VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: blåsor i linern  (läst 3589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matte h

blåsor i linern
« skrivet: augusti 21, 2011, 12:18:42:42 »
jag har plötsligt fått relativt stora blåsor på linern precis över vattenytan, är det någon vet vad det kan bero på? poolen är ca 5 år och jag har aldrig sett det tidigare

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: blåsor i linern
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2011, 13:53:28:28 »
Är det vattenfyllda blåsor eller luftblåsor som det handlar om ? Är de inne i linern (alltså att plasten skiktat sig på något sätt) eller har den bara bubblat ut från underlaget så att säga ? Om det är vattenblåsor så kan det ju bero på att kraftig nederbörd gjort att markvatten trängt in bakom linern och fått den att bukta ut. Ovanför vattenlinjen finns ju inget vattentryck inifrån som spänner ut den.

Utloggad matte h

SV: blåsor i linern
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2011, 19:07:28:28 »
det verkar vara stora luftblåsor och det ser inte ut som om linern skiktat sig utan att det är mellan linern och väggen

Utloggad Steffe

SV: blåsor i linern
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2011, 19:12:56:56 »
Låten som vatten bakom linern. Antagligen på grund av omkringstående vatten (eller om du mot all förmodan skulle haft översvämning i poolen i kombination med snäpplist kanske, dock ej troligt).

Utloggad matte h

SV: blåsor i linern
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2011, 20:02:32:32 »
vad behöver man göra då ?

Utloggad Erica

SV: blåsor i linern
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2011, 22:27:03:03 »
Om det handlar om vatten som stigit upp p.g.a. för mycket markvatten bör det gå att släta ut/trycka bort blåsorna med något mjukt, t.ex. en svamp eller en bit frigolit så snart som vattennivån i marken omkring har sjunkit till mera normala värden.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: blåsor i linern
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2011, 07:25:38:38 »
När kom blåsorna?
Efter vintern?

Det vanliga är att is i poolen som flyter upp i samband med snösmältningen på våren "lyfter" linern en bit, för mycket liner hamnar ovan vattenlinjen, och man får den typen av luftfickor du beskriver.

Att det händer mitt under säsong har jag aldrig sett eller hört talas om.

Vi har fått så där några gånger, och det går att stryka linern nedåt för hand, rätt mycket jobb, men det går.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: blåsor i linern
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2011, 18:25:04:04 »
Kapar tråden lite... ;)

Jag har också fått blåsor, men under vattenlinjen... Det är ett område på ca. 1x1 meter som har massor med "blåsor", de är ca. 2-3 cm i diameter och putar ut någon millimeter, allt mellan 1-4 mm skulle jag säga... När jag petar på dem känns de mer luftfyllda och de går inte bort om jag slätar ut dem.
De "flyter ihop" men delar sig sedan igen...

Har snap-in liner och området är direkt under vattenytan på ena sidan endast. Vad kan det bero på?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan