Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134325 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rickardsan

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #130 skrivet: maj 14, 2016, 11:55:15:15 »
Riktigt spännande, längtar o få se bild på färdigt projekt=) Vad kostar ett sånt här projekt?
Mvh Rickarsad

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #131 skrivet: maj 15, 2016, 07:06:25:25 »
Jag följer med intresse din utvärdering. Jag har en betongpool som jag byggt för 10 år sedan på berget (den har berg i botten) som tidigare läckt kanske 300 l /dygn men nu när jag fyllt så är det kanske 1500 l. Den är på 17kubik. Jag skall gräva mig ner på framsida där anslutningarna finns och kolla om någon slangklämma eller koppling sprickigt . Eftersom den står på berget med den högsta sidan 1,8 m  nedåt så är ju trycket högst där.  Botten har naturliga sprickor och min tanke är att måla botten i djup delen med det som du kommer fram till om det skulle vara via de naturliga sprickorna det läcker. Helst skulle det vara en vattenlöslig färg eftersom det är svårt att få torrt (regn)

Om det är sprickorna i berget som läcker känns det spontant som ett utmanande projekt att få tätt. Skulle det rent estetiskt vara ett alternativ för dig att spackla bergytan lite mer jämn, så att den inte har några skarpa "veck"/sprickor (epoxi "gillar" inte skarpa innerhörn)? I så fall skulle kanske epoxi- (om berget och befintlig gjutning inte rör sig) eller polyuretansystem (om det finns risk för framtida rörelser/nya sprickor) kunna fungera. Bl a Weber har ju ett fiberförstärkt cementbaserat grovspackel för djupare håligheter. Vid spacklingen med cementbaserade spackel behöver ytan inte vara torr. Den ska inte vara våt men det är en fördel om den är fuktig (fäster bättre). När spacklet sedan härdat borde det väl funka att ha koll på femdygnsprognoserna och låta ytan torka soliga dagar och täcka över poolen med en pressening inför regn, och sedan prima och låta ett företag spruta polyuretanmembran och sedan måla med polyuretan toppskikt, alternativt prima och måla med epoxi.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #132 skrivet: maj 15, 2016, 07:17:02:02 »
Riktigt spännande, längtar o få se bild på färdigt projekt=) Vad kostar ett sånt här projekt?

Jag hoppas du ska kunna få se bilder på en målad och vattenfylld pool inom 2-3 veckor.  :)
Kostnaden har jag faktiskt ingen aning om. Har ju byggt på lediga stunder under ca 4 års tid nu och har inte bokfört kostnaderna. Om jag bara tar ur minnet och höftar kan jag väl säga så här som en grov vägledning:

Skalblock: 13.000 kr
Betong till platta och fastgjutning av skalblock: 10.000 kr
Armeringsjärn till platta och väggar: 5.000 kr
Cellplast till platta och väggar: 7.000 kr
Makadam, fiberduk och dräneringsrör: 8.000 kr
Primer och poolfärg: 16.000 kr
Pump, filter, rör, automatisk ph och klorering (Zodiac saltklorinator), värmeväxlare till min bergvärme- och solpanelanläggning, kopplingar, poolsalt, filterglas: 45.000 kr

Schaktade själv med lånad grävare och kunde använda de urgrävda massorna till andra delar av tomten, annars är det ju ganska många tusenlappar för schaktning och bortforsling av massor.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #133 skrivet: maj 15, 2016, 07:36:21:21 »
De senaste veckorna har jag ägnat åt finspackling av väggar och botten. Eftersom epoxi är känsligt för skarpa innerhörn har jag spacklat ut dessa motsvarande en radie om ca 70 mm med en gummispackel. När spacklingen var klar skulle jag börja förbereda ytan för epoxiprimern, genom att få bort kalkutfällningar och andra föroreningar som skulle kunna äventyra vidhäftningen. Jag hade att välja mellan blästring, syrabetning och slipning. Jag valde slipning och köpte en bunt cirkulärborstar av stål till vinkelslip på Biltema. Efter en dags arbete känns det som ett bra val. Det visade sig nämligen att några av skalblocken hade små partier av porös yta från tillverkningen. När jag med måttligt tryck körde med stålborsten lossnade på några ställen 5-kronorsstora partier från skalblockens yta. Jag ska nu jämna till dem med epoxispackel. Har även för säkerhets skull, för att minska risken för läckage, epoxispacklat övergången mellan cementspackel/betong och plast runt armaturerna till poolbelysningen respektive de ingjutna inloppsmunstyckena i plast. Sedan hoppas jag på bra väder så att den sista fukten från vattenbegjutningen av betongspacklet ska försvinna. Får vara max 6 % fukt i betongen när jag primar. Kommer både tejpa en ruta byggplast och fuktmäta på djupet med mätare för att kontrollera att det inte finns för mycket fukt kvar vid primningen.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #134 skrivet: maj 20, 2016, 10:39:50:50 »
Idag var vädret perfekt för primning. 15-20° och svag vind. Blandande med långsamtgående visp och lät stå för att reagera i 15 min i 20°. Spädde sedan den färdiga primern enligt tillverkarens rekommendation med 15 % av deras thinner, för att primern ska bli "blaskigare" och lättare tränga in och "förankra" sig i betongen. Blandade till 5 L på en gång. Det räckte precis till väggar och botten innan sista halvlitern blev för seg för att rolla ut. Nu är det fikapaus och därefter ska jag blanda två ihop två mindre burkar och penselstryka primern i skalvprännorna. Kan ev bli 0,3 mm regn i kväll så jag låter allt andas så mycket som möjligt innan jag täcker över med pressening sent i eftermiddag. Sedan blir det målning lördag eller söndag beroende på hur snabbt primern härdar och thinnern dunstar (får inte vara något kvar av den när man målar).
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #135 skrivet: maj 20, 2016, 18:01:21:21 »
Nu har jag täckt över för natten. Har hängt en 2000 W värmefläkt i ett rep under presenningen för att hålla kvar så hög temperatur som möjligt i väggar och botten under natten för att påskynda härdningen och uttorkningen av thinner. Har även placerat sändaren till en trådlös termometer där. 20° ger övermålningsbarhet efter 16 timmar enligt tabellen. 5 ° lägre temperatur ger ungefär en fördubbling av tiden. Jag vill helst kunna måla i morgon eftersom prognosen är gynnsam och jag är helgledig. Pratade med den mycket hjälpsamma färgleverantören idag och blev instruerad att mera gå på hur ytan känns än att strikt utgå ifrån temperatur och klockan. Om primerytan är hård, inte klibbar och inte går att deformera går det att måla, under förutsättning att det inte längre luktar thinner. Ser med spänning fram emot morgondagen.
« Senast ändrad: maj 31, 2016, 19:16:39:39 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Skalman

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #136 skrivet: maj 20, 2016, 22:10:47:47 »
Hej Betong-poolaren vilken fantastisk pol du bygger. Jag ser att du tänkt dig att måla poolen...

Jag bygger liksom dig med skalblock och undrar är det något speciellt som krävs för att kunna måla ?

/ Skalman

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #137 skrivet: maj 22, 2016, 08:00:33:33 »
Hej Betong-poolaren vilken fantastisk pol du bygger. Jag ser att du tänkt dig att måla poolen...

Jag bygger liksom dig med skalblock och undrar är det något speciellt som krävs för att kunna måla ?



/ Skalman

Jag har redovisat mina överväganden rörande målning ganska utförligt här:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8270.msg90447#msg90447

Har man råd är nog polyuretansystem det bästa om man vill måla en skalblockspool. UV-beständigt och tåligare mot rörelser (småsprickor) i betongen jämfört med epoxi. (Man får väl helt enkelt jämföra merkostnaden över tiden jämfört med t ex liner.)

Just den epoxifärg jag valde sägs dock vara relativt UV-tålig, särskilt den vita kulören. Jag har sett ett äldre, liknande (men kommersiellt) poolbygge där man använde samma färg som jag använder och det har fungerat mycket bra år efter år. Min uppfattning är att det skiljer mycket mellan olika epoxisystem. Jag gillar den blanka, hårda nästan emaljliknande ytan som färgen jag valde ger. Dessutom är färgen luktfri och väldigt trevlig att arbeta med. För min del får helt enkelt tiden utvisa om jag valt rätt färgsystem. Får jag mindre problem med någon/några sprickor med tiden kan jag epoxispackla skadan och bättra med färg (behövs inte primer på redan målad yta/epoxispackel) som jag har kvar. Får jag större problem kan jag alltid mattslipa hela ytan och spruta och måla polyuretan. Liner vill jag inte ha, bl a eftersom det skulle vara knepigt att få till vid skvalprännorna.

Var mycket noga när du sätter skalblocken, så att du får helt raka och jämna innerväggar. Det kommer underlätta spacklingen för dig. Jag använde Webers cementbaserade snabbspackel för att jämna till/fylla upp mellan skalblocken. Det är ganska billigt jämfört med Ardex och ok att jobba med och sitter fast väldigt bra när det härdat. Jag har jobbat med Ardex i huset och Ardex är trevligare att arbeta med ("plastigare" och lättare att arbeta ut) och ger inte upphov till betonghud som måste slipas/etsas/blästras bort innan man målar. Men Ardex är betydligt dyrare.

Tänk också på att, om du väljer en målad pool, spackla upp alla innerhör så att du får en konkav övergång med ungefär samma radie (ca 70 mm) som en färgroller. Epoxi fungerar mindre bra i skarpa vinklar och dessutom går det snabbare och är enklare att måla rundade vinklar. (Du kan köra på i full fart med rollern överallt och behöver inte dutta med pensel, och har därmed en rimlig chans att hinna få ut all epoxi innan den börjar härda även om det är 15-20° och solsken när du målar.) Även kanterna och ytterhörnen högst upp på poolen bör vara lätt rundade för att epoxin ska sitta bättre.

Om du som jag väljer overflowsystem så är min rekommendation att fylla översta raden av skalblocken med betong upp till ca 2/3. Gör sedan en separat gjutning av sista delen där du formar skalpränna m.m. i lugn och ro.

När du gjuter skalblocken så tänk på att använda betong med fin ballast, annars kan du få problem med fyllningen (kan bli "proppar" kring armeringsjärnen). Tänk också på att inte fylla ända upp direkt utan fylla lite i taget varv efter var så att säga så att betongen hinner "sätta sig", och använd hellre en lång käpp att vibrera med än en vanlig betongvibrator. Fyller du ända upp direkt riskerar du att skalblocken spricker av trycket, likaså om du är oförsiktig med en maskinell vibrator. Ha ändå för säkerhets skull betongplugg, skruv, plywood, sticksåg och en slagborrmaskin redo när du gjuter, så att du snabbt kan laga och täta om något skalblock spricker.

Ja, det var ett litet ihopkok av tips som jag kom på på rak arm. Lycka till och hör av dig om det dyker upp några funderingar/problem på vägen.

« Senast ändrad: maj 22, 2016, 08:06:12:12 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Skalman

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #139 skrivet: maj 23, 2016, 07:00:58:58 »
snyggt !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag