CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenheter av klor från Spacare?  (läst 1772 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klätterapan

Erfarenheter av klor från Spacare?
« skrivet: maj 07, 2020, 18:31:05:05 »
Vill höra erfarenheter av klorprodukter från Spacare. Har SunWac 12 och Minichlor i vår lokala butik. Undrar också om dessa innehåller cyanursyra.
Använde tidigare klor från Folkpool men pH drev uppåt.
Har inomhuspool och spabad

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Erfarenheter av klor från Spacare?
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2020, 18:59:26:26 »
Hej,

Har ingen erfarenhet av denna produkt. Men har koll på vad innehållet är och gör och syfte. Detta brukar kallas för företagshemligheter. Det är därför det inte står exakta siffror i säkerhetsdatabladet.

Innehåller spaklor och lite till.

En länk till säkerhetsdatablad.
https://cdn.starwebserver.se/shops/miwex/files/502sakerhetsdatablad.pdf?_=1506689429

Spaklor(diklor) ökar CYA 50% fortare än triklor som brukar finnas i veckopuckar.
Denna produkt innehåller inte 100% spaklor. Vilket betyder att just denna produkt inte ökar CYA lika fort.

Som jämförelse ger triklor 10 ppm fritt klor bildar 6 ppm CYA
Diklor som ger 10 ppm fritt klor ger 9 ppm CYA.

Kommer ihåg två trådar som var för fem år sedans. En Peter hade mycket rätt och förståelse redan då angående CYA.

Om kloret du använt tidigare höjer pH var det kalciumhypoklorit. Om denna används ska man inte mäta pH direkt efter tillsats utan ett dygn senare.

Normalt justerar man först pH, sen klor.

Om vattnet är rent då kalciumhypoklorit används behövs inte pH justeras.
pH ökar vid tillsatts av detta klor. Vid rent vatten återgår pH till det som var dagen innan.

Behöver inte själv justera pH så ofta i min pool när jag använder kalciumhypoklorit. Ungefär var tredje vecka.

Roger




« Senast ändrad: maj 10, 2020, 20:13:46:46 av Roger. »

Utloggad Klätterapan

SV: Erfarenheter av klor från Spacare?
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2020, 07:36:53:53 »
Tack för ditt svar.
Vilket klor skulle du rekommendera för spabad? Vill gärna ha produktnamn. Locket är ju på hela tiden när man inte badar så något cya skulle väl egentligen inte behövas men ändå verkar alla spabadsklor innehålla det, eller...? Vill gärna ha det så lättskött som möjligt så inte behöva byta vatten alltför ofta pga tex cya, och inte få klorblockering pga att det är svårt att hålla nere pH. Har brom på vintern när barnen inte badar och det fungerar bra, men vill helst ha klor när barnen ska bada.
Har inomhuspool och spabad

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Erfarenheter av klor från Spacare?
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2020, 20:39:24:24 »
Hej klätterapan ( kan du inte byta signatur?)

Tyvärr kan jag inte ge dig den optimala produkten för ditt spabad. Hade önskat detta.
Har skannat marknaden och olika produkter (i 2år). Inget tillgängligt i Sverige som jag skulle säga att detta är det perfekta.

Anledningen är att vissa tillverkare av spabad bara ger garantier om spaklor används. Vidare verkar alla produkter innehålla spaklor eller långverkansklor. Båda är uppbyggda av CYA.

Anledningen att man inte använder kalciumhypoklorit är att man är rädd för kalk vid värmaren. Lite lustigt att många tillsätter höj kalk till sina spabad.

Flytande natriumhypoklorit är en färskvara (1 år) kloret sönderfaller i 20 liters dunken och det blir svårt att dosera. Man vet inte hur mycket man ska ta.

Vidare sågar vi ofta CYA. Jag skulle vilja säga att denna kan vara bra. Då menar jag en liten mängd som inte ökar för varje tillskott av klor.

CYA är till för att skydda kloret från nedbrytning från solens uv-strålar. Klor sönderfaller fortare med ökad temperatur. Så i ett spabad kan det vara av intresse att ha en liten mängd CYA 5-10 ppm.

Detta för att säkerställa att tillgängligt klor inte nollas. Är man medveten om mängden CYA är det lätt att anpassa klorhalten därefter, lite högre.

Så produkten du söker verkar inte finnas.

Om jag hade ett spabad hade jag tillsatt 5-10 ppm CYA och kört med samma klor som du hade och höjde pH.
Du kan få lite beräkningar hur du bör göra.

Uppmärksammade på att du kör brom på vintern.
När du på hösten går över till brom är det inget problem. Men när du växlar tillbaka till klor bör du byta vatten.
Annars har du fortfarande brom som desinfektionsmedel.
Roger

Utloggad Klätterapan

SV: Erfarenheter av klor från Spacare?
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2020, 22:26:29:29 »
Haha. Klätterapan kallades jag som barn och det har bara hängt med på diverse forum.  ;D

Vad gäller kalk så brukar jag tillsätta det till knappt den undre rekommenderade gränsen, typ 170-200. Vårt kranvatten ligger annars bara på 60-70 i kalkhårdhet. Har för mig att jag läst att det behövs för alkaliniteten.

Jag har själv hittills låtit bli att använda en överbliven natriumhypokloritdunk just för att den inkl sönderfallet blir svårdoserad.

Ja en liten mängd cya i början för att få till en stabil kemi tänker jag är bra, men sen inte tillsätta mer för varje klordos. Men genom att spaklor så småningom höjer cya så högt att vattnet måste bytas gör väl kanske att tillverkarna får sälja mer kemikalier?

Jag vill inte blanda klor och brom för att undvika att dessa bildar förening med varandra så jag byter vatten när jag byter desinfektionsmedel.

Har inomhuspool och spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag