Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skulle det funka att bryta strömmen varje dygn?  (läst 1781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poola73

Skulle det funka att bryta strömmen varje dygn?
« skrivet: september 14, 2022, 20:52:03:03 »
Hej,
vi har precis skaffat ett första spabad som snart ska kopplas in. För att minimera elkostnaden undrar jag om det skulle funka att koppla in en timer på strömmatningen och på så sätt styra att värme och pump är avslaget typ de fyra dyraste timmarna på dygnet.
Men min fråga är om detta skulle funka? Jag antar att det inte gör det men jag har ingen koll på hur spabad funkar så jag tänkte fråga experterna. Startar öht ett spabad (Dimension One Breeze i vårt fall) automatiskt om strömmen bryts eller måste man starta det manuellt? Om det kan starta upp automatiskt och kommer ihåg inställningarna så kanske det ändå inte är bra för pumpen att slås på/av varje dygn?
mvh
/ola

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Skulle det funka att bryta strömmen varje dygn?
« Svar #1 skrivet: september 14, 2022, 22:47:59:59 »
Allt beror på styrelektroniken i det aktuella badet och det bör framgå av manualen hur badet reagerar på ett strömavbrott, huruvida den automatiskt återgår till driftsläge eller om den fodrar manuell återstart. De allra flesta bad startar om automatiskt efter ett avbrott. Pumpen blir inte skadad av att stoppas en gång per dygn. Det vill till riktigt täta start/stopp-sekvenser för att det skall bli problem. Jämför med en vanlig hydroforpump, den startar och stannat massor av gånger per dygn.

Det som kan bli klurigare är att veta vilka timmar som är de dyraste - det varierar ju från dag till dag och skall man optimera så får man ligga och följa Nordpools elbörs. Numera så beror ju elpriset ofta nästan lika mycket av hur mycket det blåser som av tiden på dygnet.

Sedan vill det ju till att ha en timer som klarar badets effekt och om det är ett trefasmatat spabad så krävs också en kontaktor som skall vara dimensionerad för den aktuella maxeffekten på badet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skulle det funka att bryta strömmen varje dygn?
« Svar #2 skrivet: september 15, 2022, 08:09:33:33 »
Reklam i inlägg i forumet är egentligen inte tillåtet, men som ägare av forumet så tar jag mig friheten.

Jag har på väg in i lager enkla mekaniska timers som kan dra ett relä liknande detta: https://www.energibutiken.se/sv/elinstallationsmateriel/451-25a-kontaktor-2-moder-3-faser.html
Vi säljer även elmätare och dataloggers, vi jobbar med att med hjälp av loggern - kopplad mot elbörsen, kunna styra smart inom en inte allt för avlägsen framtid. Redan nu finns timerfunktioner, och larmgränser, för t.ex. temperatur som kan trigga en eller flera digitala utgångar.
Styrning mot elpriser är dock inte klart ännu, men funktionen, när den kommer - kommer att bli tillgänglig för alla som redan köpt loggern.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poola73

SV: Skulle det funka att bryta strömmen varje dygn?
« Svar #3 skrivet: september 15, 2022, 09:14:05:05 »
Tack för svar och länkar, det låter ju inte helt hopplöst... Att optimera så att man kör vid rätt tid går ju bara om man har koppling mot börsen och det både kostar ju en slant och skulle vara ganska mycket jobb att få till så det har jag inte tänkt ge mig på. Men generellt är det ju dyrast på förmiddag och kväll, så att bara låta bli att köra hela dessa perioder borde kunna spara lite. Tex. låta spabadet via varje dygn mellan kl. 8-11 och mellan kl. 17-21.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan