CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lyfco Splash 35  (läst 20909 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #70 skrivet: juli 25, 2023, 23:14:13:13 »
Har ni hittat någon lösning? Jag försöker lösa problemet i andra änden. Det går att koppla 38mm slang till Lyfcon då min anslutning endast är deformerad där 32mm slangen skall anslutas. Jag försöker nu få till en sådan anslutning på min filterpump.

För dig så borde denna fungera!

32mm till 38mm 2-vägs-multi-adapter:
(a.k.a Gre 40009 – Anslutningsstycke för 2 simslangar, Ø 32 och Ø 38 mm)

https://amzn.eu/d/5X16uUP

:)

Har även hittat en adapter som troligen passar direkt på Splash 35:an, @ Bauhaus... ska gräva mer i det när jag plockar isär VP för säsongen. EDIT: Passade ej..

För övrigt har jag uppgraderat mitt värmesystem.

Har nämligen köpt ett demo-ex av en Swim & Fun Pico 5R 5kW , så nu kan jag även kyla vattnet om det blir Målillarekord i Sverige igen... haha  >:D

Även om vi är mycket nöjda med Splash 35:an, är primära orsaken till bytet är att vi badar så ofta, att april-maj och september-oktober även blir badmånader med kupoltaket på.

Splash 35:an funkar fint maj-september i södra Sverige, och helt OK i Norra Sverige, men Pico 5R jobbar ända ned till -5°C utetemp!  <antman> vi tänker använda poolen som ett riktigt stort spabad/barnpool, april-oktober, typ.. med kupolen på så kvittar utetemperaturen, då den luften får i princip samma temp som poolvattnet (32°C i vattnet ger, typ 30°C i luften).

Splash 35 klarar ca +15°C på utedagssnittempen @ 5 m3 och isolerad underdel/bubbekplast/kupoltak. Så 15°C i snitt i luften, över dygnet, ger 30°C i vattnet.

Pico 5R sägs även vara tystare Pico är typ exakt lika högljudd, men ger 40%-50% mer kräm om jag tolkar märkskylten rätt! (2.75kWut vs 3.8 kWut, samt 600Win vs 900Win dock vid 15°C luft, 26°C vatten).

Är ungefär samma formfaktor som Splash 35:an, men Pico 5R är lite tyngre och större.

Splash 35: 19 kg
Pico 5R: 28 kg

Splash 35:
Produktdimension (BxHxD mm)
310x356,5x375

Pico 5R:
Produktdimension (BxHxD mm)
290×430×470

Min uppställning finns bifogad (ja.., jag ska jämna till de utkastade Ikea-plattorna i höst när all utrustning är bortplockad!)  >:(

Tänker även att jag gör en videorecension om Splash 35:an och lägger upp här.  :angel:

Hade tänkt mig 3000kr, och då ingår kringutrustning såsom skyddsbox för jordfelsbrytare, 2 slangar, 4 slangklämmor, och leverans i Umeå med omnejd. Kan posta om köparen står frakten. Detta är en poolvärmepump som fortfarande har mycket kvar att ge  <sol>

Jag gör i samma veva som Splash 35-filmen även en Pico 5R-film  ;)   Kommer nog bli poppis, många skaffar dessa plaskdammar istället för att åka utomlands, då lågkonjunkturen blivit ett faktum.   <help>
« Senast ändrad: augusti 18, 2023, 22:13:07:07 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad AFuru

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #71 skrivet: augusti 07, 2023, 13:53:58:58 »
Har ni hittat någon lösning? Jag försöker lösa problemet i andra änden. Det går att koppla 38mm slang till Lyfcon då min anslutning endast är deformerad där 32mm slangen skall anslutas. Jag försöker nu få till en sådan anslutning på min filterpump.

Lyckades du? Jag har då inte kämpat så mycket eftersom biltemas "Souz vide" värmare funkar rätt ok under sommaren. Jag är fortsatt mkt intresserad om någon hittar en bra lösning, eller om någon lyckats övertyga Lyfco om att sälja sådana kopplingar.


Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #72 skrivet: augusti 07, 2023, 18:29:12:12 »
Lyckades du? Jag har då inte kämpat så mycket eftersom biltemas "Souz vide" värmare funkar rätt ok under sommaren. Jag är fortsatt mkt intresserad om någon hittar en bra lösning, eller om någon lyckats övertyga Lyfco om att sälja sådana kopplingar.

Nej; men har kopplat lös slangkopplingen, så nu kan jag gå till en VVS-butik och få hjälp tänker jag.

Utloggad AFuru

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #73 skrivet: augusti 09, 2023, 13:19:37:37 »
Det gjorde jag med, de kunde inte hjälpa :)

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #74 skrivet: augusti 15, 2023, 23:12:09:09 »

Så! En liten testfilm över Splash 35, där jag mäter COP och lite olika effekter.  O0



Ska göra en likadan om den maffigare konkurrenten Pico 5R sen!  8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lyfco Splash 35
« Svar #75 skrivet: augusti 17, 2023, 08:12:13:13 »
Kul test, och rimliga värden, men långt ifrån vad som utlovas förstås.
Det som gör test som dessa rätt meningslösa är att det finns så många felkällor, tillverkaren skulle t.ex. hävda att alla dina tempgivare kan visa upp till +- 1°C fel, och flödesmätaren troligen +- 5% fel.
OM du skulle laborera med att sätta dessa värden på sina maximala felvisningsmarginaler så skulle nog COP istället kunna vara 6.5 eller 2.0 med dessa förutsättningar, beroende på åt vilket håll de olika mätarna visar fel.

Jag har arbetat i 23 år inom industrin som styr/reglertekniker, systemtekniker, och just att kalibrera tempgivare var bland det svåraste som fanns.
Inte ens om man sätter ned två tempgivare i isvatten kan man vara säker på att kalibreringen blir helt korrekt, det ska i så fall vara i isvatten under omrörning.
Att kalibrera vid temperaturer över nollpunkten är nästan omöjligt med mindre än 1 grads felvisning, inte ens i utrustning som utvecklats just för det ändamålet.

När jag testar de batcher av tempgivare som jag köper in så brukar jag testa dem genom att koppla in 10 tempgivare till loggern, och sedan slunga dem "som ett lasso" i luften i en kontrollerad inomhusmiljö, det har visat sig vara det bästa sättet för mig i alla fall.
Om jag t.ex. har de tio givarna liggande på arbetsbordet precis bredvid varandra kan de diffa mer än en grad, när jag sedan slungar dem i luften är det sällan mer än 0.25 graders diff, så känsligt är det.

Men som sagt, dina presenterade COP-värden känns väl rätt rimliga, så det kanske inte är så tokigt i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #76 skrivet: augusti 17, 2023, 14:13:04:04 »
Kul test, och rimliga värden, men långt ifrån vad som utlovas förstås.
Det som gör test som dessa rätt meningslösa är att det finns så många felkällor, tillverkaren skulle t.ex. hävda att alla dina tempgivare kan visa upp till +- 1°C fel, och flödesmätaren troligen +- 5% fel.
OM du skulle laborera med att sätta dessa värden på sina maximala felvisningsmarginaler så skulle nog COP istället kunna vara 6.5 eller 2.0 med dessa förutsättningar, beroende på åt vilket håll de olika mätarna visar fel.

Jag har arbetat i 23 år inom industrin som styr/reglertekniker, systemtekniker, och just att kalibrera tempgivare var bland det svåraste som fanns.
Inte ens om man sätter ned två tempgivare i isvatten kan man vara säker på att kalibreringen blir helt korrekt, det ska i så fall vara i isvatten under omrörning.
Att kalibrera vid temperaturer över nollpunkten är nästan omöjligt med mindre än 1 grads felvisning, inte ens i utrustning som utvecklats just för det ändamålet.

När jag testar de batcher av tempgivare som jag köper in så brukar jag testa dem genom att koppla in 10 tempgivare till loggern, och sedan slunga dem "som ett lasso" i luften i en kontrollerad inomhusmiljö, det har visat sig vara det bästa sättet för mig i alla fall.
Om jag t.ex. har de tio givarna liggande på arbetsbordet precis bredvid varandra kan de diffa mer än en grad, när jag sedan slungar dem i luften är det sällan mer än 0.25 graders diff, så känsligt är det.

Men som sagt, dina presenterade COP-värden känns väl rätt rimliga, så det kanske inte är så tokigt i alla fall.

Tack! :)

Intressant input, men jag mäter ej flöde för COP i filmen :)
(Eller du kanske menar att jag fyllde vattenmängden med flödesmätare, jag kunde förstås ha litermåttat!).

Såg du att jag la till en notis om att jag justerat upp COP litet, pga avkylning (ca -120W i snitt) i vattenbaljan, utan bubbelplast? :)

Ikväll provar jag avkylning med bubbelplast, för att se skillnaden! (Men kom på att det kanske är bäst att prova inomhus för att få stabil omgivning utan vind/tempskillnader....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lyfco Splash 35
« Svar #77 skrivet: augusti 18, 2023, 07:44:56:56 »
Hur räknar du ut effekten om du inte mäter flödet?
COP är ju ett resultat av ineffekt och uteffekt, som räknas fram genom att mäta deltaT och flöde, om du bara mäter deltaT kan du ju inte veta vad uteffekten är?
Räknar du bara baserat på temperaturstegeringen i en viss volym vatten så finns ännu större osäkerheter i form av avkylning mot omgivningen, solinstrålning, och vindpåverkan.
Eller vet du vad K-värdet i 1 mm ABS eller PVC-plast är?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #78 skrivet: augusti 18, 2023, 08:15:37:37 »
Hur räknar du ut effekten om du inte mäter flödet?
COP är ju ett resultat av ineffekt och uteffekt, som räknas fram genom att mäta deltaT och flöde, om du bara mäter deltaT kan du ju inte veta vad uteffekten är?
Räknar du bara baserat på temperaturstegeringen i en viss volym vatten så finns ännu större osäkerheter i form av avkylning mot omgivningen, solinstrålning, och vindpåverkan.
Eller vet du vad K-värdet i 1 mm ABS eller PVC-plast är?

 :angel:

Elmätaren ger E_in, med lite osäkerheter förstås.
E_ut ges av temperaturstegringen i hyfsat känd volym vatten med labtermometer och riktigt bra mixning med länspumpen.
...och tiden är tämligen känd :)

Avkylningen har jag mätt på två sätt, med och utan bubbelplast, i liknande förhållanden, men visst, jag skulle mätt allt detta i garaget vid en fix rumstemperatur med LLVP på 20°C. (För tanken och volymen vatten i fråga, och omgivande parametrar var förlusterna ca 120W i snitt, men är såklart temperaturberoende i de olika mätpunkterna, men de ligger alla därikring 120W i snitt).

Men visst, det finns många felkällor:

-Mätosäkerheter i temperatur, el-energi, tid.
-Vindavkylningen diffar lite.
-Solen sken aldrig på tanken/värmepumpen i nån av testerna.
-Länspumpens friktion/förluster bidrar också till uppvärmningen, så det är allt från 1W till 100W extra kräm däri.
-Som du sa, avkylningen diffar med omgivningstemperaturen och vind, men är ändå tämligen fix över tid, då förhållandena var lika (solen och bubbelplast ger störst påverkan), tempen var hyfsat lik när jag kollade olika "utomhusloggar."

I min värld, är ovanstående en metod som är good enough för att få ett hum om hur maskinen presterar vid begagnatförsäljningen jag gjorde.
(Sålde Splash35:an i förrgår, kan jag ta bort säljtråden själv?)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lyfco Splash 35
« Svar #79 skrivet: augusti 18, 2023, 08:59:58:58 »
Jo, om länspumpen är nedsänkt i vattnet så går en stor del av den energin in i vattnet som värme.
Du kan "anmäla" säljestråden till mig så plockar jag bort den.
Om jag inte hittar den innan vill säga.
Jo "good enogh" är det nog, jag ville bara ifrågasätta lite så att inte de som läser tror att det är en absolut sanning, som sagt, värdena är rimliga med tanke på priset och storleken på pumpen så jag ifrågasätter egentligen inte resultatet i sig, vill bara peka på att det är otroligt svårt att mäta både temperaturer, flöden, värmeförluster och så vidare med någon större precision.

Som exempel kan jag nämna att de värmemätare vi säljer i webshopen alltid levereras med matchade tempgivare för att undvika dessa typer av felberäkningar.
Några få tiondelar felvisning på en tempgivare kan ge stor felvisning om delta T bara är ett par-tre grader, och på en poolvärmepump är deltaT som regel bara 1-2 grader.
Nu verkar ju din mätning med tid, temperaturstegring och volym vara vettigare just med tanke på de stora felmarginaler som finns om man räknar på deltaT och flöde (som är det normala) så jag får ge dig rätt i att välja den metoden i detta fall.  O0

Fattade inte det först eftersom du aldrig beskrev hur du räknat.
Att du visade både tempgivare och flödesmätare i videon gjorde att jag antog att du räknat på deltaT och flöde...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag