VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning  (läst 1355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xappe

Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning
« skrivet: juli 13, 2022, 20:13:27:27 »
Hej!

Första inlägget här! :)

Eftersom vi upptäckte att nivån sjunkit ovanligt fort i förrgår så fixade jag lite sprickor i bräddavloppet igår, och kom mig för att även fixa droppet vid värmepumpen.

När jag skulle dra igång alltihop igen upptäckte jag dock att vattenförlusten med största sannolikhet beror på att det läcker vatten genom centralventilens avlopp. Lyfte på locket och såg en väldigt spröd spindelpackning.

Nu måste jag snabbt hitta en ny packning,  men jag har ingen aning om vilket märke det är på ventilen. Enligt uppgift från förra ägaren köptes poolen av Uppsala Spa o Bad typ 2009, men de har inga reservdelar utan bara nyförsäljning.

Bifogar bilder med hopp om att någon känner igen ventilen.

« Senast ändrad: juli 14, 2022, 11:52:36:36 av Xappe »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2022, 11:00:52:52 »
Jag hittade packning till min gamla Hayward centralventil hos Folkpool. Den centralventilen har 6 st armar som är jämnt fördelade. Tag med delen med packningen till närmsta poolbutik så kanske dom kan leta fram något som passar. Är diametern och fördelningen av armarna rätt så går det att klippa av överflödiga armar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Xappe

SV: Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2022, 11:35:23:23 »
Tack!

Har skickat bilder till Spa o Bad i Skåne nu,  så jag får se först om de har rätt packning att skicka upp. Annars får jag mäta och se om jag hittar liknande packningar som skulle kunna funka. Det som jag inte sett på de som dyker upp när jag googlar är de två små snuttarna som sticker in mot mitten av trianglarna utan hål. Har sett diagonaler, men inte så som det ser ut på bilden. Men de kanske är överflödiga?
« Senast ändrad: juli 14, 2022, 11:52:12:12 av Xappe »

Utloggad Xappe

SV: Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2022, 21:20:30:30 »
Har kommit fram till att ventilen är en Praher Ocean V6, eller SM-10. Men det som förvirrar mig är att packningen på "väljaren" inte alls ser ut som de man kan beställa till Praher SM-10, de ser mer ut som mönstret man ser när man tittar ner i ventilen (se tidigare bild). Jag hoppas på svar från Spa o Bad Skåne i morgon, men är tacksam för alla tips ifall de inte kan hjälpa mig! :)

Utloggad TommyC

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Xappe

SV: Centralventilen läcker - hur hittar jag rätt packning
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2022, 16:13:08:08 »
Tack igen! :)

Jo,  jag har sett såna måttabeller, men efter att ha pratat med Spa o Bad så börjar jag tvivla på att det går att byta packning enkelt på just den modellen jag har.

De ska höra av sig i morgon, misstänker att det slutar med byte av hela insatsen. Känns som att det börjar bli lite bråttom att få igång cirkulationen igen. Det ska ju komma mer värme!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan