Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt vatten spabad  (läst 3222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #10 skrivet: december 30, 2022, 13:42:53:53 »
Hej Rickard,

Tror att produkten du nu använder är mycket bra för din pool. Vidare slipper du ett ökande CYA som du måste ta hänsyn till. Vilket du vet att det försämrar desinfektionen i vattnet.

Skriver man på ett forum drar försäljare åt sina öron? Speciellt om man är neutral i sin kommunikation? Tror du vet vad jag menar? Ändå finns det många aktörer och som marknadsför sig på din webbplats? Vidare brukar vi inte alltid vara snäll mot säljare på forumet?

Vill påstå att kalciumhypoklorit är bättre för ett spabad än de som rekommenderas, diklor och triklor. Vidare allt annat.
Men i ett spabad är kalciumhypoklorit lite lurig. Du kan om du har otur få mjölkigt vatten. Vidare har många på forumet skickat frågor om vita korvar/pellets från sina spabad. Jag gissar på att det är kalk som bildats vid värmaren. Värme triggar detta klor med kalcium och koldioxid att bilda kalk.

Så enligt mig är detta klor bättre än diklor och triklor.

För ett spabad fungerar flytande natriumhypoklorit. Ett vanligt problem med detta är hur ska man dosera?
Inget bekymmer om hypokloriten ligger under 10 massprocent, mycket stabil då och sönderfaller inte så fort. En på forumet förstod detta och började späda sitt klor. Klorin ligger mellan 3 och 5 massprocent. Oftast närmare 5 och är mycket stabil. Har du fått till doseringen i ditt spabad så brukar denna ligga på 1-2dl varannan dag. Vidare inte katastrof om du missar någon dag.

Alla mina bekanta kör idag med klorin i sina spabad eller terrasspooler. Alla är mycket nöjd med sina vatten.
Har själv bara testat/provat ÖoB:s original klorin. Tror att dollarstore säljer 5liter för 40 kr med 5 massprocent?
Klorin är inte lönsamt för pool. Men för spabad.
Roger


Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #11 skrivet: december 30, 2022, 17:03:41:41 »
Vill gärna lyfta alternativet terrasspool för de som inte skaffat pool eller spabad. Ofta halva priset av ett spabad. Vidare bubblor och belysning.
Sandfilter istället för pappersfilter. Vidare enkelt att montera en rostfri braskamin för uppvärmning. Ingen ångest där angående elkostnad.

Roger

Ps.
Idag hade jag nog satsat på en terrasspool. Enkel och billig att sköta.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #12 skrivet: december 30, 2022, 17:22:34:34 »
Lägger till en jämförelse.
En terrasspool ligger på ca. 50kkr med alla tillbehör som braskamin osv.
Kräver mycket lite i energi för att drifta. Innan bad är det bara att elda.

Min pool behöver en solcellsanläggning för 300kkr för driftning. Har fått dubbla effekten på värmepumpen. Den går endast dagtid då solen producerar el.

Så kontentan av detta är att en terrasspool är mer ekonomisk och praktisk än spabad och pool?

Öppet för kommentarer och hugg här.

Roger

Utloggad khg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Spabad - bästa lyxen!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #13 skrivet: december 30, 2022, 21:52:21:21 »
Hej,
Angående terasspool kontra SPA-bad och pool – jag är inte rätt person att uttala mig om detta (vet inte ens hur stor en terasspool normalt är). Låter ju visst rimligt att terasspoolen kan vara mest ekonomisk (egentligen minst kostnadskrävande) men är väl stor skillnad att använda! Poolen kan du simma i, och spabadet ger härlig massage för kroppen.

Jag är ny här på forumet, men har läst här lite från och till under hösten. Skaffade spabad (Svenska Bad Fjorden) tidigt i höstas. Installation och igångsättning gick bra, och vi njuter av badet två gånger per vecka.

Så en fråga som i någon mån anknyter till tråden, dvs vattenkemiproblem.
pH stiger gärna till över 8, jag sänker med pH minus (natriumvätesulfat), men då faller också alkaliniteten (framgår också av att pH-minus och alkalinitet-minus är samma verksamma substans) . Varje vecka likadant.
Ska jag hålla på och justera upp alkaliniteten till minst 90 ppm med natriumvätekarbonat varje vecka? Gissar att det då går åt än mer NaHSO4 än om jag struntar i att alkan går ner till 70 ppm?
När jag ändå håller på så vill jag fråga om kolsyra (egentligen koldioxid) skulle kunna vara ett bra alternativ för pH-justering neråt. Läste visserligen i en annan tråd på forumet att CO2 skulle höja pH, men det gissar jag är en felskrivning. CO2 används i pappersindustrin som alternativ till svavelsyra för pH-sänkning. Jag tänker att med CO2 för pH-sänkning så sänks kanske inte alkaliniteten (lika mycket), dessutom bygger jag då inte upp en massa ppm med natriumsulfat i mitt badvatten. Men natriumsulfat i badvattnet kanske inte är någon som hest nackdel? Tacksam för kommentar kring detta.

PS
i en annan tråd nyligen diskuterades det låga antalet inlägg i forumet. Kan det ha något att göra med den omfattande verifieringsproceduren för inlägg?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #14 skrivet: december 31, 2022, 09:04:36:36 »
Du borde slippa verifieringen i ditt nästa inlägg, och alla därefter.
Men visst är det ett hinder för nya medlemmar.
Att ta bort detta ökar dock spam-inläggen rejält, så det är en avvägning.

På dina frågor skulle jag svara att du kan byta kemi för desinficeringen, du skriver inte vad du använder, men jag har ALDRIG behövt använda höj pH i vare sig pool eller SPA, så du kan knappast använda någon av de kemikalier jag använt under de mer än 20 år jag haft pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad khg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Spabad - bästa lyxen!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #15 skrivet: december 31, 2022, 12:13:35:35 »
Tack för snabbt svar!

Vill bara kolla din info om verifieringen. Ja det stämmer, ingen verifiering krävdes nu, så då är det överspelat!

Avseende ditt svar om pH-justering så läste du nog min fråga lite väl kvickt (du har väl inte redan öppnat champagnen ;) :) ? Höj pH behöver jag minsann inte någon kemikalie för...  Vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är jag inte ensam om att pH ökar med tiden, och därför behöver hållas i schack med något "surt".

Jag använder bromkemi. Natriumbromid och In.Clear "brominator". Fungerar bra, behöver inte tillföra desinficeringskemi utan bara pejla in rätt inställning för bromgenereringen. I manualen anges lämplig inställning till 14 - 16, men jag har nu landat på inställning 5 för att hålla 3 - 6 ppm brom i vattnet.

Gott Nytt År!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #16 skrivet: december 31, 2022, 15:54:46:46 »
Då stämmer det, jag har aldrig kört med brom, bara klor och som regel måste ja höja med jämna mellan rum.
Inte lika ofta sedan jag började med CYA-fritt klor däremot.
(Skrev fel i mitt förra inlägg)
Gott nytt år!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #17 skrivet: januari 01, 2023, 16:57:05:05 »
Hej,
Angående terasspool kontra SPA-bad och pool – jag är inte rätt person att uttala mig om detta (vet inte ens hur stor en terasspool normalt är). Låter ju visst rimligt att terasspoolen kan vara mest ekonomisk (egentligen minst kostnadskrävande) men är väl stor skillnad att använda! Poolen kan du simma i, och spabadet ger härlig massage för kroppen.

Jag är ny här på forumet, men har läst här lite från och till under hösten. Skaffade spabad (Svenska Bad Fjorden) tidigt i höstas. Installation och igångsättning gick bra, och vi njuter av badet två gånger per vecka.

Så en fråga som i någon mån anknyter till tråden, dvs vattenkemiproblem.
pH stiger gärna till över 8, jag sänker med pH minus (natriumvätesulfat), men då faller också alkaliniteten (framgår också av att pH-minus och alkalinitet-minus är samma verksamma substans) . Varje vecka likadant.
Ska jag hålla på och justera upp alkaliniteten till minst 90 ppm med natriumvätekarbonat varje vecka? Gissar att det då går åt än mer NaHSO4 än om jag struntar i att alkan går ner till 70 ppm?
När jag ändå håller på så vill jag fråga om kolsyra (egentligen koldioxid) skulle kunna vara ett bra alternativ för pH-justering neråt. Läste visserligen i en annan tråd på forumet att CO2 skulle höja pH, men det gissar jag är en felskrivning. CO2 används i pappersindustrin som alternativ till svavelsyra för pH-sänkning. Jag tänker att med CO2 för pH-sänkning så sänks kanske inte alkaliniteten (lika mycket), dessutom bygger jag då inte upp en massa ppm med natriumsulfat i mitt badvatten. Men natriumsulfat i badvattnet kanske inte är någon som hest nackdel? Tacksam för kommentar kring detta.

PS
i en annan tråd nyligen diskuterades det låga antalet inlägg i forumet. Kan det ha något att göra med den omfattande verifieringsproceduren för inlägg?

Hej,

Du har inte en kaklad eller omålad pool/spa. Då blir alkalinitet ointressant. Kan ha viss betydelse för vissa mätningar. Enligt mig hellre det än ett vatten som åker jojo.

Alkalinitet ska inte förknippas med vattnets buffrande förmåga att motstå pH-ändringar utan bara att motstå pH-sänkning. Det är inget man vill ha om man har en anläggning som kommer att höja vattnets pH.

Så du har helt rätt i det du gissar på. I ditt fall kommer hög alkalinitet bara öka kemikalieanvändningen. Jag tycker att alkalinitet är ett sådant råd som kanske bör tas bort. Ställer bara till det för ägare till pool/spa.

Din anläggning med brom fungerar exakt lika som en anläggning med klor. Ända skillnaden är att det sitter brom på molekylen (hypobromsyra) eller på jonen hypobromit. Har man brom som desinfektion blir pH ganska ointressant eftersom desinfektionen är lika bra inom ett stort pH-intervall i sammanhanget. Tyvärr mycket, mycket sämre än klor som desinfektion. Klors nackdel är att desinfektionen ligger i ett snävt pH-intervall. Här blir alla värden lite lustiga angående bad med råd och rekommendationer? Verkar ha sitt ursprung i kaklad pool med klor som desinfektion?

Lite därför jag brukar tjata om råd och riktlinjer. Vidare kemikaliers samverkan, motverkan och dynamik. 
I ett slutet system tror jag inte på koldioxid för att sänka pH. En av anledningarna är gasens löslighet i vatten. Vidare bildar koldioxid i vatten kolsyra som i sin tur bildar vätekarbonat (alkalinitet). Den kommer motverka vidare pH-sänkning.
Funkar troligen bra i början? Vidare borde någon på forumet skrivit om hur bra detta är?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #18 skrivet: januari 01, 2023, 19:06:51:51 »
Hej,
Gör ett tillägg.
Vilken desinfektion höjer eller sänker pH?
Höjer;
Kalciumhypoklorit, Natriumhypoklorit, klorin, klorinator och brominator.
Enda som behövs förutom detta är pH-.

Sänker;
Spaklor/diklor kan sänka pH lite och triklor/puckar/200g sänker pH.
Endast pH+ behövs.
Vidare de som höjer pH återgår till det tidigare pH vid rent vatten.
De som sänker pH minskar sitt pH mer vid rent vatten.
//Roger

Utloggad khg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Spabad - bästa lyxen!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten spabad
« Svar #19 skrivet: januari 02, 2023, 12:22:18:18 »
Roger, tack för ett informativt svar.

Detta att man kan låta bli att justera upp alkaliniteten till rekommenderad nivå, 80 - 120 ppm, har det diskuterats med leverantörer av spabad och vattenkemikaler? Svenska Bad, Gecko (Brominatorn) och t.ex. Delphin har denna rekommendation generellt, utan undantag för material i badet/basängen, eller val av desinfektion. Kemileverantörerna vill såklart sälja alka+, men utrustningsleverantörer borde vara ärliga om det här tycker jag.

Den här branchen är lite märklig såtillvida att det ges mycket rekommendationer, men oftast utan beskrivande förklaring. De borde ju rimligen berätta varför man ska hålla detta alkalinitsområde. Inte minst kemikalieleverantörerna är väldigt hemlighetsfulla, i regel får man gå in i SDS för att öht se vad det är man köper.

Tillsvidare kommer jag nu följa din rekommendation och bara mäta men inte justera upp alkaliniteten. Vad gäller CO2 så var min tanke att den bör ha fördelen att sänka pH och samtidigt bidra till att bibehålla alkaliniteten, dessutom slippa fylla badet med en massa sulfat (Na2SO4). Men skulle säkert bli en mer komplicerad dosering. Om alkan inte har nån betydelse så faller ju också mitt huvudargument för kolsyran som pH-sänkare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan