Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhetsåterföring terrasspool  (läst 3028 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amica

Erfarenhetsåterföring terrasspool
« skrivet: juli 18, 2021, 09:36:03:03 »
Hittade denna forumkategori och tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter angående vår terrasspool i glasfiber. Ja, den kallas ”pool” men är mer att betrakta som ett spa eftersom det är så den används av oss.

Det hela började när vi insåg att vår ovanmarks-pool var onödigt stor, och krävde därmed onödig skötsel och energiförbrukning, när vi bara var två vuxna som nyttjade den. När barnen var mindre var det halva klasser som badade. Poolen började även bli gammal och såg inte så fräsch ut varför den såldes för en liten peng så att vi blev av med den.

Frugan började googla bilder och hittade en modell som ”vi skulle ha”. Ytterligare googling gav som resultat två företag, A och B och där A hade en lite bättre hemsida och det togs kontakt där och det gick så långt så att det blev en beställning lagd, mot faktura, men processen avstannades med statusen ”inväntar betalning”. Svaret vid ytterligare kontakt var att jag skulle göra en ny beställning. Något jag valde att inte göra utan kontaktade företag B i stället. Där fick jag en offert som var aningen bättre/billigare än hos A och jag la beställningen där till slut. Jag hade då pratat med en säljare och hade bl.a. kommit fram till att jag skulle köpa slangar själv när jag monterat allt.
Det blev en lång väntan på leverans. Dels var det många som beställt pool och dels hamnade vi mitt i en pandemi.

Nu till de egentliga erfarenheterna jag ville dela med mig av och här kommer de i helt ologisk ordning!

Slang.
Jag skulle ju skaffa slang själv i erforderlig längd. Erfarenhet av vita slangar á Intex/Bestway gjorde att jag nu skulle satsa på hållbar slang och valet blev den ”hårda” typ jag använt som sugslang/bottenrengöring till den tidigare poolen. Slangdimension till poolen skulle vara 38 mm varför jag köpte 38 mm slang på Jula. 38 är ju 38 kan man tycka men Julas slang var drygt 38 varför det inte gick att få tätt annat än med något varv med tejp. Tejpen alltså på poolens anslutning. Minns inte om jag tog vulktejp eller sån lite ”vattenfastare” silvertejp. Råd här alltså att inte köpa ”slang 38 mm” utan köp då ”poolslang 38 mm”

Salt
På hemsidan hos företag B kunde man hitta ”pool salt” (jo, särskrivet) men det är egentligen salt för avhärdningsfilter.
Vid förfrågan, via telefon, hur detta fungerar fick jag informationen att man kunde använda salt i stället för klor. Det hade jag ju läst om redan när jag hade ovanmarks-poolen men då aldrig satt mig in i att man även behöver en klorinator. En ytterligare kontakt togs senare för att fråga hur man doserade detta och fick svaret att det var bara att hälla i och sedan mäta salthalten.
Detta visade sig vara fullständigt galet och är beskrivet i en annan tråd här på forumet.
Företag B skulle ”kolla upp detta lite mer” men säljer fortfarande det saltet...

Fläkt
Jag beställde bubbelsystem och lät B montera dessa munstycken. Dels eftersom de troligen hade mer rutin på hur man gör och dels för att jag beställde poolen i isolerat utförande.
Slangarna ligger nu innanför isoleringen och man kan se att slangarna ligger i överkant av poolen. Det är en kort del som så att säga sticker ut för att man ska kunna ansluta fläkten och den anslutningen är låt säga på halva höjden av vattennivån. När jag så fick problem med skumbildning tänkte jag att jag skulle fylla vatten och låta det svämma över, vilket jag gjorde, och jag körde även bubbelsystemet. Det blev inte bra. Det rann vatten bakvägen ner i fläkten och fläktmotorn ligger helt öppen i själva luftströmmen, ungefär som hos en dammsugare. Jordfelsbrytaren löste ut men efter en dag med fläkten i solskenet kunde jag montera tillbaks den igen.
Inför nästa säsong ska jag montera en förlängningsslang som får gå i en lyra en bit ovan poolen och i samband med det montera fläkten i pumphuset där det finns varm luft att ta av.

Isolering
Jag beställde alltså med isolering och den var också isolerad vid leverans. Dock hade man sprutat på isolering enbart när poolen låg upp och ner och därför saknades det isolering runt rör för bubbelsystemet. Fickor där det skulle samlas vatten som surnar. Jag kompletterade med fogskum och resultatet blev bra. Med facit i hand skulle man kunna räkna på detta. Köpa isolerskivor och en massa patroner med fogskum i stället. Jag gissar att man skulle få rätt många flaskor för samma peng men man skulle då även behöva plats och tid för att göra detta.

Stomme
Man kunde, åtminstone hos B, köpa en färdig stomme. Stommen såg ut att vara av tryckimpregnerat virke. Där jag skulle ha fördragit en regel på högkant hade man i stället lagt den andra ledden. Detta plus att jag inte kunde veta hur den köpta stommen skulle passa in mot den träkonstruktion jag avsåg att bygga runt poolen gjorde att jag beställde utan stomme.
I botten på poolen, den del fötterna är (inte sittytan) fanns två reglar ingjutna i isoleringen. Eller reglar, det var mer två plankor av gissningsvis lärkträd. De kunde jag då ställa på min motsvarande sektion av stommen. Sittytan måste också vila på stommen men där var det ju isolering pålagd med spruta. Denna isolering var ojämnt pålagd på alla delar, i sidled och i djupled, olika på varje sida av poolen. Det blev därför en hel del jobb med att få en stomme som skulle bära lika mycket på varje del och jag fick komplettera med fogskum. Detta gjorde jag med poolen rättvänd på plats, krypandes på knäna. Att skära bort isoleringen för att nå glasfibern och därmed en plan yta kändes inte rätt när jag betalat extra för att få dit isoleringen. Så här i efterhand skulle jag gjort annorlunda. Först och främst skulle jag kanske inte beställa med isolering (se ovan) men om jag gjort det skulle jag ha lagt poolen upp och ner och sedan bygga stommen upp och ner på poolen och sedan lyfta stommen på plats. Att skära bort isolering för att ge plats för reglarna skulle då vara mer vettigt och sedan köra med fogskum för att kapsla in allt.
Jag byggde min stomme på fyra justerbara stolpskor så att jag dels kan justera så att poolen står i våg och dels kan justera in i höjd så att inte poolen hänger/vilar på trallen i stället för på stommen.
Dock nästan omöjligt att justera med poolen vattenfylld. Om intresse finns kan jag delge hur allt, inklusive trädäcket, vilar mot marken.

Pump
Ganska kort tid efter att vi drog igång pumpen började pumpen låta mer och mer. Spelade in ljudet och skickade ljudklippet till B. Fick en ny pump och fick även behålla den gamla.
Den nya pumpen börjar nu att låta lite mer men inte likadant spm den förra.
« Senast ändrad: juli 18, 2021, 14:22:44:44 av Amica »

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan