CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling HeatForce M45  (läst 2883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DianaE

  • Diana
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Inkoppling HeatForce M45
« skrivet: maj 30, 2020, 14:40:02:02 »
Hej,

Testar här om någon kan vara behjälplig med en kanske tillsynes självklar lösning. Som totalamatörer försöker vi bygga ihop och installera en Gardenpool 6,6 x 3,6, från Folkpool. Vi stöter nu på patrull när det kommer till att installera en HeatForce Inverter värmepump. Vi har försökt klura ut hur kopplingen in till pumpen skall göras. Jag är nu dålig på dessa fack-termer så jag ber om ursäkt om jag möjligtvis använder mig av fel benämningar men jag (försöker) bifoga bilder för bättre förståelse. Vi har monterat ihop bypass enligt instruktion, som avslutas med en ventil 1 1/2" invändig gäng. Vad ska tillkomma mellan den och poolvärmarens ingång?  :-\
 
Diana

 
Poolamatörer som försöker bygga och installera en Gardenpool 3,6 x 6,6 från Folkpool

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2020, 14:52:34:34 »
En unionkoppling med 1 ½ tum utvändig gänga i ena ändan som gängas in i värmepumpen och 50 mm limkoppling i andra ändan.  Kolla för säkerhets skull att det är 1 ½ tum gänga in i värmepumpen. Det skulle kunna vara 2”.
https://www.dammbutiken.se/union-gangad-1-1-2utv-till-50mm-lim

En likadan unionkoppling passar mot ventilen i bypass. De båda unionskopplingarna kan förbindas med en bit PVC-rör eller PVC-slang som limmas mot unionkopplingarna med PVC-lim.

Kanske går det att hitta en enklare lösning. Lägg gärna in bilder på övriga delar så kanske någon har ett bättre förslag.

Kopplingar finns hos alla poolbutiker och vissa byggvaruhus men inte så vanligt där. Till vintern skruvar ni ur kopplingarna ur värmepumpen så att den dräneras. Lossa gärna alla andra delbara kopplingar också och ta in i värmen över vintern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DianaE

  • Diana
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2020, 15:06:51:51 »
En unionkoppling med 1 ½ tum utvändig gänga i ena ändan som gängas in i värmepumpen och 50 mm limkoppling i andra ändan.  Kolla för säkerhets skull att det är 1 ½ tum gänga in i värmepumpen. Det skulle kunna vara 2”.
https://www.dammbutiken.se/union-gangad-1-1-2utv-till-50mm-lim

En likadan unionkoppling passar mot ventilen i bypass. De båda unionskopplingarna kan förbindas med en bit PVC-rör eller PVC-slang som limmas mot unionkopplingarna med PVC-lim.

Kanske går det att hitta en enklare lösning. Lägg gärna in bilder på övriga delar så kanske någon har ett bättre förslag.

Kopplingar finns hos alla poolbutiker och vissa byggvaruhus men inte så vanligt där. Till vintern skruvar ni ur kopplingarna ur värmepumpen så att den dräneras. Lossa gärna alla andra delbara kopplingar också och ta in i värmen över vintern.

Tack för ditt svar!! O0
Det kan nog vara så att det finns med en liknande koppling, det är vår okunskap i detta område som inte riktigt vet hur vi ska utesluta alla kopplingar som låg i kartonger bara nedkastade utan några beteckningar.
Vi får titta lite närmare se om vi kan klura ut det utifrån ditt råd  :)
Poolamatörer som försöker bygga och installera en Gardenpool 3,6 x 6,6 från Folkpool

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2020, 15:16:02:02 »
Det kan vara bra att titta på principskisserna hos Pahlén för att förstå principerna för poolens cirkulationssystem:
https://www.pahlen.com/users-guide/pool-schematic/

Det finns massor av lärorika byggtrådar här med bilder av detaljer. Titta t ex hos MathiasS och Erik N.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DianaE

  • Diana
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2020, 15:37:55:55 »
Tror jag har varit förbi där och jag tror jag klurat ut lite principer, men det är tydligen värre med detaljerna.
Har tittat på våra olika kopplingar och blir inte ett dugg klok på dem. Jag vet inte om jag tänker fel, men jag trodde vi skulle få med alla "tillbehör" då vi beställde ett paket. Nu hade de missat att få med en låslist och det är ju ordnat, men osäkert om det saknas delar eller om det är meningen att vi ska komplettera med kopplingar osv.
Förstod att det borde vara gängor inne i värmepumpen,(???) men om jag inte ser helt fel så finns det inga gängor.

Poolamatörer som försöker bygga och installera en Gardenpool 3,6 x 6,6 från Folkpool

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2020, 16:25:17:17 »
Efter en titt till så tror jag att det sitter en halv unionskoppling i värmepumpen. Försök att gänga ur den grå kopplingen som sticker ut ur pumpen. Troligen en O-ring som tätar mot pumpen. Var rädd om O-ringarna, dom lossnar inte så lätt men försvinner en sån så blir det väldigt otätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Wärnevalls

SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2022, 21:45:45:45 »
Efter en titt till så tror jag att det sitter en halv unionskoppling i värmepumpen. Försök att gänga ur den grå kopplingen som sticker ut ur pumpen. Troligen en O-ring som tätar mot pumpen. Var rädd om O-ringarna, dom lossnar inte så lätt men försvinner en sån så blir det väldigt otätt.

Hej!
Fick du nån ordning på detta, vi håller på att koppla in vår begagnade Heatforce men anslutningarna läcker lite och vi skulle vilja börja om från början så att säga.... vart handlade du delarna till detta?
Mvh Daniel

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling HeatForce M45
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2022, 06:30:50:50 »
DianaE har inte varit inloggad här sedan juni 2020.

Kopplingar, rör, slang, ventiler och allt du kan behöva finns i alla poolbutiker samt massor av nätbutiker. Några exempel:

https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/slang-kopplingar--ventiler.html
https://poolstore.se/produkter/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/
https://www.dammbutiken.se/plastdelar/kopplingar/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag