VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolera ovan mark.  (läst 2027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tord67

Isolera ovan mark.
« skrivet: november 14, 2020, 23:28:54:54 »
Hej.
Har byggt en fristående pool 8*4m med stålväggar.
Funderar på att isolera den med Pu-skum som sprutas på. Är ju många vinklar o vrår.
Är det någon som har erfarenhet av det.
Pu ska ju vara vattentätt o isolera bra.



Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Isolera ovan mark.
« Svar #1 skrivet: november 15, 2020, 08:55:11:11 »
Inte stålväggar men vi hade en oisolerad kortsida. Trästommens baksida hade väldigt mycket vinklar och vrår. Jag isolerade med 50 mm frigolitskivor som sågades för hyfsat bra passning. Frigolitskivorna limmade jag ihop med fogskum som också fick täta alla springor. Det blir billigare så än att isolera allt med skum. Frigolit och fogskum var då billigast hos Byggmax.

Nu ska dom tydligen sluta sälja skum https://www.byggmax.se/fm310-hel%C3%A5rsskum-illbruck-p18103

Edit: här finns en bild https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15906.msg116351#msg116351
« Senast ändrad: november 15, 2020, 09:30:56:56 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Widarsilje

SV: Isolera ovan mark.
« Svar #2 skrivet: november 15, 2020, 16:59:21:21 »
Hej

Jag håller med på och bygger en helt ovanmark pool med stålstomme.

Mina väggellement är 50 cm breda så jag hade tidigare en fundering på att kila in en 60mm tjock cellplast i varje sektion även om tillverkaren säger att ingen isolering behövs.

Jag har tänkt en del på detta och kommer nog inte isolera min pool första året utan vill se hur värmen beter sig utan isolering först.

Jag har tänkt om lite och säg under sommarperioden så kanske du har en dagtemp i luften runt 20 grader och natten runt 5-10 grader så undrar om det finns någon anledning att isolera?

Förstår om man har en nedgrävd pool med en marktemperatur runt poolen som kyler poolen utifrån men tänker att lufttemperaturen under sommaren kanske inte kyler poolen på samma sätt.

Tänker lite på diagrammet i bilden att marken runt en nedgrävd pool är kallare än lufttemperaturen som en ovanmarkpool har.

Är absolut ingen expert i ämnen utan mest en tanke som slagit mig. Finns många personer med kunskap här inne så vad tror ni andra?

Mvh Emil

Utloggad Widarsilje

SV: Isolera ovan mark.
« Svar #3 skrivet: november 15, 2020, 17:04:21:21 »
Vi har en välisolerad platta med 100mm cellplast och pooltak.

Så min fråga är hur stort ett värmetapp kommer bli på sidorna med tanke på att värmen stiger uppåt.

Vet inte hur din situation ser ut med övrig isolering.
« Senast ändrad: november 15, 2020, 17:15:39:39 av Widarsilje »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolera ovan mark.
« Svar #4 skrivet: november 15, 2020, 18:09:46:46 »
Hej,

Du har helt rätt att det mesta av värmen stiger. Ditt pooltak fångar upp vattenångan och isolerar uppåt.

När vattnet bildar ånga kräver det energi/värme. Vattnet kommer att kylas av en del.
Vidare om du inte har isolering runt poolen kommer en stor del av värmen transporteras ut i form av ledning. Ju större temperaturskillnaden är dess fortare sker värmeöverföringen. Alltså nedkylningen av vattnet.

Alltså bör du isolera runt om poolen för att undvika energiförluster i form av ledning.

Exempel på isolationsförmåga.
5 cm stenull isolerar lika mycket som 17,5cm timmer.

2mm pvc har ingen isolationsförmåga.

Värmeöverföringen = konstant(beroende på material)*Ytarean (på din pool)*( temperaturskillnaden mellan vattnets temperatur och luftens temperatur)

E=k*A*(temperaturskillnad)
Förenklade formeln pga. liten tjocklek på ledningsmaterialet.
Vilket betyder att värmeförlusterna ökar med ökad temperaturskillnad.

Roger
« Senast ändrad: november 15, 2020, 18:26:55:55 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolera ovan mark.
« Svar #5 skrivet: november 15, 2020, 18:42:57:57 »
En nedgrävd pool med tak kommer alltid att vara varmare än en ovanmarkpool utan isolering.
Anledningen är (om poolen är oisolerad) att marken är har en viss isolationsförmåga och även en förmåga att lagra värmen. Denna värme återförs då vattnets temperatur sjunker.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolera ovan mark.
« Svar #6 skrivet: november 15, 2020, 19:15:49:49 »
Skulle göra som Tommy skriver. Köp frigolit (minst 5cm). Såga till dessa och fäste med fogskum. Biltema har bättre fogskum än Byggmax.

Detta isolerar poolen och värmen stannar kvar längre. Vidare ger en mer stabil pool.

Roger

Utloggad Tord67

SV: Isolera ovan mark.
« Svar #7 skrivet: november 15, 2020, 20:46:31:31 »
Intressanta synpunkter.  Tack för det.
Har ett pooltak över o värmepump.
Haft poolen en sommar och noterade att avkylningen verkar vara stor när utetempen sjunker. Knappt värmepump hinner med.
Utsidan av stommen har ju samma temp som vattnet  o dessutom så är det ju tätt med extra stöttor på utsidan. Isolerat med 50  mm frigolit mot vattnet men stöttorna är fortsatt oisolerade så avkylningen är nog ganska stor.
Avkylningen blir nog än större vid fuktig väderlek o regn då det hela tiden rinner kallt vatten över plåtarna.

Tord

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan