CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kostnad uppvärmning och pump  (läst 2849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #10 skrivet: september 12, 2022, 10:20:35:35 »
Först bara, jag är ingen pooltakshatare :-) och jag försöker inte säga att man inte sparar på uppvärmningen. Men att betala av de 100k som vissa lägger på taket gör sig inte enkelt. Jag skulle gärna ha ett, men mest för att det är lite smidare att öppna upp än att veva upp duken. Men jag har ingen plats.

Vinsten man kan göra med tak ligger nog i maj och september. Men ok, om dessa elpriser är här för att stanna så är ju även de 1-200kW/mån för jun-aug också intressanta. Jag ligger på bundet 60 öre, jag kanske har annan åsikt nästa är när mitt pris är annat :-(

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #11 skrivet: september 13, 2022, 07:36:33:33 »
Om man utgår från 5 månaders värme, som vi kör vår pool, så drar cirkpumpen (0.75 HK) ca 2160 kWh.
Första året vi värmde vår pool gjorde vi det med elpatron, den drog 8 000 kWh, men då hade vi bara 28 grader varmt i poolen, nu har vi 32.
Med jordvärme har jag räknat fram att vår pool behöver i runda slängar 885 kWh/månad, då är även värmepumpens tappvarmvattenproduktion inräknat, men den delen är försumbar.
På 5 månader blir det totalt 4428 + 2160 kWh =6588 kWh
Räknar man med att värmepumpen har COP 4 så är bruttoenergiförbrukningen för att hålla vattnet varmt ca 17 712 kWh.  :o :o

Dra av kanske 1000 kWh för tappvarmvatten så blir det ca 16 000 kWh brutto.

Pool 8 X 4 meter, rollover pooltäckning, ort Piteå.

Vi har nog kanske närmare 33 grader i vattnet dessutom.
Soligt läge på poolen.
Piteå brukar ligga i topp i solligan dessutom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag