VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?  (läst 12655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

Re:Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #10 skrivet: april 27, 2005, 15:41:09:09 »
OK Blir till att ta det sakta steg för steg och se åt vilket håll det går  ;) tack för hjälpen!

Poolgiganten

Utloggad Mats

Re:Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2005, 14:19:09:09 »
Nitors produkter är mest sprida på marknaden här i mälardalen. Brukar finnas överallt där poolutrustning och tillbehör säljs, och även i färghandle och byggvaruhus.
Jag provade att klippa två hörn av påsen som det stod i bruksanvisningen på min förra klorburk, men då blev klorhalten alldeles för hög, och jag blev rekomenderad att endast klippa ett litet hål, just pga att det går åt väldigt lite klor i en inomhuspool.
Min lokale poolgubbe avrådde mig t om från att investera i en saltgenerator, eftersom han sa att det skulle ta så lång tid för den att avbetala sig just pga den låga förbrukningen.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #12 skrivet: juli 15, 2010, 21:16:02:02 »
Hej.
Vanliga klorpuckar innehåller även cyanursyra för att stabilisera kloret mot solens UV-ljus.
De är avsedda för utepooler som exponeras för solen. De flesta pooler finns ju där.
En inomhuspool är inte alls lika utsatt och behöver inte denna cyanursyra.
Dessutom backspolar man inte inomhuspooler mer än en eller två gånger per år mot kanske 10 gånger utomhus.
Där byter man även ut stora delar av vattnet i samband med vinterstängningen.
Dvs vattenomsättningen är flera gånger större utomhus än inomhus.
Samtidigt är vattenavdunstningen minst lika om inte större inomhus än utomhus.
Man använder i allmänhet ingen pooltäckning samtidigt som temperaturen är högre.
Dvs man behöver fylla upp en inomhuspool oftare p.g.a avdunstning.
Det blir som med Döda Havet, föroreningarna stannar kvar och anrikas medan vattnet avdunstar.
Även cyanursyran anrikas. Till slut kan halten bli så hög att den ställer till problem.
Ett av dem är att den blockerar klorets verkan, trots höga doser.
Ett annat är att den orsakar beläggning på rostfria detaljer, räcken, etc.
Det liknar rost men går att polera bort.
Vill också tillägga att det finns veckoklorpuckar utan cyanursyra för innebruk liksom andra alternativ, ex.vis flytande klor.
« Senast ändrad: juli 15, 2010, 21:46:21:21 av Lars Trawén »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #13 skrivet: juli 16, 2010, 17:38:58:58 »
Strålande inlägg Lars T.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #14 skrivet: juli 16, 2010, 23:08:30:30 »
Vi har alltid använt flytande klor + saltsyra i vår inomhuspool och det har fungerat utmärkt. Den enda andra kemikalie som vi använt är flockningsmedel vid ett par tillfällen.Cyanursyra skall man nog absolut inte hälla i en inomhuspool. Då bör man ju inte använda puckar med sådant i heller.

Utloggad SingingSailor

SV: Veckoklorpuckar inte för inomhuspool, varför?
« Svar #15 skrivet: juli 24, 2010, 11:12:20:20 »
Mycket bra och lärorikt inlägg Lars!

Cyanursyra i inomhuspool är för det mesta inte rekommenderat, men det finns också de som rekommenderar små mängder även inomhus, runt 20ppm tror jag. Fördelen är cyanursyrans buffrande verkan på kloret, dvs man kan minska klorets oönskade effekter och ändå bibehålla en tillräcklig halt fritt klor för att ta hand om ev. föroreningar.

Jag är inte rätt person att rekommendera det ena eller andra, vill bara ta upp att det som så ofta finns en annan sida även i detta ämne :)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan