VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?  (läst 15262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« skrivet: juli 11, 2015, 00:23:32:32 »
Som nyblivna poolägare med tre barn så filas det just nu mycket på vilka regler och förhållningssätt som vi ska ha.

Vad har ni andra för regler och tankar runt under vilka förutsättningar som poolen får användas utan att husägarna/föräldrarna är hemma?

Att en 13-åring INTE får bada med kompisar efter skolan utan vuxna känns självklart, likaså att en ansvarsfull 21-åring kan få ha fest med kompisar hemma vid poolen utan vuxna, men däremellan?

Hur har ni hanterat frågan i praktiken?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2015, 07:34:18:18 »
Det finns ingen gråzon. Barn badar inte utan uppsikt. Dock får jag väl erkänna att "uppsikt" varierar lite. Om bara våra egna bada år känner jag inte att jag måste stirra på dom oavbrutet vid bad, det räcker med att vara i poolområdet. Är det andra med också så sitter vi och tittar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2015, 14:36:05:05 »
Gråzonen är väl definitionen av barn. När är ett barn ett barn?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2015, 15:06:56:56 »
När jag var liten fick alla lära sig simma tidigt i kommunala simskolan. Minns inte exakt när men det var nån gång i småskolan som vi simmade 200 meter. Vattnet i ån där undervisningen ägde rum var 17-18 grader i början av säsongen. Det var inte skönt men man lärde sig simma ganska fort.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2015, 16:57:24:24 »
Gråzonen är väl definitionen av barn. När är ett barn ett barn?

Ja det kan man ju fundera på. Här badar min tioåring inte utan uppsikt men kusinen som är 13 skulle nog få göra det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2015, 16:58:59:59 »
Själv är jag uppvuxen cirka 300 meter från havet, med bäcken som ledde ut vattnet från badsjön till havet tvärs över vägen. De flesta ungarna gick i kommunal simskola vid badsjön, det var liksom en naturlig livförsäkring.

Trots det höll en av mina systrar på att drunkna i bäcken. Som tur var blev hon räddad av min storebror. Tror inte att jag var född när det hände, troligtvis ca 1960.

Vår sommarstuga ligger ca 900 från havet, och vi lärde våra ungar att simma så fort som möjligt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2015, 16:59:17:17 »
När jag var liten fick alla lära sig simma tidigt i kommunala simskolan. Minns inte exakt när men det var nån gång i småskolan som vi simmade 200 meter. Vattnet i ån där undervisningen ägde rum var 17-18 grader i början av säsongen. Det var inte skönt men man lärde sig simma ganska fort.

Men det handlar egentligen inte om att vara simkunnig. Jag tänker mer på att man halkar och slår i huvudet eller på annat sätt hannar i trubbel.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2015, 17:06:11:11 »
Att en 13-åring INTE får bada med kompisar efter skolan utan vuxna känns självklart, likaså att en ansvarsfull 21-åring kan få ha fest med kompisar hemma vid poolen utan vuxna, men däremellan?

Men det handlar egentligen inte om att vara simkunnig. Jag tänker mer på att man halkar och slår i huvudet eller på annat sätt hannar i trubbel.

Ja du, hur man ser på det varierar ju också med åren. Själva var vi under 10 när jag var liten när vi tog cyklarna och cyklade till badet (en sjö med badplats utan livvakt) ett par kilometer bort utan vuxna i sällskap. Lektes rätt vilda lekar i hopptornet med bollkull och en sjö där det tidvis var algblomning så sikten var 20 cm. Gammal stockbrygga man kunde simma in så man var inuti också. Har inget minne av att någon druknade där men det kan det ha gjort.

Nog ingen förälder som skulle tillåta det idag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2015, 17:46:03:03 »
Men det handlar egentligen inte om att vara simkunnig. Jag tänker mer på att man halkar och slår i huvudet eller på annat sätt hannar i trubbel.
Nej, egentligen ska man ju inte bada ensam även om man kan simma. Det var nog ungefär en unge som drunknade i ån varje sommar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Regler för poolbad utan vuxen badvakt?
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2015, 20:02:13:13 »
....och får att återkoppla till ursprungsposten. 13 år med kompisar efter skolan,  nej. 13 år som vill ta ett svalkande dopp, ja....

Ok, det finns en gråzon....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan