CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #90 skrivet: maj 01, 2014, 16:34:05:05 »
Idag har jag satt form runt inloppen samt satt över lite XPS-cellplast över ändarna på utsidan för att skydda dem under det fortsatta bygget. Hann även med att börja sätta form runt de öppna hörnen. I morgon ska jag beställa galler till overflow-rännorna så att jag har det på plats när jag ska göra formen längs kanten där de ska ligga. Funderar på de här, Malmstens UV-säkra OP-galler, men är öppen för andra förslag om någon har några tips:

http://www.malmsten.com/main/default.asp?catid=22&sid=99&subcatid=99&langid=1&id=9&menu=1
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #91 skrivet: maj 02, 2014, 09:26:06:06 »
Helt galet! Ringde till Malmsten och fick ungefärligt pris på vad plastgallret till överloppsrännan skulle kosta. 1000-1500 kr, PER METER! PLUS MOMS!  >:( Alltså i värsta fall totalt ca 42.000 kr för detta galler:

http://www.malmsten.com/main/default.asp?catid=22&sid=99&subcatid=99&langid=1&id=9&menu=1

Nu behöver jag verkligen tips på annan produkt som fungerar likvärdigt. Inte så snyggt med klickgolv i plast typ det här:

http://www.byggmax.se/golv/plastgolv/bergo-golv/bergo-royal-gra-p652111

Men det borde ju gå att hitta någon form av plastgaller som inte i första hand är tänkt till pool och som därmed är billigare än guld.

Edit:

Det här klarar en bils tyngd och kostar bara 79 kr per meter. Om det finns i vitt kan det vara ett alternativ.

http://www.stenbolaget.se/aco-hexline-plastgaller-1000-mm.html

Och här hittade jag riktigt overflowgaller för ca 230 kr per meter. Det var ju överkomligt.

http://www.gardematic.com/pool/poolside-equipment/overflow-gratings/overflow-grid-transverse-rib-straight-element
« Senast ändrad: maj 02, 2014, 10:02:30:30 av Betong-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #92 skrivet: maj 09, 2014, 19:12:28:28 »
Idag har jag borrat hål för utloppen från overflow-rännan. Jag valde 50 mm-avlopp i varannan sten. Det blev 21 hål. 50-rören är 50,2 mm och borret var 50,6, så det blev perfekt. Behöver inte täta mellan rör och hål inför gjutningen. På utloppen tänker jag sedan sätta T-rör 75/50/75, det vill säga direkt gå över till 75-rör så att overflowsystemet hinner få undan vattnet om två gör bomben samtidigt.  :)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #93 skrivet: maj 10, 2014, 19:16:32:32 »
Hann nästan färdig idag med att sätta gjutramen högst upp. Satte den i nivå med rotationslaser och kom ner till en felmarginal på max 2 mm, så det bör ju säkerställa att vattnet rinner av jämnt åt alla håll när ytan ligger spegelblank.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad TommyC

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #94 skrivet: maj 11, 2014, 10:38:14:14 »
Är du säker på att 2 mm blir tillräckligt bra? Är det 2 mm topp till dal d v s +/-1 mm? Utan att veta skulle det kännas bättre att ligga närmare +/-0,5 mm. Jag har en Leica Lino L2, den och flera andra Leica är specade max fel +/-0,75 mm över 3 meter men i praktiken är den mycket bättre. Det ser ut som att du använder någon bättre laser så det borde inte vara så svårt att klara +/-0,5 mm om du nu inte är helt säker på att +/-1 mm räcker.  <dontkn> Ytspänningen hjälper ju till lite och flödet såklart men hur rakt är tillräckligt.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #95 skrivet: maj 11, 2014, 14:34:33:33 »
Är du säker på att 2 mm blir tillräckligt bra? Är det 2 mm topp till dal d v s +/-1 mm? Utan att veta skulle det kännas bättre att ligga närmare +/-0,5 mm. Jag har en Leica Lino L2, den och flera andra Leica är specade max fel +/-0,75 mm över 3 meter men i praktiken är den mycket bättre. Det ser ut som att du använder någon bättre laser så det borde inte vara så svårt att klara +/-0,5 mm om du nu inte är helt säker på att +/-1 mm räcker.  <dontkn> Ytspänningen hjälper ju till lite och flödet såklart men hur rakt är tillräckligt.  <hmm>

Jo, du har nog helt rätt. Det gäller ju att få så liten diff det bara går. Jag ställde lasern på minsta toleransen, 0,5 mm. Syftningssträcket är dock 1 mm brett, så det kändes svårt att genomgående hålla en noggrannhet på 0,5, men jag var ganska säker på att det diffade mindre än 2 mm, det vill säga mindre än eller lika med +/- 1 mm. Kontrollmätte dock nu runt om när jag var klar och det verkar som att jag ligger på +/- 0,5 mm. Det är väl mindre än vad formvirket sväller och kryper beroende på väderlek kan jag tänka mig.  :) Så det känns som att jag gjort så gott det går.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #96 skrivet: maj 11, 2014, 19:39:32:32 »
Har börjat fundera på om jag verkligen ska ha mosaik/kakel. Pga overflow kommer ju allt vara under vattenytan. Känns onödigt dyrt och tidskrävande att sätta kakel/mosaik. Funderar istället på att måla betongen vit men frågan är då dels vad som är bäst att spackla ojämnheterna mellan skalblocken med, dels vilken poolfärg jag ska använda.

När det gäller färg såg jag i forumet att några använt Temafloor 50. Hittade också en länk om Intergard 740. http://www.ctwtools.se/butik/pool-kemikalier-tillbehor/intergard-740-poolfarg/

När det gäller grundjobbet, att jämna ut mellan skalblocken, känns puts onödigt poröst och jag vill gärna ha något slätare och med bättre vidhäftningsförmåga än putsbruk. Något tvåkomponentsspackel kanske?

Någon som har några förslag på/erfarenhet av spackel respektive färg för betongpool?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Joppase

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 73
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Man måste våga för att vinna!
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #97 skrivet: maj 11, 2014, 22:16:03:03 »
Har börjat fundera på om jag verkligen ska ha mosaik/kakel. Pga overflow kommer ju allt vara under vattenytan. Känns onödigt dyrt och tidskrävande att sätta kakel/mosaik. Funderar istället på att måla betongen vit men frågan är då dels vad som är bäst att spackla ojämnheterna mellan skalblocken med, dels vilken poolfärg jag ska använda.

När det gäller färg såg jag i forumet att några använt Temafloor 50. Hittade också en länk om Intergard 740. http://www.ctwtools.se/butik/pool-kemikalier-tillbehor/intergard-740-poolfarg/

När det gäller grundjobbet, att jämna ut mellan skalblocken, känns puts onödigt poröst och jag vill gärna ha något slätare och med bättre vidhäftningsförmåga än putsbruk. Något tvåkomponentsspackel kanske?

Någon som har några förslag på/erfarenhet av spackel respektive färg för betongpool?

Intressant bygge! jag håller precis på att bygga en nästa exakt likadan pool som du! Jag har gjutit plattan och håller på med första varvet skalblock.
Ang. färg så finns det en "budget" variant, DRYLOK EXTREME. Den ska fungera utmärkt i pooler. Men jag vet inte om jag vågar...

Utloggad Erica

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #98 skrivet: maj 11, 2014, 22:37:32:32 »
Har börjat fundera på om jag verkligen ska ha mosaik/kakel. Pga overflow kommer ju allt vara under vattenytan. Känns onödigt dyrt och tidskrävande att sätta kakel/mosaik. Funderar istället på att måla betongen vit men frågan är då dels vad som är bäst att spackla ojämnheterna mellan skalblocken med, dels vilken poolfärg jag ska använda.

När det gäller färg såg jag i forumet att några använt Temafloor 50. Hittade också en länk om Intergard 740. http://www.ctwtools.se/butik/pool-kemikalier-tillbehor/intergard-740-poolfarg/

När det gäller grundjobbet, att jämna ut mellan skalblocken, känns puts onödigt poröst och jag vill gärna ha något slätare och med bättre vidhäftningsförmåga än putsbruk. Något tvåkomponentsspackel kanske?

Någon som har några förslag på/erfarenhet av spackel respektive färg för betongpool?

Tvåkomponentsfärg av epoxityp för de tre första lagren och sedan ett ytskikt av polyuretan för att få finishen och kulören var vad vi använde. Tyvärr har det nu börjat bli dåligt efter ca 10 år. Om annan färg skulle hållit längre vet jag inte, men epoxi brukar anges som lämplig för detta.

Men som jag nämnt i dessa trådar tidigare - en skalblockspool blir aldrig tät genom bara målning. Det är ett rent önsketänkande. Vi hade en gjuten betongpool att utgå från, det är något helt annat. Har man skalblock krävs det något som stoppar vattnet - antingen en liner eller professionella tätskikt av folie eller flerlagerstyp. Om ni bara målar poolen kommer den direkt eller ganska snart att läcka och då är allt arbetet bortkastat.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #99 skrivet: maj 12, 2014, 07:48:51:51 »
Tvåkomponentsfärg av epoxityp för de tre första lagren och sedan ett ytskikt av polyuretan för att få finishen och kulören var vad vi använde. Tyvärr har det nu börjat bli dåligt efter ca 10 år. Om annan färg skulle hållit längre vet jag inte, men epoxi brukar anges som lämplig för detta.

Men som jag nämnt i dessa trådar tidigare - en skalblockspool blir aldrig tät genom bara målning. Det är ett rent önsketänkande. Vi hade en gjuten betongpool att utgå från, det är något helt annat. Har man skalblock krävs det något som stoppar vattnet - antingen en liner eller professionella tätskikt av folie eller flerlagerstyp. Om ni bara målar poolen kommer den direkt eller ganska snart att läcka och då är allt arbetet bortkastat.

Några kilometer från mitt poolbygge pågår ett professionellt poolbygge i form av ett nytt äventyrsbad. De har murat, inte helgjutit, upp diverse pooler och ska inte ha liner som tätskikt. Jag har en kontakt där som idag ska prata med deras ansvariga om vilken typ av tätskikt/färg de använder. Förefaller märkligt om de i detta 30-miljonersbygge inte använder ett beprövat och fungerande tätskikt.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag