CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolen läcker  (läst 1293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robin N

  • Gäst
Robin N
Poolen läcker
« skrivet: juni 05, 2020, 17:37:43:43 »
Hejsan,

Jag har en pool som läcker någonstans. Fyllde på imorse vid 09.00 och nu 17.30 har nivån sjunkt cirka 3cm (4x8m pool). Pumpen har vart avstängd under denna tiden och nivån är än sålänge över breddavloppet.

Med tanke på att detta bör vara cirka 500 liter som läckt så borde läckan vara såpass stor så den bör vara lätt att identifiera?
Det är en betongpool som är byggd på 70-talet och nu när jag höll handen på några ställen känner jag inget sug däremot kom det luftbubblor när jag slog lite lätt på lampan.

Det finns även en bottenbrunn som är igenpluggad. Med tanke på den volym som går ur poolen hur tycker ni jag skall börja leta?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Poolen läcker
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2020, 09:02:59:59 »
Plugg inlopp och se om det slutar.
Plugga breddavlopp och se om det slutar

Kommer det luftbubblor i inloppen, leta på breddavloppssidan.
Läcker det mer med pumpen igång, leta på inloppssidan.

Fyll vatten, låt det rinna ut och se var nivån slutar sjunka så vet du var problemet finns....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dusty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolen läcker
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2020, 09:33:40:40 »
Plugg inlopp och se om det slutar.
Plugga breddavlopp och se om det slutar

Kommer det luftbubblor i inloppen, leta på breddavloppssidan.
Läcker det mer med pumpen igång, leta på inloppssidan.

Fyll vatten, låt det rinna ut och se var nivån slutar sjunka så vet du var problemet finns....

Nu har jag testat ovan steg och jag är nästan mer konfunderad nu än innan. Här är de steg jag testat,

- Jag pluggade igen breddavloppet och det fortsatte då sjunka cirka 3-4 cm per dygn även förbi breddavloppet.
- Jag tömde vidare till precis strax ovanför inloppet och nu har det inte läckt en millimeter. Mellan dessa finns det inget ställe där det skulle kunna läcka.
- En tanke som jag har är om lampan läcker och att det är mer tryck mot den med högre vattennivå som gör att det bara läcker när det är mer vatten i poolen?
- Samtidigt så kommer det små luftbubblor i inloppet som du beskriver och jag hör kluckande ljud från pumpen när den körs.


Jag passade i samband med detta på att byta sand i sandfiltret då jag misstänker att det var väldigt längesen det är gjort. Försökte då göra rent centrumröret men tyvärr går inte filtret att rubba då det blivit ett med röret efter alla dessa år. Jag lär knappast hitta någon reservdel till detta gamla filter från Pahlen?

8x4x2,5 Betongpool - Anno 1973
Pahlen Sandfilter modell äldre
Pahlen P01 Pump 0,55kw

Utloggad TommyC

SV: Poolen läcker
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2020, 12:26:36:36 »
Fråga Pahlén, inte alls omöjligt att det finns reservdelar till kvalitétsprodukter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolen läcker
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2020, 17:51:08:08 »
Om det som du kallar filter som sitter på röret då bör den vara limmad annars är det risk att den släpper när man backspolar så den går inte att ta bort från röret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag