Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Damm på botten  (läst 3159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dannedrum

Damm på botten
« skrivet: maj 19, 2020, 20:59:03:03 »
Hej, jag har något finkornigt damm på botten som jag inte vet hur jag ska få bort? jag har använt folkpools superflock ett antal gånger men utan resultat, har även provat dammsugit mot waste läge, flockat och kört med poolrobot för att få dammet att virvla runt och fastna i filtret men inget jag gör hjälper. jag har även dammsugit otroligt sakta mot filterläge dagen efter flockning, och backspolat filtret efteråt, men dagen efter jag dammsugit ser det ut som på bilden.Har även en smutsrand i vattenlinjen i brädavloppet som jag först trodde va smuts i från hår och smink, men i år har vi inte hunnit bada ännu och ändå så får jag den randen. När man tar på det så känns det som typ blålera. kan det hänga i hop på nått sätt? kan tillägga att det inte är kommunalt vatten.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Damm på botten
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2020, 22:18:48:48 »
Hej,
Berätta gärna vilket klor du använder?
Flockningsmedel kan ge en typ av gegga som ofta är nedanför jetsen. Den är lite mot färgen gråblå.

Om du använder kalciumhypoklorit kan dammet vara kalk. En poolrobot kommer bara röra om detta.
Smutsranden i skimmern beror av gammalt bundet klor som är stabilt. När du startar poolen med mer klor kommer det bundna kloret komma till sitt sista steg av bundet klor, trikloramin. Denna är olöslig i vatten och ligger vid ytan. Den är orsaken till randen i din skimmer.

Om randen kommer i skimmern betyder det att du kör din cirkulation av vattnet.

Ett tips om du har poolrobot. Köp filterkuddar för sandfilter. Placera dessa i din robot.

Vidare om du kör kalciumhypoklorit och har detta som du beskriver bör du öppna ditt sandfilter och titta hur mycket sand du har?

Din sista bild visar att du har mycket partiklar i ditt vatten. Så fortsätt med flockningsmedel. Lera har förmågan att inte kunna fångas in. Den far omkring. Vidare verkar du ha en del humus?

Berätta gärna vilket klor du använder så blir det lättare att svara på din fråga.
Roger
« Senast ändrad: maj 19, 2020, 22:52:31:31 av Roger. »

Utloggad Dannedrum

SV: Damm på botten
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2020, 08:52:20:20 »
Hej Roger,

andra året med pool för mig, och hela förra säsongen använde jag Folkpools multipuckar plus deras aktionchock, samma problem då med "dammet på botten" kan tilläggas att när jag köpte huset så va poolen väldigt smutsigt då dom som hade huset innan inte hade någon som helst koll på hur man sköter en pool och fick därmed byta ut stamröret till filtret då dysorna hade frysit sönder. så sanden är ny från förra året, gjort av en pooltekniker så får anta att det är rätt mängd sand i:) köpte precis en poolab 1,0 mätare och insåg att mitt cya ligger på 62 ppm så därför kör jag med folkpools dagsklor just nu för att inte öka cyan. filterkuddar är det samma som filterbollar?  vad menar du med sista bild? den sista bilden indikerar smutsranden i skimmern? den första bilden är på det dammet som jag vill ha bort. då vet jag iaf att den randen är i skimmern inte har med det som ligger på botten att göra iallafall tack :) hur ser man att man har humus i vattnet?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Damm på botten
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2020, 10:56:01:01 »
Hej Roger,

andra året med pool för mig, och hela förra säsongen använde jag Folkpools multipuckar plus deras aktionchock, samma problem då med "dammet på botten" kan tilläggas att när jag köpte huset så va poolen väldigt smutsigt då dom som hade huset innan inte hade någon som helst koll på hur man sköter en pool och fick därmed byta ut stamröret till filtret då dysorna hade frysit sönder. så sanden är ny från förra året, gjort av en pooltekniker så får anta att det är rätt mängd sand i:) köpte precis en poolab 1,0 mätare och insåg att mitt cya ligger på 62 ppm så därför kör jag med folkpools dagsklor just nu för att inte öka cyan. filterkuddar är det samma som filterbollar?  vad menar du med sista bild? den sista bilden indikerar smutsranden i skimmern? den första bilden är på det dammet som jag vill ha bort. då vet jag iaf att den randen är i skimmern inte har med det som ligger på botten att göra iallafall tack :) hur ser man att man har humus i vattnet?

Hej,
Sista bilden lurade mig. Ser ut som du har en klump mellan fingrarna. Du har nog inge humus i ditt vatten.
Det var filterbollar jag menade. Vidare är nog den svarta randen en effekt av bundet klor.

Ett problem med för hög CYA är att kloret slöar till. Vidare behövs mer klor för att kunna chocka bort bundet klor.

Denna dagsklor innehåller kalcium och kan ge fällningarna du skriver om i form av finfördelad kalk.
Ett lätt sätt att kolla detta på är att sänka pH. Då löses kalken upp.

Med tanke på din CYA så är kloret verkningslöst under 5ppm fritt klor.

Så kolla pH, fritt klor och bundet klor.
Jag själv hade nog bytt minst hälften av vattnet för att slippa mer obehag under sommaren.
Roger


Utloggad Dannedrum

SV: Damm på botten
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2020, 11:17:13:13 »
Hej,

okej tack för svar. gällande kloret så har mätte jag i går med Poollab fritt klor till 2,32 och totalt klor 2,40 = bundet 0,08. PH=7,50, vattnet är klart förövrigt bara det där dammet som jag måste veta hur jag får bort. men tror du att man kan köra med filterbollar i skimmern och i robboten och att det kan försvinna efter det ? man börjar ju undra hur hög cya jag hade förra året då jag redan bytt ut ungefär hälften av vattnet efter vårstarten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damm på botten
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2020, 12:39:43:43 »
2013 undrade jag samma sak. Det är verkligen fint pulver, och det är ta mig f_n omöjligt att bli av med. Att suga till waste, jag det suger, för man blir av med så mycket vatten. Jag misstänker att det är pulveriserade gamla alger. Jag har rätt mängd sand i mitt filter, man kan minska mängden damm lite i poolen om man kör flockning, dammsuger och sedan backspolar direkt. Men bästa lösningen för mig (se nedan) är en hävert jag kör med, funkar för mig då poolen är upphöjd. Håller röret framför utblåset så jag fyller slangen, sedan suger jag upp det fina dammet direkt ut på gräsmattan. Höll på att testa med småpumpar för borrmaskin m.m. innan jag kom på det här.



/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dannedrum

SV: Damm på botten
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2020, 13:10:22:22 »
Hej Erik,

okej kul att det funkade :) det lär väll inte funka för mig om min pool är nergrävd? vet knappt hur hävert metoden funkar, har slangat för lite besnin i mina unga dar:D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damm på botten
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2020, 13:36:09:09 »
https://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/H%C3%A4vert

Här står det att utloppet ska vara under vätskan, min erfarenhet säger att det ska vara under ytan. Men ingen luft i slangen, då slutar det direkt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Damm på botten
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2020, 16:47:59:59 »
Hej, jag har något finkornigt damm på botten som jag inte vet hur jag ska få bort? jag har använt folkpools superflock ett antal gånger men utan resultat, har även provat dammsugit mot waste läge, flockat och kört med poolrobot för att få dammet att virvla runt och fastna i filtret men inget jag gör hjälper. jag har även dammsugit otroligt sakta mot filterläge dagen efter flockning, och backspolat filtret efteråt, men dagen efter jag dammsugit ser det ut som på bilden.Har även en smutsrand i vattenlinjen i brädavloppet som jag först trodde va smuts i från hår och smink, men i år har vi inte hunnit bada ännu och ändå så får jag den randen. När man tar på det så känns det som typ blålera. kan det hänga i hop på nått sätt? kan tillägga att det inte är kommunalt vatten.
Hej,
Det kan vara som Erik skriver.
Mycket finurlig metod att ta upp bottenslam. Bra lösning på detta problem.

Du fyller inte på med kommunalt vatten. Innehåller detta vatten järn och/eller mangan?

Den ena är svart och den andre är brun.
Vidare kan ny sand innehålla en del mineral där järn finns med har jag upptäckt.
Normalt sätt med flockningsmedel bör detta inte vara ett problem. Det borde fastna i filtret. Det är därför jag har 0,4-0,6mm i toppen av filtret. En liten del av sanden spolas ut vid backspolning.  Men filtreringen blir mycket bättre. Så bra att jag måste klippa upp denna superflock för att plocka ut två tabletter.

Ser nu på färgen i din pool att det inte är kalk. När du tillsätter klor kommer det att reagera med bla. järn och mangan. Det bildas fällningar av dessa i form av oxider.

Beskriv gärna färgen på dammet vid botten.

Anledningen till detta inlägg är att ett sandfilter med flockningsmedel borde kunna hantera detta.
Kan själv få fällningar av järn och mangan. Efter bottensugning är de borta även utan flockningsmedel.

Roger








Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damm på botten
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2020, 22:03:13:13 »
I vårt fall känns det som att partiklarna är så små att de åker rätt igenom filtret, även om jag har flockmedel. Att ha finare sand i toppen på filtret är en bra idé, det ska jag kanske testa någon gång. Oxiderat järn är en annan möjlig orsak.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dannedrum

SV: Damm på botten
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2020, 23:09:40:40 »
Tror att mitt vatten är ganska Järn rikt, damm partiklarna är svarta eller grå dassiga typ. Borde inte järn vara brunt?🤔

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag