VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjarfråga salt  (läst 3215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 62ragtop

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2020, 09:02:01:01 »
Nej, du har missförstått frågan. JAG tappar INTE ur poolen efter varje bad. Tänkte bara att OM någon gör det så kan saltet göra nytta DEN gången. Att det var så leverantören tänkte?
Det är alltså en pool i glasfiber och det finns visserligen bubbelsystem men något spa-bad är det inte.

Jag hann ju hinka i sex kilo salt, efter att ha pratat med leverantören men sen började jag att fundera mer.

Just nu är det samma typ av klorpuck, som skvalpar runt, som jag kört med i alla år på den förra poolen.
Klor & pH har jag koll på.

Ok, då är jag med. DU gör inte så, dvs tappar upp - badar - tappar ur. Då är jag med.  O0

Nej jag är tveksam till det förfarandet och addera salt. Personligen så skulle jag se det som att kasta pengar i sjön, speciellt för DEN personen som tappar ur vattnet efter varje bad... Låter som ett dyrt förfarande för varje bad...

Poolgiganten

Utloggad Amica

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2020, 09:46:56:56 »
Hej,

Undvik tanken med salt som desinfektionsmedel.
Alger kan alltid bildas. Salt biter inte på detta. Vidare tillförs alltid bakterier vid bad till en pool.
Vidare annat kan komma ner i vattnet som tillför bakterier.

Den som gav informationen har fel. Eller så var inte kommunikationen helt klar?

Ibland sker det missuppfattningar. I ditt fall tror jag inte det.
Roger

Nej, jag har förstått att jag ska undvika saltet. Det som är i får väl vara i, det är ändå snart slut på säsongen här uppe i norr (6° i morse).

Jag pratade i telefon med leverantören när jag undrade om saltet och efteråt när jag fick funderingar angående denna tråd ringde jag igen för att klarställa om jag hade fattat fel tidigare men det hade jag inte.
De menar att man bara har salt men att man får en bättre effekt med klorinator/klordosering. Jag tror helt enkelt att de inte visste bättre. Det är ju inte olagligt om man inte vet allt. Som leverantör borde man ju veta detta men...

Jag känner mig nog mer snopen än lurad. Jag borde kollat mer innan.
Nu är det bara detta med saltet och instrumentet som känns onödigt. Inte så mycket själva pengarna utan avsaknad av nyttan av dem.

Tillägg, några minuter senare:
Familjerådet har beslutat att köra med klorpuck i flottör säsongen ut och även i början på nästa säsong. Därefter fundera på att skaffa en klorinator och då kanske en liten sådan typ Intex. Behåller salt och instrument.

Tillägg, långt senare:
Nä, saltet använder jag som bekämpningsmedel på garageuppfarten och instrumentet säljer jag, om jag hittar en köpare.

Tack för era svar som hjälpte mig att komma fram till denna insikt!  O0
« Senast ändrad: september 08, 2020, 22:33:58:58 av Amica »

Utloggad TommyC

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2020, 08:28:43:43 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan