Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Extraisolering i badet / i locket samt Solcellsuppvärmning  (läst 1312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hebe

Extraisolering i badet / i locket samt Solcellsuppvärmning
« skrivet: september 07, 2022, 14:02:55:55 »
Hej alla!

Likt många andra oroar man sig för elräkningen i vinter, samt vill hålla ner förbrukningen också av medmänskliga skäl.

Jag har för mig att jag någon gång hört någon som sagt att man kan lägga en plastmatta / ett plastskynke på vattnet - alltså mellan vattnet och locket - och
att det i så fall skulle göra det extra isolerat? Någon som vet mer exakt eller som har tankar och teorier om det?

Undrar också - finns det något färdigt solcellspaket som man skulle kunna koppla till ett befintligt bad?
(jag gör mig inga illusioner om att det ska räcka för vintern men kunde ändå vara intressant att separera badet från övriga elnätet under sommarhalvåret)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Extraisolering i badet / i locket samt Solcellsuppvärmning
« Svar #1 skrivet: september 08, 2022, 15:39:29:29 »
Det borde väl vara rätt enkelt att köpa vanlig (tät) markskiva i cellplast och lägga på vattenytan?
Vet inte om det ger ifrån sig nåt giftigt däremot, men det kan nog de flesta plaster göra kan jag tänka mig.
Annars finns det ju bubbelplast till pooler som är tillverkade just för detta ädamål, vet dock inte om de finns att köpa i mindre bitar.
Det där med at frikoppla badet tror jag inte på, i så fall måste du ha rejäl överkapacitet, och batterilager.
Det skulle bli Sveriges dyraste SPA-bad genom tiderna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan