Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirk.pump mm  (läst 1385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matyson

Cirk.pump mm
« skrivet: november 02, 2022, 06:23:05:05 »
Hej!
Kör idag cirkulationspumpen 24/7 och filtercykler på 2x3 timmar/dygn.
Funderar på att stänga cirkulationspumpen och bara köra den under filtercyklerna och värmningarna, och ställa ner reningen till 2x2 timmar/dygn.
Min fundering är då om man tjänar in det på ett märkbart energimässigt sätt, och kommer vattenkvaliteten bli mycket sämre?
Hur gör ni andra?
Kör ni cirk.pumpen 24/7?
Hur många timmar/dygn kör ni filterreningen?
🤔

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cirk.pump mm
« Svar #1 skrivet: november 02, 2022, 08:38:56:56 »
Vilket spabad har du?
Kan du styra allt sånt där bara med programmering?
Om jag vore i dina kläder skulle jag prova mig fram, kanske behöver du ha lite högre klorhalt om du tänkt hålla spabadet normalt varmt men snåla på cirkulationen.
Att tänka på är också att ha koll på temperaturen i slangarna invändigt om det blir riktigt kallt ute om du inte kör cirkulationen.
Flödet av vatten inuti själva maskinrummet är väl det som skall värma maskinrum och slangarna där inne.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Matyson

SV: Cirk.pump mm
« Svar #2 skrivet: november 02, 2022, 09:51:40:40 »
Ett Mimas spabad.
Det går att ställa dipswitcharna så att cirkulationspumpen bara går vid uppvärmning och filtrering 2x/dygn.
Men som du säger så kanske man vill ha igång cirkulationspumpen när det blir riktigt kallt.
Tänkte nog mest på slitage på pumpen om den går 24/7, och energikostnad.
Ligger idag på omkring 20-30kw/dygn vilket är högt… 38grader, lock samt poolduk på ytan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cirk.pump mm
« Svar #3 skrivet: november 05, 2022, 08:24:45:45 »
Testa, men som sagt, sätt in en termometer i motor-rummet så du har lite koll på hur kallt det blir där under stilleståndsperioderna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Cirk.pump mm
« Svar #4 skrivet: november 08, 2022, 15:08:09:09 »
Det låter väldigt konstigt att det går köra cirk pump utan att filtrera  <hmm> . Det är liksom ganska ologiskt (poänglöst) att köra cirkulation utan att vattnet går genom filtret. Men jag har säkert fel  <dontkn>.

/Urban.

Utloggad Matyson

SV: Cirk.pump mm
« Svar #5 skrivet: november 08, 2022, 23:58:11:11 »
Ja, inte vet jag heller  <hmm>
Poänglöst att man kan ställa in filtercykler då oxå… vad gör den för nytta om cirkulationspumpen går hela tiden  <hmm> <hmm> <hmm>
Ja ja, jag kör på fabriksinställningarna så länge   O0

Utloggad Telekiter

SV: Cirk.pump mm
« Svar #6 skrivet: november 09, 2022, 08:48:04:04 »
Mnja, alltså när cirk-pumpen går så sugs ju vattnet genom filtret, ur badet, genom cirk-pumpen och vidare genom värmaren och tillbaka ut it badet. Så när cirk-pumpen går så filtreras vattnet. Det är inte två olika system. Att kunna ställa in filtercykler är en bra funktion av flera anledningar.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan