CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #150 skrivet: juni 08, 2016, 14:02:28:28 »
Det skulle jag kunna hålla med om. Beror det på vilket vatten man har eller blir det alltid så fint med vitt?

Jag har vit pool och den har samma färg som bilden ovan på dagtid. Den är fylld med vatten från "Stockholms Vatten" som tar Vattnet från Mälaren och renas till dricksvatten i flera steg vid vattenverken, Lovö och Norsborg.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #151 skrivet: juni 08, 2016, 16:30:15:15 »
Det skulle jag kunna hålla med om. Beror det på vilket vatten man har eller blir det alltid så fint med vitt?

Jag antar att har man bra rening (jag har glas istället för filtersand och ett Pentair Trition-filter med så kallad clearproteknik, som påstås filtrera bort mindre partiklar än många andra sandfilter) och rätt balans på kemin så blir det denna färg mot vitt p.g.a. vattenmolekylerna.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Joppase

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 73
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Man måste våga för att vinna!
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #152 skrivet: juni 08, 2016, 18:14:17:17 »
Det skulle jag kunna hålla med om. Beror det på vilket vatten man har eller blir det alltid så fint med vitt?

Mitt vatten (kranvatten) har samma färg mot vit pool, assnyggt!!!

Utloggad Dimitris76

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #153 skrivet: juni 08, 2016, 18:26:38:38 »
Jag antar att har man bra rening (jag har glas istället för filtersand och ett Pentair Trition-filter med så kallad clearproteknik, som påstås filtrera bort mindre partiklar än många andra sandfilter) och rätt balans på kemin så blir det denna färg mot vitt p.g.a. vattenmolekylerna.

Sorry men vilken bull$#it!  8)

Är det något du som kom på eller har du läst något marketing gimmick?

Det stämmer absolut inte i alla fall...

Är poolen fylld med hyfsat rent vatten och är ingen algersoppa då tar vattnet sin färg från omgivningen. Ljuset reflekteras på ytan, vatten absorberar en viss del av synligt färgspektrum och resten nå ditt öga.

Man får olika färg beroende på vegetation, himmelfärg, sol, möln, tid och årstid.

/Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #154 skrivet: juni 08, 2016, 19:03:06:06 »
Sorry men vilken bull$#it!  8)

Är det något du som kom på eller har du läst något marketing gimmick?

Det stämmer absolut inte i alla fall...

Är poolen fylld med hyfsat rent vatten och är ingen algersoppa då tar vattnet sin färg från omgivningen. Ljuset reflekteras på ytan, vatten absorberar en viss del av synligt färgspektrum och resten nå ditt öga.

Man får olika färg beroende på vegetation, himmelfärg, sol, möln, tid och årstid.

/Dimi

Det är i sak samma ljusblå färg i min pool även när det är mulet, sen eftermiddag etc. Är vattnet klart är min bedömning att bakgrunden i poolen - vit, svart, grön, etc. - är helt avgörande för vilken färg man ser, inte färgen på omgivningen utanför poolen.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #155 skrivet: juni 08, 2016, 19:29:24:24 »
Sorry men vilken bull$#it!  8)

Är det något du som kom på eller har du läst något marketing gimmick?

Det stämmer absolut inte i alla fall...

Är poolen fylld med hyfsat rent vatten och är ingen algersoppa då tar vattnet sin färg från omgivningen. Ljuset reflekteras på ytan, vatten absorberar en viss del av synligt färgspektrum och resten nå ditt öga.

Man får olika färg beroende på vegetation, himmelfärg, sol, möln, tid och årstid.

/Dimi

Mellan bild 2 och 5 skiljer det ca 72 timmar. Det är vanligt kranvatten jag fyller med på bild 1, dag 1. Bild 2 är dag 2:s morgon innan jag startat reningssystemet för första gången., vilket jag gör några timmar senare. Efter ca 24 timmar ser man, på bild 3, att reningen börjat påverka färgen på vattnet. Samma dags eftermiddag har färgen (bild 4) ytterligare förskjutits från "kranvattengrönt" till mer blått. Dag tre är det gröna helt borta (bild 5). Och det gröna var inte alger som kom i vattenledningen från det kommunala vattenverket kan jag försäkra - utan det är självfallet reningen som skapade denna färgskiftning till ljusblått från grönt.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #156 skrivet: juni 08, 2016, 20:09:31:31 »
"Kommunvattnet" man fyller med är allt annat än rent, just alger kanske det inte är så mycket, men humus och olika metaller och mineraler brukar det vara rätt gott om.
En nyfylld pool är som regel brun/grön men blir blå när vattnet har renats ordentligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #157 skrivet: juni 08, 2016, 20:23:15:15 »
Mellan bild 2 och 5 skiljer det ca 72 timmar. Det är vanligt kranvatten jag fyller med på bild 1, dag 1. Bild 2 är dag 2:s morgon innan jag startat reningssystemet för första gången., vilket jag gör några timmar senare. Efter ca 24 timmar ser man, på bild 3, att reningen börjat påverka färgen på vattnet. Samma dags eftermiddag har färgen (bild 4) ytterligare förskjutits från "kranvattengrönt" till mer blått. Dag tre är det gröna helt borta (bild 5). Och det gröna var inte alger som kom i vattenledningen från det kommunala vattenverket kan jag försäkra - utan det är självfallet reningen som skapade denna färgskiftning till ljusblått från grönt.

Här är en bild på när jag fyllt poolen med kranvatten innan påbörjad rening tre dagar gammalt vatten

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #158 skrivet: juni 08, 2016, 20:31:45:45 »
Här är en bild på när jag fyllt poolen med kranvatten innan påbörjad rening tre dagar gammalt vatten
Bild när vi startade reningsverket efter 24 timmar

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #159 skrivet: juni 08, 2016, 20:39:02:02 »
Bild när vi startade reningsverket efter 24 timmar

Blå, inte vit pool, men ser ju inte grönt ut.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag