Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spabad vinter värme av  (läst 1414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marlin11

Spabad vinter värme av
« skrivet: september 24, 2022, 06:59:43:43 »
Jag kan ställa mitt spabad på sleepmode vilket innebär att den endast värmer vattnet till 10 grader under filtercykler som är 2ggr om dygnet. Det jag funderar på nu är om det går att koppla ur värmaren och bara låta cirkulationspumpen gå. Då borde väl inget frysa iom att det cirkuleras två gånger om dygnet. Eller tänker jag fel? Bor i södra sverige.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad vinter värme av
« Svar #1 skrivet: september 25, 2022, 07:44:12:12 »
Nu vet jag inte hur ert spabad fungerar, men på vårt cirkulerar det inte i alla ledningar när cirkpumpen går, tror det där är olika på i princip alla spa-bad, så det är oerhört svårt att säga.
Det jag kan säga är att OM det blir 10 grader kallt ute och ditt spa inte cirkulerar i alla slangar, eller "bara" kollar temperaturen 2 gånger/dygn så känns det som väldigt stor risk för att det skall hinna frysa.

I vart fall vårt spabad är "ventilerat" underifrån så att det inte skall bli för varmt när pumparna går på full effekt, så det får man ha koll på i så fall.
Den ventilationen riskerar ju göra att det kan frysa på vintern om man har kallt vatten i badet...

När vi vinterställer vårt SPA-bad så lägger jag över skivor över ventilationshålen, och lägger in en egen isolering innanför serviceluckan.
Plockas bort på våren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan