Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt vatten spabad  (läst 3224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #20 skrivet: januari 03, 2023, 18:13:54:54 »
Hej,

Kul med din insikt och förståelse. Vidare kunskap i kemi.

Alkalinitet är en återkommande fråga på forumet. Har skrivit en hel del om detta. Företag och leverantörer läser detta forum. Min förhoppning var att de skulle ta till sig. Idag förstår jag varför inte. Säljare är inte kemister. Ofta handlar det om att köpa pool eller spa och det är ju så enkelt. Bara att?

När problemen uppstår är alla som frågetecken? Har du kollat det och det? Vidare provat? I denna bransch verkar alkalinitet vara mycket viktig oavsett badets konstruktionsmaterial eller val av desinfektion? Vill själv påstå att alkalinitet kan vara orsak till problem med badvatten på olika sätt. Du har upptäckt att höj alkalinitet och sänk pH motverkar varandra. Alltså tar ut varandra. Bara bortkastade kemikalier.

Träffade en person som jobbat 35 år i branschen och frågade om alkalinitet. Då är det bästa svaret jag fått. Detta trots att jag idag inte håller med. Man justerar alkaliniteten 1ggr. Det är vid uppstart. Sen tittar man inte på denna parameter.

Alkalinitet kan också ställa till det med att vattnet blir mjölkigt från och till. Här tror jag att jag hjälpt några medlemmar?
Sen som du skriver att råden verkar lika över lag? Kan man lite kemi blir allt konstigt här?

Alkalinitet som motverkar pH-sänkning? Varför då jobba för att höja alkalinitet?
Anledningen till att brom används som desinfektion är två;

Luktar inte klor och är relativt okänslig för att pH varierar.
Om du får bundet brom skulle du önska att du använde klor? Någon på forumet har beskrivit att hon luktade som en get efter bad.

Men till saken är att detta enbart handlade om alkalinitet. Finns många andra kemikalier också.
Alla har samma råd om pH, alkalinitet osv.
Roger

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Grönt vatten spabad
« Svar #21 skrivet: januari 09, 2023, 09:04:35:35 »
Hej. Jag kör med Brom (tabletter i dispenser) samt Aktivt syre vid jämna mellanrum. Jag har sedan flera år tillbaka slutat följa rekommendationen om en Alkalinitet om 80-120 ppm då jag fick jojo-effekt med pH-värdet. Nu håller jag Alkaliniteten på ca 40 och kontrollerar detta med vanliga test-remsor då de ger fullt tillräckligt bra mätresultat för denna mätning. För övrig mätning använder jag tabletter i mätglas (Biltemas funkar utmärkt) då de är lättavlästa, enkla använda och ger korrekt resultat. När jag tillsätter aktivt syre så sjunker Alkalinitet och pH. För att åtgärda detta så tillsätter jag lite Alka+ varje gång jag tillsätter Aktivt syre och pH-värdet är synnerligen stabilt. Som Roger skriver så skulle jag kunna använda pH+ istället för Alka+. Jag har dock vid några tillfällen upplevt att när Alka-värdet varit obefintligt (dvs lågt) så har pH-värdet plötsligt bara sjunkit supersnabbt, alltså liksom oförklarligt utan att nått annat förändrats. Därför så återgick jag till att hålla alka-värdet på ca 40 och då stabiliserades pH-värdet. Eftersom du kör Brominator så kanske du inte behöver använda Aktivt syre som mig, men jag misstänker att det inte vore en nackdel med Aktivt syre även för dig. Roger vet nog detta bättre.

Detta har jag använt i flera år (förutom under ca ett år då jag testade saltklorinator, vilket är en annan historia som jag skrivit ingående om) och det funkar bra. Jag behöver bara byta vatten varje 6 mån och även då är vattnet i ganska hyggligt skick.

/Urban.

Utloggad khg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Spabad - bästa lyxen!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #22 skrivet: januari 10, 2023, 10:22:51:51 »
Hej. Jag kör med Brom (tabletter i dispenser) samt Aktivt syre vid jämna mellanrum. Jag har sedan flera år tillbaka slutat följa rekommendationen om en Alkalinitet om 80-120 ppm då jag fick jojo-effekt med pH-värdet. Nu håller jag Alkaliniteten på ca 40 och kontrollerar detta med vanliga test-remsor då de ger fullt tillräckligt bra mätresultat för denna mätning. För övrig mätning använder jag tabletter i mätglas (Biltemas funkar utmärkt) då de är lättavlästa, enkla använda och ger korrekt resultat. När jag tillsätter aktivt syre så sjunker Alkalinitet och pH. För att åtgärda detta så tillsätter jag lite Alka+ varje gång jag tillsätter Aktivt syre och pH-värdet är synnerligen stabilt. Som Roger skriver så skulle jag kunna använda pH+ istället för Alka+. Jag har dock vid några tillfällen upplevt att när Alka-värdet varit obefintligt (dvs lågt) så har pH-värdet plötsligt bara sjunkit supersnabbt, alltså liksom oförklarligt utan att nått annat förändrats. Därför så återgick jag till att hålla alka-värdet på ca 40 och då stabiliserades pH-värdet. Eftersom du kör Brominator så kanske du inte behöver använda Aktivt syre som mig, men jag misstänker att det inte vore en nackdel med Aktivt syre även för dig. Roger vet nog detta bättre.

Detta har jag använt i flera år (förutom under ca ett år då jag testade saltklorinator, vilket är en annan historia som jag skrivit ingående om) och det funkar bra. Jag behöver bara byta vatten varje 6 mån och även då är vattnet i ganska hyggligt skick.

/Urban.

Hej,
kul att se någon som använder Brom-kemi!

Bromtabletter som du använder, eller Brominator som jag har innebär väl i princip inte så stor skillnad avseende desinficeringen. Egentlig skillnad är väl bara den att jag har mer konstant bromhalt i vattnet, brominatorn är i drift hela tiden.
- Därför undrar jag varför du tillsätter "Aktivt syre"? Baserat på expert-rekommendationer? Jag har inte fått eller sett sådan rekommendation för bromdesinficering. Använder du brom som grunddesinfektion och aktivt syre som chock efter bad?

- Jag är, om inte allergisk så åtminstone överkänslig mot sådana begrepp som "aktivt syre" med flera påhittade namn som kemileverantörerna säljer. Antar att det är ett salt med funktion som väteperoxid, dvs släpper ifrån sig syre till vattnet.

- Ser i ditt inlägg att "aktivt syre" fungerar som pH-sänkare, vilket ju låter intressant. Du behöver alltså inte använda pH-, utan istället pH+ (samma substans som Alka+).

- Vad gäller byte av vatten, hur kom du fram till just "varje 6 mån" ?  Vad menas med att vattnet är "i ganska hyggligt skick" ?

Det här med att mäta är inte heller helt lätt.
Jag mäter pH med Instatest teststicka, Truetest (teststicka), Poolab (tablett) pH-mätare och Lackmuspapper. Instatest sticka, Poolab och pH-mätare överenstämmer (+/- 0,2 enheter) medan Truetest ligger 0,5 - 1 pH-enhet lägre, och lackmuspapper (som jag trodde man kunde lita på) ligger 0,6 - 1 pH-enhet lägre.
/Kenneth

Utloggad Telekiter

SV: Grönt vatten spabad
« Svar #23 skrivet: januari 10, 2023, 16:17:53:53 »
Hej,
kul att se någon som använder Brom-kemi!

Bromtabletter som du använder, eller Brominator som jag har innebär väl i princip inte så stor skillnad avseende desinficeringen. Egentlig skillnad är väl bara den att jag har mer konstant bromhalt i vattnet, brominatorn är i drift hela tiden.
- Därför undrar jag varför du tillsätter "Aktivt syre"? Baserat på expert-rekommendationer? Jag har inte fått eller sett sådan rekommendation för bromdesinficering. Använder du brom som grunddesinfektion och aktivt syre som chock efter bad?

- Jag är, om inte allergisk så åtminstone överkänslig mot sådana begrepp som "aktivt syre" med flera påhittade namn som kemileverantörerna säljer. Antar att det är ett salt med funktion som väteperoxid, dvs släpper ifrån sig syre till vattnet.

- Ser i ditt inlägg att "aktivt syre" fungerar som pH-sänkare, vilket ju låter intressant. Du behöver alltså inte använda pH-, utan istället pH+ (samma substans som Alka+).

- Vad gäller byte av vatten, hur kom du fram till just "varje 6 mån" ?  Vad menas med att vattnet är "i ganska hyggligt skick" ?

Det här med att mäta är inte heller helt lätt.
Jag mäter pH med Instatest teststicka, Truetest (teststicka), Poolab (tablett) pH-mätare och Lackmuspapper. Instatest sticka, Poolab och pH-mätare överenstämmer (+/- 0,2 enheter) medan Truetest ligger 0,5 - 1 pH-enhet lägre, och lackmuspapper (som jag trodde man kunde lita på) ligger 0,6 - 1 pH-enhet lägre.
/Kenneth

Mnja, jag kommer inte ihåg riktigt orsaken till att använda aktivt syre (vilket brukar kallas Spachock i folkpools sortiment) men jag vet att Roger har förklarat funktionen vid något tillfälle tidigare. Det tillsätter jag efter varje bad (1 matsked/badande) samt 2 matskedar ca var 3:e vecka.

När det gäller bytesintervallet så är det mest bedömt på vattnets "utseende". Jag bytte med tätare intervall från början och såg ingen skillnad alls på vattnet. Så körde jag istället var 6:e månad dvs precis innan vinter (början på november) samt efter vinter (slutet på April). Inte då heller kunde jag se någon egentlig skillnad på vattnet men eftersom ett vattenbyte är väldigt billigt (typ 100 kr totalt) jmf med så mycket annat samt att det blir så pass mycket beläggningar i rörsystemet med långa intervall så är det läge att byta. Jag har vid ett tillfälle kört med samma vatten ett helt år och tyckte att vattnet såg rätt bra ut då också (kunde inte se någon grumlighet) men efter byte så såg jag ändå visuell skillnad. Det var ganska mycket som löstes ut ur rörsystemet då efter ett år. Jag brukar va noga med kemin så någon risk för att vattnet är otjänligt att bada i betvivlar jag. Därav att jag byter var 6:e månad.

Förutom det så använder jag engångsfilter (av bekvämlighetsskäl!) men jag ser ingen skillnad alls på vattnet jmf vanligt tvättbara filter. Så funktionen kan man nog diskutera.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #24 skrivet: januari 10, 2023, 21:24:06:06 »
Hej,

Det var du Urban som ledde in mig på att förstå/förklara aktivt syre och bromsaltets funktion.

Först om desinfektionsverkan. Fritt klor utan närvaro av CYA är bäst. Sen, fritt brom. Sist kommer aktivt syre.

Som oxidationsmedel (tänk korrosion/rost) är aktivt syre bäst, sen klor och sist brom.

Aktivt syre är något som fungerar på samma sätt som väteperoxid fast mycket bättre. Dessa två kan oxidera bort ammonium/ammoniak som vi utsöndrar vid bad. Använder man enbart aktivt syre är det sällan bekymmer med det vi utsöndrar. Tyvärr mycket dåligt desinfektionsmedel.

Det som händer i Urbans bad med bromsalt som inte behövs fyllas på är att det aktiva syret bildar fritt brom på samma sätt som bildas i en brominator. Vidare att det oxiderar bort det vi utsöndrar.

Urban skrev om att pH kunde störtdyka?

Om många har badat går det aktiva syret åt att ta bort det vi utsöndrar. Då bildas det mindre fritt brom.

Urban badar själv så är vattnet opåverkat. Vilket betyder att det aktiva syret inte bränner bort det vi utsöndrar. Finns inte där. Då aktiverar det aktiva syret bromet i bromsaltet till fritt brom och vattnet blir lite surt. Alltså pH kan sjunka mer eller mindre. Vidare om vattnet är rent så kommer det fria bromet sönderfalla och vattnet blir lite surare igen.

Man kan kombinera aktivt syre med bromsalt. Eller bromsalt med klor. Oavsett val kommer alltid desinfektionsmedlet blir brom.

Tyvärr är det samma kemikalie som mäter fritt syre, brom eller klor. Så det gäller att inte vara för snabb att mäta innan den ena är förbrukad.

Ex. Bromsalt används och aktivt syre tillsätts. Det fria syret minskar medan det fria bromet stiger.
DPD används för båda mätningarna. Ha is i magen med mätning av fritt brom efter tillsats av aktivt syre.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan