Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Endast ha spabadet på nattetid?  (läst 1570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Endast ha spabadet på nattetid?
« skrivet: oktober 16, 2022, 09:38:02:02 »
För att spara el i vinter så funderar jag på att bara ha mitt spabad på nattetid då elen är billigast (jag har timavläst avtal). Jag undrar om det kan vara skadligt för spabadet/elektroniken om strömmen bryts och sätts på varje dygn?
Just nu har jag ingen automatisk lösning på att bryta strömmen så det får i så fall bli genom säkerhetsbrytaren.

Jag har satt ner värmen till det lägsta nu (10 grader) men vill inte tömma badet helt eftersom det verkar vara en ganska omfattande process. Dessutom så kommer jag säkert värma upp och bada några gånger i vinter då elen är extra billig.
Mitt spabad är Hydropool Serenity 8000.
« Senast ändrad: oktober 16, 2022, 09:53:02:02 av Cantona »
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Endast ha spabadet på nattetid?
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2022, 23:45:18:18 »
Det som du måste hålla koll på är ju att det inte finns risk för frostskador när badet är avstängt. Eftersom det finns vatten kvar i alla rör, slangar och pumpar så kommer säkert något att gå sönder om temperaturen faller under noll. Själva start/stopp-delen lär inte göra någon skada när du har så låg temperatur. Har du däremot normal spatemperatur så finns det ju risk för snabb bakterietillväxt om det står still någon längre tid.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Endast ha spabadet på nattetid?
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2022, 09:43:30:30 »
Det är svårt att veta var kallaste stället i spabadets rörsystem finns, och var det eventuellt finns platser där det kan dra in kall luft.
Det kan rätt snabbt frysa (sönder) någon slang om vattnet står still och det finns draghål som kyler delar av rören inuti spabadet.
Jag skulle nog i vart fall låta pumparna gå som vanligt om det blev mer än ett par minusgrader ute.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad andersbe2

SV: Endast ha spabadet på nattetid?
« Svar #3 skrivet: november 11, 2022, 16:22:42:42 »
Jag funderar på att göra precis detta. Är det någon som har några erfarenheter av detta över tid? Är Precis som Cantona fundersam kring om det kan skada systemet på något sätt. Eller finns det några andra smarta sätt att spara på elen om man har ett spabad?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Endast ha spabadet på nattetid?
« Svar #4 skrivet: november 14, 2022, 08:06:17:17 »
Enklast är nog att bara dra ned temperaturen de dagar du vet att ni inte ska bada, 10 grader svalare vatten kan göra rätt stor skillnad på förbrukningen.
Sen gäller det att lära sig hur lång tid det tar att värma upp vattnet så det blir badbart igen...
Fulisolering av spabadet utvändigt borde också kunna gå få till, men då beror det ju mycket på hur fint man vill att det skall vara förstås.

I vårt SPA-bad finns det stora lufthål i botten av maskinrummet som jag brukar täta på hösten.
Gör det med lite overheadplast som jag tejpar fast på ena sidan, så den kan "öppnas" om det skulle behövs, t.ex. när man kör luftpumpen för bubblor.
Jag räknar med att plasten stänger sig under normal stilleståndstid när man inte badar, vet inte hur stor effekt det kan ha, men alla bäckar små...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan