CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex 488+120 värmare  (läst 1125 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad susbac

Intex 488+120 värmare
« skrivet: mars 26, 2020, 00:21:53:53 »
Hej
Jag hittar inget riktigt svar på mina undringar. Undrar om någon snäll själ kan svara mig.
Jag har en intex 488×120  , jag plockade ner den ifjol, men har nu tänkt gräva ner den lite grann . Läste i någon tråd men Fina bilder , om underlag. Så det är i hamn.
Men kan man isolera lite på sidorna?
Vilken typ av värmare behövs för att ha cirka 27-28 grader?
Köpte intex solmattor i fjol, men det blev inte värmare än 24 grader.  Tyvärr måste priset vara överkomligt för mig.
Har ni fler tips ang pool?   Vad vi ska tänka på.  <sol> <help>

Tacksam för svar

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Intex 488+120 värmare
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2020, 11:07:34:34 »
Hej!

Är din pool ca 22 m3? Det är en ansenlig mängd vatten att värma, och bubbelplasten ska du nog främst använda för att hålla kvar värmen och inte se den som en värmekälla, mer än lite bonusvärme kanske.

Du behöver en poolvärmepump runt 10-12 kW uteffekt. De brukar vara specade för pooler runt 40-60 m3, men då du inte har vare sig isolering eller riktigt pooltak krävs det att man går upp i effekt.

Vi har en intex ultra rektangulär 31 m3 som vi har tänkt köra en luxlama 12 kW till. Då har vi ett geobubble-täcke över också för att hålla kvar värmen över natten. Har dessutom endast tänkt ha poolen igång juni-augusti, inte som vissa som badar från maj-oktober.

Vi köpte vår pump för 12000 kr när det var rea i julas (poolteam). Som jag förstått det bör man inte gå ner  mycket lägre i effekt, då är det som att slänga pengarna i sjön, det blir aldrig så varmt som man vill ha det, och du nöjer dig inte med 24 grader...

Kanske går det att hitta något begagnat? Glöm inte att köpa 50mm-kopplingar och slang så du kan koppla in din poolvärmare sen.

isolera på sidorna har vi inte tänkt, svårt hitta något som är estetiskt tilltalande om man inte gräver ner poolen helt och hållet. Frun tycker poolen är ful som den är haha.

/H

Utloggad Camor

SV: Intex 488+120 värmare
« Svar #2 skrivet: april 12, 2020, 21:13:17:17 »
Intex Silver Edition.
Med kun 500 My solarduk hadde jeg 2-3 grader varmetap gjennom natten. Med Low-e isolasjon utvendig er varmetapet ca 1 grad. På sommeren og uten tilført varme. Mitt basseng står litt utsatt for vind. På dager som det blåser er det stor forskjell på varmetapet med Low-e

Utloggad TommyC

SV: Intex 488+120 värmare
« Svar #3 skrivet: april 13, 2020, 11:51:28:28 »
Bygg trädäck och väggar med isolering runt poolen så blir den mycket snyggare och det räcker men en mindre och billigare värmepump. Vi håller lätt 32 grader i 31 kubikmeter ner till 10 grader i dygnsmedeltemperatur med 9,2 kW. Till 22 kubikmeter räcker det bra med 6 kW om det är bra isolerat. Ska det bara badas juni-augusti så duger nog ännu mindre effekt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag