Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma Spabad med bergvärme  (läst 1750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eee

Värma Spabad med bergvärme
« skrivet: januari 20, 2023, 12:46:58:58 »
Jag har funderingar på om jag ska värma mitt spabad med bergvärmen. Får isåfall bli ett projekt till våren.
Är det någon annan som gjort det?

Jag har redan värmeväxlare, filter och pumpen till poolen i källaren så egentiligen så behöver jag bara göra ett avstick på röret ut till poolen och givetvis montera några ventiler.
Har med en frekvensstyrning till poolpumpen så den drar ca 1-1,5kwh per dygn på lägsta effekt.

Det jag skulle behöva få till är två isolerade rör i 32-40mm som inte tappar så mycket värme.. är en sträcka på cirka 10m enkel väg.

Men som sagt så vore det intressant och hör om någon annan gjort det?
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värma Spabad med bergvärme
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2023, 10:28:06:06 »
Tänk på att man har ca 10 grader varmare i ett spabad än i en pool, så du kommer behöva köra ut en temperatur som ligger nära värmepumpens maxtemp för att värma spabadet till 38-40 grader.
Dels sliter det rätt skapligt på värmepumpen att ligga och köra ut varmt vatten, dels får man rätt låg COP, och som sagt, det blir inte gratis att bygga om heller.
Fattar jag det rätt har du alltså tänkt använda "poolvattenflödet" och cirkulera det i spabadet på något sätt för att reglera temperaturen?

Du tänker då att du ställer ned börvärdet på SPA-badets styrning och låter "pooltemp" i bergvärmepumpen vara en mätning på spabadets temperatur?

Med en frekvensstyrd poolpump kanske det inte är en så dum ide.

Olika SPA har olika typer av system för att värma, på vårt spabad t.ex. så går en mindre pump hela tiden, så de stora pumparna behöver aldrig gå för att värmen skall kunna kicka in.
På andra SPA-bad använder man sig av någon av de större pumparna på delfart när värmen skall aktiveras.

EN sak som du kanske bör kolla upp är vilka tryck det blir i systemet om du måste T:a dig in på trycksidan av någon pump, kanske blir trycket högre än vad sandfiltret klarar av?

Har du kikat på var lämpliga påstick skulle sitta?
Troligen kommer du i vart fall behöva en backventil någonstans i systemet?

Kan du förklara lite mer hur du tänker själv?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eee

SV: Värma Spabad med bergvärme
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2023, 12:46:49:49 »
Jag tänker att jag redan idag har ca 40 grader i framledning när det är runt nollan.. Värmepumpen är överdimetionerad för huset för att ha mera kräm att värma poolen med.. 8 kw hade huset klarat sig på men är en 12kw jag har.

Kostnaden på dra slangar och isolera är den dyra biten.. Blir nog runt 3000kr.

Min tanke var att ställa ner börvärdet på spabadstemperaturen och låta bergvärmen styra tempen.
Tror inte jag har behov av någon backventil då poolpumpen står i källaren och spabadet på markplan. Jag har inte öppnat badet i detta syftet ännu men tänker att jag kanske kan få till två separata genomförningar till bergvärmen. Utnyttja ena bottenavsuget och sen eventuellt koppla sig på efter pumpen så det går ut i alla jetsen..
Vore skoj och vet om nån anna gjort det och hur de löst det.

Behovet av intern rening i spabadet kommer inte behövas på samma sätt tänker jag eftersom jag kommer utnyttja sandfiltret som används till poolen.. 
Sen är det ju inte fel att kunna kräma på med 12 kw när man sitter en längre stund eller skiftat vatten.

En annan fördel som jag ser är att slippa snedlasten i elsystemet som blir när man har en 3kw enfas värmare i spabadet..

Sammanfattat är tänkt att gå från bottenavsuget -> poolpumpen -> sandfiltret -> värmeväxlaren -> Spabadet Temperaturen styrs av värmepumpens interna styrsystem, precis som till poolen.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värma Spabad med bergvärme
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2023, 10:29:21:21 »
Jag tror flödet kommer att ta lättaste vägen genom slangarna, så du behöver nog en backventil för att stora delar av flödet inte ska gå bakvägen i rören inuti spabadet och aldrig passera själva badet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eee

SV: Värma Spabad med bergvärme
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2023, 16:21:38:38 »
Ja Rickard, var lite otydlig där. Tänkte använda ena bottensugen enbart till cirkulationen mot bergvärmen för att undvika att man inte cirkulerar vattnet i slangarna..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan