CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen  (läst 2138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristerHe

Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen, själva ventilen fungerar utmärkt men svetsen mellan duk och ventil läcker ordentligt 10m3 tog en eftermiddag att tömma...

Den är ganska ny, 20dagar sen leverans och haft vatten i den ca 11dagar... bestway Steel pro max 366x120cm

Naturligtvis ett garanti ärende, men om det drar ut på tiden så vill jag laga tillfälligt... någon idé? Bra PVC limm som man kan pressa in där det har släppt? Nån som har gjort liknande?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2023, 15:39:03:03 »
bild hade hjälp

Utloggad ChristerHe

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2023, 15:51:00:00 »
Bättre, en film: https://youtube.com/shorts/_JtWhXrZEPo

skickar med en bild oxå.

Utloggad ChristerHe

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2023, 17:17:46:46 »
Har nu undersökt ventilen och dess installation som en galning och jag fattar inte vilken väg vattndet tar. Hittar ingen uppenbar spricka på insidan, har pillat och raspat med nageln efter öppningar. På utsidan där man ser flödet kan jag konstatera att det är lite olika i känslan i skarven runt ventilen men jag hittar inte vilken väg vattnet kan tänkas ta.  Med tanke på att flödet är ganska stort så borde det vara ett rejält hål någon stans...  det räcker inte riktigt med ett sugrör liksom. <hmm>

Utloggad nyburjare

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2023, 20:26:57:57 »
När du tar bort locket då ser man en svart oring på gängorna. Den ska ju täta själva genomföringen mot poolduken .men om där inte sitter en mutter utanför o trycker in den kommer inget tätning att ske. Verkar som du glömmt en plastmutter

Utloggad ChristerHe

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2023, 21:21:02:02 »
Nja, när man skruvar bort locket så ändras inte vattenflödet. Se filmen. Det är som att vattnet smiter på sidan av ventilhuset och ut. Öppnar jag locket och trycker in ventilen så ökar naturligtvis flödet men via rätt väg...

Utloggad nyburjare

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2023, 21:53:20:20 »
Exakt det är så jag menar. Det har inte med locket att göra utan genomföringen

Utloggad ChristerHe

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2023, 22:00:03:03 »
Hmm, först, har inte rört dräneringsventilen innan läckan... den startade läcka ca 2dagar efter senaste badet.  Det låter rimligt att det är packning som saknas,  men vart ska den sitta... vattnet kommer ut på sidan av skruvlocket. Inte igenom skruvlockets gängor...

Utloggad nyburjare

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2023, 22:08:20:20 »
Det läcker runt genomföringen  locket är inte tillräckligt djup för att nå o trycka in oringen som sitter på gängorna. Den stannar när packningen i locket når toppen på genomföringen dvs den tätar röret inte runt genomföringen. Leta upp en mutter som är tunn skruva den på gängorna i botten så du trycker in oringen skruva sist på locket

Utloggad nyburjare

SV: Det forsar ut vatten i skarven till dräneringsventilen
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2023, 22:10:25:25 »
Att det funkat ett tag kan beror på att oringen var längre in. Glidit ut efter hand

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag