Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Beläggning på poolbotten  (läst 2765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart Ericson

  • Gäst
Lennart Ericson
Beläggning på poolbotten
« skrivet: april 21, 2020, 19:18:13:13 »
När vi skulle starta upp poolen i helgen upptäckte vi att det låg en ”slemmig sörja” på botten i hela poolen. När man tog tag i den kunde man lyfta upp en näve med slem som var ganska segt när man kände på det. Jag försökte ta upp så mycket som möjligt med olika redskap men det blev mycket kvar.
Vad kan det hör vara? jag vågar inte köra igång pump o filter.
Har någon av er haft liknande problem och i så fall vilka åtgärder har ni vidtagit?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #1 skrivet: april 21, 2020, 19:31:04:04 »
Hej,
Jag tycker det här är mer spännande än du gör :)
Troligtvis en blandning av alger och olika arter av bakterier. Därav det slemmiga.

Håva upp så mycket som går.
Kör chock med kalciumhypoklorit, 200g/10000liter.
Sänk pH närmare 7.
Kör igång filterpumpen och ha koll så filtret inte sätts igen.
Efter två dagar om vattnet klarnar kan du tillsätta flockningsmedel och ha koll på filtret.
Om det inte funkar kan man alltid köpa pipe-clean som förstör bakteriernas biofilm. Men avvakta hellre några dagar med detta.

Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #2 skrivet: april 21, 2020, 19:57:08:08 »
Kör gärna runt en borste överallt i poolen för att förstöra bakteriernas biofilm innan du startar filterpumpen. Ju mer du borstar dess bättre verkan har kloret.

Lennart Ericson

  • Gäst
Lennart Ericson
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2020, 16:05:54:54 »
Hej igen!
Nu har det äntligen blivit lite varmare och skönare ute, dags att itu med poolen igen. Nu har jag rensat massa "gegamoja" med håven och kört igång reningen, och ska därefter backspola och fylla på med mer vatten.
En fråga till dej Roger som har koll på läget, är det kalciumhypoklorit i all chockklor eller ska man köpa någon speciell? Jag har använt Nitor`s produkter och det framgår inte om de innehåller något sådant.
Vad jag förstår efter att läst här på forumet ska man använda klorpuckar för inomhus pooler när man har tak över poolen, det kanske är lösningen för mitt problem.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2020, 18:37:56:56 »
Det är inte alltid kalciumhypoklorit i chockklor. Det brukar gå att hitta säkerhetsdatablad om man googlar på produktens namn +  säkerhetsdatablad. Där står det vad det innehåller.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2020, 19:20:02:02 »
Mitt tips till alla som får så här eller mildare variant är att kör igång pumpen men bara på cirkulation, inte genom filtret, sen chocka och vänta 1 dag, sen dammsuger ni upp skiten mot waste på filtret, tycker det är det överlägset bästa sättet att snabbt bli av med problemet.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2020, 13:06:39:39 »
Hej,

Ditt vatten är redan mycket klarare. Lägger in en länk på en bild på yt-vattenrening.

https://sv.m.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Fil:Schmutzdecke.jpg

Det är långsamfitrering genom en sandbädd. Innan den är optimal måste man invänta alger och bakterier som bildar biofilm. Kan ta upp till 2 veckor innan denna bildats. Dessa alger och bakterier renar vattnet. Men i en pool vill man inte ha dessa. Så jämför dina bilder med länken.

Du har fått mycket bra svar av Erik och Engan.
Jag lägger till att det kan vara bra om du köper stickor till att börja med. Sådana som mäter fritt klor, totalklor, pH och cyanursyra (CYA).

Efter långvarig användning av utomhuspuckar och lite backspolning är det risk att din CYA-nivå är mycket hög.

Är det så kan det vara bättre att byta sitt vatten än att få problem när alla vill bada. Så mät din CYA.

Jag tror nästan att man kan räkna en utomhuspool med tak som inomhuspool? Anledningen är att UV-ljuset inte tränger genom taket.

Behöver man CYA i sitt vatten finns andra sätt att tillsätta detta.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2020, 20:28:35:35 »
Hej,

Tittar på ditt vatten och det du visar med bilder. Verkar vara enkla bakterier och alger att hantera? Men kolla CYA så slipper du kanske problem då det är dags för bad. Så köp stickor och berätta för oss.

Ingen vill tömma ett vatten som blivit varmt och badbart.
Roger

34-36 grader nu.

Lennart Ericson

  • Gäst
Lennart Ericson
SV: Beläggning på poolbotten
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2020, 11:08:15:15 »
Nu har jag fått tillbaka vår gamla pool med fint vatten, tack för hjälpen alla ni som har engagerat er. En toppensida det här om man behöver tips och hjälp, jag brukar rekommendera den till alla bekanta som har pool.
Ha en skön poolsommar allihop.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag