Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: iSaver+  (läst 15793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #20 skrivet: mars 26, 2022, 16:50:51:51 »
Kan tillägga att jag nu bytt ut driftskondensatorn i min Astral Viktoria Plus (38773) 1kW poolpump med förhoppning att den mer konsekvent kommer att starta mha Atec frekvensregleringen när jag drar igång för sommaren om några veckor.

Det sitter 16uF, 450Vac, MKP 40x73mm som original i pumpen som jag inte ännu har haft möjlighet att mäta upp för att se hur mkt den tappat. Köpte dock en 25uF, 475Vac, MKP, 40x93mm med 6,3x0,8mm med flatstiftsanslutning som enligt mina beräkningar bör ge samma driftsförhållanden vid 1800rpm som originalet ger vid de 2810rpm som pumpen är specad för. Jag kör ju alltid på lägre varvtal (runt 1600rpm om jag kommer ihåg rätt) förutom de fåtal minuter varje år som jag backspolar. Motorn borde därmed få högre startmoment utan att behöva lida vibrations- och värmedöden genom för stor driftskonding.

En intressant notering är dock att den nya kondingen är specad till 10`000 timmars drifttid till någon viss lägre kapacitansgräns. Jag räknade ut att min pump gått ca 15`000h sedan jag köpte den för 6-7år sedan…

Man kanske bör schemalägga byte av kondingen vart 5-6 år eller så för att slippa att pumpen står och brummar tills förhoppningsvis ett externt motorskydd alt. Flödesvakt skyddar från motorhaveri/brand?

Såg också att motorn har 4+1 kablar som kommer upp till kopplingsdosan, inte uppenbart möjligt att konvertera till trefas som om det varit 6 kablar. Om det varit en traditionell 3-fas motor med 3000rpm utan last så borde det också ha suttit runt 70uF driftskonding. Men en kabel i dosan är inte ansluten och plinten är igenlimmad. Vid en snabb mätning ser det också ut som att det finns tre lindningar….men nu får jag testa och köra vidare på enfas tills något lägger av och behöver bytas.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2022, 13:24:17:17 »
Så nu har jag köpt mig en för att utvärdera.
Det blev dock inte en isaver utav två anledningar. Kontaktade en säljare av isaver och ställde frågor om garanti och blev mycket otrevligt bemött med dryga svar, dessutom ville det företaget har 300kr bara i frakt vilket var på tok för mycket.
Så istället beställde jag en Aquaforte vario+ via amazon och frakten ingick så det blev strax över 3000kr.

Det var en ganska stor klump till låda kan jag konstatera, väger nåt kilo och typ som en bigpack glasslåda i storlek.

Installerade denna igår och det var inte det lättaste. välja varvtal var inga problem men den har förinställda gränsvärden för vad som är natt dag och backspolning.

Förutsättnignarna är som sådana att jag har idag en kripsol koral 0,75kw pump 1 fas. Den drar ca 640w när jag mätt den.
Började med att sätta in lådan och mäta när den gick på max och då visade den 644w. ska tilläggas att det var på min externa mätare den visade det värdet så det stämmer bra med max talet på pumpen (när pumpen inte var inkopplad stod det att bara lådan drog 4w).

när jag sänkte det påstådda vartalet (max 2900) till 2150rpm så gick förbrukningen ned till ca 300w vilket är över en halvering på en sänkning av 26%.
Detta kommer att få var min normala hastighet till att börja med så får vi se hur kemen klarar sig. på nätterna kommer den gå ned till 1850rpm. detta gör att jag borde klara omsättningstalen på vattnet i poolen till en betydligt lägre el förbrukning.

Pumpen låter absolut lägre när varvtalet minskar dock var det aldrig ett problem för mig då jag ändå inte hörde min pump.
Dock blir det som flera andra sagt ett litet vinande/tjutande ljud från pumpen men inget som stör.

Klockan var däremot väldigt knasig att ställa in. klockan är ju såklart en förutsättning för att kunna ställa timers. efter massa trixande fick jag ställa in klockan på 06:02 (tror jag det var) vilket resulterade i att klockan sen ändrade om sig så den blev 18:18 och jag förstår inte logiken i det alls. ställde jag tiden på 18:18 i uret så blev något konstigt och klockan blev inställd på 00:00. detta förstår jag verkligen inte. klockan går nu 2 min fel mot verkligheten men det kan jag leva med.

4 timers kan man ställa och du kan bara fylla ut dygnets 24 timmar och det får inte bli något överlapp för då blir det fel. märkte att det var lättast att ställa alarm 1 från 00:00-06:00 sen min dagstimer på 06:00:22:30 där efter 22:30-24:00.

enklare hade ju varit en timer 06:00:22:30 och en 22:30-06:00 men så går det alltså inte att göra.

En del har undrat vad som händer om strömmen går, inställningarna ligger kvar. om inställningarna ligger kvar när man stänger för vintern vet jag inte men det ligger iaf kvar ett par timmar så ett elavbrott borde inte utgöra ett problem.

kommer fortsätta att testa och utvärdera den och om någon dag-vecka så kommer värmare komma igång så får vi se hur det funkar.

Vid frågor eller funderingar är det bara att säga till så ska jag testa och försöka ge svar.
 
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #22 skrivet: maj 03, 2022, 17:57:19:19 »
Detta är ju otroligt spännande!
Jag är mycket nyfiken på vad du kommer fram till.

Stödjer denna extern styrning med ex ett potentialfritt relä? Så jag skulle kunna hålla ett visst varvtal om en krets är sluten och en annan om den är bruten?

Jag vill nämligen låta min hemautomation bestämma varvtalet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2022, 20:27:24:24 »
Jepp, har en likadan med möjlighet för off/låg/mellan/hög via externt relä. För att justera hastigheten på standardlägena håll in båda pilarna när enheten är av, 6 val ges:
1: Minuter för självtest
2: Ingen aning
3: Varvtal D2
4: Varvtal D3
5: Varvtal D4
6: Varvtal för självtest
Scrolla genom menyerna genom att trycka på båda pilarna.

Läsvärd tråd där denna info återfinns: https://www.poolpowershop-forum.de/forum/thread/1145763-wie-steuert-man-eine-aqua-forte-1100-drehzahlregelung-extern-an/?pageNo=2


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #24 skrivet: maj 03, 2022, 20:40:10:10 »
Bra länk där.

Om inte min skoltyska är helt fel verkar 2: vara lägsta möjliga hastighet.

Denna produkt verkar helt klart lovande, ser fram emot testrapporter här   ::)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #25 skrivet: maj 03, 2022, 21:22:21:21 »
Har kört en säsong, inga problem alls ännu. Lätt vinande ljud men mycket lägre energiåtgång samt väldigt mycket lägre ljudnivå.

Utloggad Stenbumling

SV: iSaver+
« Svar #26 skrivet: maj 10, 2022, 19:52:25:25 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Sorry nyburjare,
men där har du helt fel. Det går alldeles utmärkt att göra en enfas (fas/nolla) frekvensstyrning. I Europa har vi 50 Hz i USA har de 60 Hz, utan att behöva lägga till faser eller vad det var du menade.
EMC har inte med saken att göra, det är något man ändå måste lösa för (nästan) alla elektriska produkter.

Utloggad Stenbumling

SV: iSaver+
« Svar #27 skrivet: maj 10, 2022, 19:56:33:33 »
Jag glömde nämna att tillverkaren mycket riktigt anger 1200-2900 RPM (20-48 Hz).

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #28 skrivet: juni 27, 2022, 13:14:40:40 »
Har den här säsongen anpassat min elanvändning och därför ändrat styrningen av varvtalet på poolpumpen. När man som jag har ett elbolag där man betalar timpris på elen så gäller det att få ner elanvändningen när spotpriserna toppar under dygnet. Detta sker oftast under morgontimmarna och på tidig kväll. Har därför ändrat från att tidigare kört låga varvtal på natten till att istället köra låga varvtal under de timmar elen är som dyrast och köra högre varvtal på eftermiddag och under natten. Det blir väldigt svårt att räkna ut vad ändringen sparar i kronor då spotpriserna varierar så kraftigt från 0,68kr/kWh i natt till 5kr/kWh under morgontimmarna. Under exempelvis söndagsdygnet toppade spotpriset istället på kvällen med 2kr/kWh. Går nog att spara ganska mycket pengar genom att tänka rätt. Begränsningen på iSaver/Atec är som tidigare skrivits att schemat enbart tillåter fyra tidsintervaller och det första intervallet måste börja 00:00. Det optimala hade givetvis varit att göra ett schema specifikt anpassat efter spotpriset för varje dygn. Men det går ju bort då schemat idag läggs in manuellt. Även om man skulle kunna få en externt styrning att funka så ska det sedan anpassas till spotpriset.
« Senast ändrad: juni 27, 2022, 13:27:03:03 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #29 skrivet: juni 27, 2022, 14:27:57:57 »
Sorry nyburjare,
men där har du helt fel. Det går alldeles utmärkt att göra en enfas (fas/nolla) frekvensstyrning. I Europa har vi 50 Hz i USA har de 60 Hz, utan att behöva lägga till faser eller vad det var du menade.
EMC har inte med saken att göra, det är något man ändå måste lösa för (nästan) alla elektriska produkter.
det är du som har fel ! en fläkt eller en motor görs och lindas för den marknad där den skall kopplas in , det betyder att en motor ger samma varvtal, tryck , flöde etc som den är specad för oavsett om du använder den i 50 eller usa 60 hz , däremot om du tar en usa fläkt speca för 220 v 60 hz o kopplar in den i sverige på 50 hz , det första som sker är att spänningen minskar över matningen till fläkten därmed orkar inte fläkten med vad den skall klara enligt tillverkningen , däremot om du frekvensstyr trefas fasväxlingen o balansen mellan faserna som gör att frekvensstyrning funkar på 3 fas men inte på 1 fas, eller ja "funkar " gör det ju med allt blir fel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan