VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Upprullare till ovanmarkspool. Klippa till soltäcke  (läst 1793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nightwish76

Upprullare till ovanmarkspool. Klippa till soltäcke
« skrivet: maj 14, 2018, 18:02:09:09 »
Hej, Har en ovanmarkspool, som är cirka 4,8 m i diameter.
Jag har ett tjockt tungt soltäcke som jag gärna hade haft en upprullare till. Finns det någon lösning när man inte har trädäck runt? Jag har hittat en på JF fritid, vet dock inte om den är tillräckligt bra. Jag skulle kunna bygga några ställningar i ena änden av poolen för att ställa upprullaren på. Har ni andra förslag på lösningar?

Det jag funderar också på är hur jg ska klippa soltäcket? Ska den vara precis lite för liten så att den flyter runt i poolen, eller ska den klippas så att den är något för stor och viks upp lite i kanten? Någon som har tips på typ öglor man kan sätta dit så att man kan fästa snören i den?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Upprullare till ovanmarkspool. Klippa till soltäcke
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2018, 18:25:35:35 »
De första 6 somrarna med pool hade vi bubbelplast som enda täckning. Förra ägaren hade klippt bubbelplasten så att den stack upp kanske 2-3 cm längs långsidorna. Detta gör att väsenligt mindre mängd löv och andra växtdelar hamnar direkt i vattnet. Troligen lite svårare att få till lagom uppstick på plasten med en rund pool. Det gick väl sådär att borsta bort löven innan plasten drogs ifrån men det blir inte lika mycket skit vattnet som om plasten är lite för liten.  Är bubbelplasten för tunn och mjuk så kommer det inte att fungera att få den att sticka upp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Nightwish76

SV: Upprullare till ovanmarkspool. Klippa till soltäcke
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 09:25:56:56 »
Ok.
Denna upprullare har jag funderat på. http://poolshop.jf-fritid.se/tillbehor-till-poolen/ovriga-tillbehor/upprullare.html
men man kanske skulle ha en variant med hjul? står att man kan montera den på sargen, men om jag tolkar bilderna rätt så åste den väl monteras mitt på, på en rund pool och det är ju inte så optimalt.

Funderar som sagt att bygga en ställning, där var sitt ben har en plattform att stå på. Men man kanske skulle satsa på en med hjul för att kunna flytta på när det väl blir ett däck runt halva poolen?

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Upprullare till ovanmarkspool. Klippa till soltäcke
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2018, 07:46:07:07 »
Följer detta, återkom med resultat :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan