Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vitt ludd/slem i spabad?  (läst 3541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vitt ludd/slem i spabad?
« Svar #10 skrivet: november 26, 2022, 19:57:42:42 »
Hej Rickard,

Lägger till att det inte kanske handlar om okunskap osv. Troligen handlar det om kvaliteten i metallerna som används i spabad?
Har man cya-baserat klor så är kloret inte ett lika bra oxidationsmedel som kalciumhypoklorit, natriumhypoklorit eller kloret en klorinator tillverkar.

Backspolning eller byte av vatten är att man vet att vattnet inte har någon desinfektion. Här har de flesta frågor och diskussioner legat före mig.

Vidare in denna bransch finns ingen yttre kontroll. Man följer EU:s lagstiftning och litar på företag. 

Min tanke med klordioxid handlar om att en tablett (klorit som bildar klordioxid vid lite lägre pH) borde vara bra att ha som en pipeclean?

Hade hoppats på att någon gammal van användare gett en kommentar. I princip räcker det med en tablett i veckan. När vattnet bildar klordioxid tar den bort allt. Vidare vattnet blir gult under denna tid. Vidare vid bad finns inget desinfektionsmedel.

Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vitt ludd/slem i spabad?
« Svar #11 skrivet: november 27, 2022, 21:38:13:13 »
Hej Rickard,

Missade din kommentar om okunskap.

Det finns mycket okunskap på området poolkemi och spakemi bland återförsäljare. Ofta har de utbildning på området. Ändå blir det fel i råd. Inget konstigt med det. Råd och riktlinjer måste ner på ett papper. Tror jag skrivit råd och riktlinjer väldigt många gånger? Vilka jag tycker är fel. Finns ingen att vända sig till om man tycker dessa är fel? EU, kemikalieinspektionen osv. De litar på tillverkaren.

EU vill minska all kemikalieanvändning med 90% Kommer aldrig fungera med pool och spaägare med dagens råd. Vidare kan man fundera på om säljare vill detta? Minska försäljning med 90%

Därför har jag släppt allt angående pool- och spakemi.

Vidare forskning som styrs av multinationella företag som visar kanske enligt mig felaktiga resultat?
Även någon som har patent på multipuckar och vetenskapliga artiklar.

Det finns tillverkare som kräver att det enda kloret som får användas i ett spabad är spaklor/diklor.
Där ligger dålig kvalitet i metaller som är i anslutning till vattnet som värmare i spabad.

Gissar på att branschen inte vill ge 100% råd? Påminner mig om när jag var ny poolägare. Har du provat denna? Har gjort det några gånger och insett att ju färre kemikalier man använder dess lättare blir vattnet att hantera.
För mig räcker det med två kemikalier för mycket, mycket bra vatten.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan