någon ekonomisk anledning att mixtra med dubbla pooltäckningar.
Vi i Norr ligger väl normalt på kanske 60 öre/kW sommartid, allt inräknat, och vår pool förbrukar i runda slängar 20-25 kW el/dag och det tycker jag är klart acceptabelt.
(32 grader i poolen, ort Piteå)

Innan vi hade denna pooltäckning hade vi en "poolkudde", en dubbel svetsad pressening typ lasbilspressening, med ett 4" lock som man använde för att med en fläkt fyllla eller tömma kudden med luft, den skapade en form av kupol där ena delen av pressenningen låg mot vattenytan, och den andra skapade kupolen som gjorde att skräpet rann av, regnvatten rann av, och dessutom isloerade den ju extremt bra.
VI har nog ca 30% högre energiförbrukning med Roll-top jämför med den där poolkudden, men det var ju också ett visst arbeta med att fylla och tömma luft i den...
Dessutom, anledningen till att vi bytta var att jag tyckte att det blev en rätt starkt plastlukt i vattnet, som att den där pressenningen utsödrade något ur plasten, kanske mycket mjukgörare i den typen av pressenning?
Av potentiella negativa hälsoskäl valde vi i alla fall att byta bort den.
« Senast ändrad: januari 31, 2023, 07:55:49:49 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Moana

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2023, 11:29:37:37 »
Jag har inga besvär med plasten alls, men huvudanledningarna till att jag har valt bubbelplast är för att jag vill kunna se poolen (inte täcka över hela hålet så att säga) och för att jag inte vill ha någon slags fästen i pooldäcket (har klinkerplattor).
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erica

SV: Tips på Tak/Pooltäckning med lite plats
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2023, 02:05:33:33 »
Använder man övertäckning av plasttyp och litar på denna som barnskydd så får man vara observant att den kanske efter ett antal år i solen inte är lika stark längre. En familj vi känner fick en otäck påminnelse om detta: de hade en födelsedagsfest och deras pool var fortfarande täckt eftersom det ännu inte var poolsäsong. Tre flickor gav sig ut på den täckta poolen. De var inte så gamla så den borde hållit för detta, men plötsligt gick en av dem rakt igenom och hamnade under pooltäcket. Nu gick allt väl, hon fick hjälp att komma ut och var som tur var inte panikslagen, fick bara ett kallt dopp. Troligaste orsaken var att täcket genom solstrålningen under rätt många år blivit så pass försvagat att det inte höll för den last som det borde ha klarat.

Vi har bara en plasttäckning själva men eftersom vi har en inomhuspool så är ju barnsäkerheten ordnad genom låsta dörrar så inga barn kan komma in till poolen på egen hand. Täcket behövs ju av andra skäl, man får för stor avdunstning och fuktproblem om man inte täcker över den, alternativt väldigt höga energiräkningar för ventilation, uppvärmning och avfuktning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan