Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Avstängt spabad i vinter / sönderfrysning?  (läst 2396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swe122

Avstängt spabad i vinter / sönderfrysning?
« skrivet: augusti 01, 2022, 09:21:54:54 »
Hej på er
Av vissa orsaker funderar jag på att ev ha spabadet avstängt i vinter. Min undran är om man kan våga det utan att det står kvar lite vatten någonstans som gör att det fryser sönder . Mitt spabad är nedstänkt och i våras när jag stängde av det för sommaren så tömde jag det inte med medföljande dreneringslang , utan jag tog en våt dammsugare och sög ur alla munstycken och även blåste så man fick ut det mesta ut alla slangar osv . Men det står ju så klart alltid lite kvar i pumpar osv . Men min fråga är då om ni tror att när det stått så hela sommaren i värmen så måste det väll har dunstat bort överallt så man skulle kunna ha det avstängt utan riskt eller ? Menar att typ 6 månader om det skulle stått lite vatten kvar måste väll ha dunstat bort ?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Avstängt spabad i vinter / sönderfrysning?
« Svar #1 skrivet: september 01, 2022, 09:47:26:26 »
Hej.

Jag skulle inte våga lita på att det är helt tomt på vatten. Skulle jag stå inför att inte använda det under vintern (förutsatt att jag ändå kan kontrollera badet emellanåt) så skulle jag ha det vattenfyllt och dra ner tempen till 10-15 grader. Då skulle kostnaden inte va så hög och kemikalieförbrukningen skulle va låg.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Avstängt spabad i vinter / sönderfrysning?
« Svar #2 skrivet: september 05, 2022, 10:45:50:50 »
Brorsan stänger av varje vinter, dräneras med vanligt dräneringspump som tömmer det mesta, sedan lossar han slangarna från pumparna, och dammsuger ur pumphus, och alla slangar och munstycken som finns.
Det har funkat i 4-5 år nu.

Jag tror att vi kommer att stänga ned vårt SPA i höst, vi badar ändå mest i det på sommarn, och lite samhällsansvar får man väl ta när det ser ut att kunna bli elbrist i hela Europa i vinter.  <dontkn>
Räknar med att spara runt 2500 kWh.
Senaste åren kanske vi har badat 5 gånger/vinter.
Gillar bastun bättre på vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Avstängt spabad i vinter / sönderfrysning?
« Svar #3 skrivet: september 08, 2022, 08:57:22:22 »
.....och lite samhällsansvar får man väl ta när det ser ut att kunna bli elbrist i hela Europa i vinter.  <dontkn>

Det är ju ett gott syfte. Funderar på om värmaren kan ställas in att endast köras under natten...hmmm. Det borde iaf jämna ut elförbrukningen över dygnet. Tror tyvärr inte det går men men....

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan