Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skillnad i energiförbrukning?  (läst 1178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Skillnad i energiförbrukning?
« skrivet: december 12, 2022, 12:38:28:28 »
Hej.

Är det någon som kontrollerat hur stor skillnad det blir i energiförbrukning om man jämför vattentemperaturen 26 resp 38 grader? Alltså hur mycket spar man om man badar väldigt sparsamt under vintern. I det fallet är det ju mest "underhållsvärmning" och jag misstänker att man då inte spar så där jättemycket genom att sänka värmen. jag har ingen separat energimätare för spabadet så därav min fråga.

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skillnad i energiförbrukning?
« Svar #1 skrivet: december 14, 2022, 07:59:25:25 »
Tror du kan göra ett diagram.
Om SPA-badet förbrukar (som vårt) ungefär 300 kWh/månad på vintern när det skiljer t.ex. 60 grader mellan vattentemp och utetemp så kan du göra ett diagram som går från 0-60 grader och plotta in 300 kWh vid 60 graders difftemp, och 0 kWh vid 0 graders difftemp.
Sen är det en glidande skala, men i min kalkyl skulle 10 grader kallare (från 40 till 30 grader i vattnet i mitt fall) ge ca 16,66% energibesparing, det är vad min (dåliga) matte ger vid hand i alla fall.
Blir det istället 0 grader ute och 26 grader i vattnet så minskar ju difftempen till 26 grader och då har man en besparing på mer än 50% jämfört med +40 i vattnet och -20 ute.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan