VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elektrod Minimaster  (läst 1701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TylerDurden

Elektrod Minimaster
« skrivet: juni 03, 2020, 19:24:15:15 »
Har stora problem med att kalibrera klorhalten på min minimaster. Ph ligger på 7.4 och klor på 2.1, ändå är jag på diod 2 (gult sken) och kan inte kalibrera. Sen försöker jag mäta styrkan på elektroden genom att hålla in knappen över flow när den är på standby och då lyser bara diod 1 (rött sken), fast jag ligger på 2.1 i klorhalt. Cya ligger på 30 och det är ok. Någon som har haft samma problem?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Elektrod Minimaster
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2020, 20:35:25:25 »
Hej,
Jag har ingen minimaster men kanske kan jag förklara?
Har däremot koll på sensorer, mätteknik och kemi.

Ofta så är en klorsensor selektiv. Vilket betyder att den bara mäter fritt klor.
 
CYA binder till sig det fria kloret. Då är det inte fritt klor.
Fritt klor mätning med DPD1 lirkar av kloret som sitter på CYA och tolkar detta som fritt klor.

Klor som sitter på CYA brukar kallas tillgängligt klor.

Har tidigare skrivit om 7,5%-regeln. Handlar om hur mycket verkligt fritt klor har man vid närvaro av CYA?

Ex. på nollnivån på fritt klor om du har 30ppm cya; 30*0,075=2,25ppm Du har mätt till 2,1ppm FC med DPD1?.



Detta betyder att ditt klor sitter på CYA och är inte fritt klor. Alltså din klorsensor har ett mycket lågt värde vilket verkar vara rimligt. Troligen visar den rätt klormängd.

Jag hade justerat upp klornivån till 3ppm enligt DPD. Då kommer troligen din klorsensor börja visa ett värde på 0,7 ppm FC.

Hoppas någon med erfarenhet svarar?

Roger
« Senast ändrad: juni 04, 2020, 08:37:32:32 av Roger. »

Utloggad Stompen

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2020, 20:51:23:23 »
Hej
Har du jordkabeln ansluten ordentligt under mätbehållaren?
Prova att kalibrera i kranvatten, funkar det? Kan du "låna" poolvatten av någon att kalibrera med?

Utloggad TylerDurden

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2020, 21:20:36:36 »
Hej,
Jag har ingen minimaster men kanske kan jag förklara?
Har däremot koll på sensorer, mätteknik och kemi.

Ofta så är en klorsensor selektiv. Vilket betyder att den bara mäter fritt klor.

CYA binder till sig det fria kloret. Då är det inte fritt klor.
Fritt klor mätning med DPD1 lirkar av kloret som sitter på CYA och tolkar detta som fritt klor.

Klor som sitter på CYA brukar kallas tillgängligt klor.

Har tidigare skrivit om 7,5%-regeln. Handlar om hur mycket verkligt fritt klor har man vid närvaro av CYA?

Ex. på nollnivån på fritt klor om du har 30ppm cya; 30*0,075=2,25ppm Du har mätt till 2,1ppm FC med DPD1?.

Ligger inom felmarginalen.

Detta betyder att ditt klor sitter på CYA och är inte fritt klor. Alltså din klorsensor har ett mycket lågt värde vilket verkar vara rimligt. Troligen visar den rätt klormängd.

Jag hade justerat upp klornivån till 3ppm enligt DPD. Då kommer troligen din klorsensor börja visa ett värde på 0,7 ppm FC.

Hoppas någon med erfarenhet svarar?

Roger

Tack Roger!
Men hur ska jag komma tillbaka till rätt värden om det är som du säger? När minimastern låg på grönt mätte jag 4.5 dpd är inte det lite väl högt?

Utloggad TylerDurden

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2020, 21:22:48:48 »
Hej
Har du jordkabeln ansluten ordentligt under mätbehållaren?
Prova att kalibrera i kranvatten, funkar det? Kan du "låna" poolvatten av någon att kalibrera med?

Yes, den är ansluten korrekt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Elektrod Minimaster
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2020, 22:08:05:05 »
Tack Roger!
Men hur ska jag komma tillbaka till rätt värden om det är som du säger? När minimastern låg på grönt mätte jag 4.5 dpd är inte det lite väl högt?

Hej,
Sedans 70-talet har det varit diskussioner om hur CYA påverkar fritt klor. Inga länder och myndigheter tar hänsyn till CYA. Bara pH, temperatur, fritt klor och bundet klor. Det är här det blir fel med riktlinjer. Vidare DPD1 som tolkar klor som sitter på CYA som inte är ett desinfektionsmedel som fritt klor. DPD är en godkänd metod från EPA/USA. Tyvärr kan den visa fel. Vidare feltolkas.

När du mäter med DPD1 och får ett FC på 4,5 är verkligheten 2,25 ppm FC. Vilket inte är extremt högt.

Det är här det blir fel med tolkning och riktlinjer. Värdet på 4.5 ppm FC är det som gäller i alla avseenden om fritt klor. Ingen myndighet eller riktlinje tar hänsyn till cyanursyrans påverkan.

På 70-talet kom en student med teoretiska beräkningar angående om CYA och FC. Robert A Falk utvecklade denna till 7,5%-regeln.

Enda sättet om du vill ha rätt värden utan omräkningar är att byta vatten. Jag tycker inte du ska göra detta.

Så om du ligger på 4ppm FC med 30 ppm CYA är ditt verkliga FC på 1,7ppm.

Men har det följer inga riktlinjer och råd. Enligt riktlinjer tolkas det som 4 ppm FC. Alltså hög klorhalt.

Roger







Utloggad TylerDurden

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2020, 22:14:06:06 »
Hej,
Sedans 70-talet har det varit diskussioner om hur CYA påverkar fritt klor. Inga länder och myndigheter tar hänsyn till CYA. Bara pH, temperatur, fritt klor och bundet klor. Det är här det blir fel med riktlinjer. Vidare DPD1 som tolkar klor som sitter på CYA som inte är ett desinfektionsmedel som fritt klor. DPD är en godkänd metod från EPA/USA. Tyvärr kan den visa fel. Vidare feltolkas.

När du mäter med DPD1 och får ett FC på 4,5 är verkligheten 2,25 ppm FC. Vilket inte är extremt högt.

Det är här det blir fel med tolkning och riktlinjer. Värdet på 4.5 ppm FC är det som gäller i alla avseenden om fritt klor. Ingen myndighet eller riktlinje tar hänsyn till cyanursyrans påverkan.

På 70-talet kom en student med teoretiska beräkningar angående om CYA och FC. Robert A Falk utvecklade denna till 7,5%-regeln.

Enda sättet om du vill ha rätt värden utan omräkningar är att byta vatten. Jag tycker inte du ska göra detta.

Så om du ligger på 4ppm FC med 30 ppm CYA är ditt verkliga FC på 1,7ppm.

Men har det följer inga riktlinjer och råd. Enligt riktlinjer tolkas det som 4 ppm FC. Alltså hög klorhalt.

Roger

Tack för ditt svar Roger.

Utloggad MathiasS

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2020, 07:06:06:06 »
Varför inte blanda ihop en hink vatten med känd mängd klor *utan* cya flr att verifiera att mätproben fungerar korrekt.

Du borde också använda klor utan cya eftersom minimastern med probe för fritt klor inte mäter ”rätt” med dessa cyanivåer (pga det roger så väl beskrivit).

Jag skulle även byta vatten för att bli av med problemet permanent.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TylerDurden

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2020, 07:59:30:30 »
Varför inte blanda ihop en hink vatten med känd mängd klor *utan* cya flr att verifiera att mätproben fungerar korrekt.

Du borde också använda klor utan cya eftersom minimastern med probe för fritt klor inte mäter ”rätt” med dessa cyanivåer (pga det roger så väl beskrivit).

Jag skulle även byta vatten för att bli av med problemet permanent.
Jag får nog testa med en hink. När ni pratar om att få bort problemet, hur mycket måste man tömma poolen?

Utloggad MathiasS

SV: Elektrod Minimaster
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2020, 08:53:42:42 »
Jag antar att cyanivån minskar proportionellt mot mängden vatten du byter ut så har du bytt 70-80% är det inte mycket cya kvar, men då man man ju lika gärna byta allt så är det klart sedan.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan