CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?  (läst 7009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad persson

Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« skrivet: oktober 20, 2008, 11:42:15:15 »
Inför vintern så ska man ju tömma ledningar, pump o dyl på vatten så att inget fryser sönder. Jag ska vinterisera för första gången och är lite osäker på vad som gäller. <help>

Jag har pumpat ut vatten en bra bit under skimmern och tömt pump etc, men det står ändå vatten kvar ca 0,5m över markytan i den slang som går upp till solcellerna på taket. Varför rinner det inte ut i poolen?

Jag har cirkulationspumpen i ett förråd ett par meter från poolen. Hur får jag bort vattnet i slangen som går mellan pump och skimmer? Eller räcker det om jag sätter dit ett expansionskärl?

Till saken hör att ett rör i anslutning till pumpen gått av (ska byta alltihop till våren). Kan alltså inte köra runt vattnet för ögonblicket (har tömt med sänkbar pump).


Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2008, 18:47:10:10 »
Hej persson
Kan du lägga in en bild eller skiss på vad du menar, kan du blåsa med trycklyft?
//carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad persson

SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2008, 19:05:40:40 »
Hej!

Dessvärre vet jag inte själv vilken av slangarna som går var, de är ju dragna under marken, och skisserna förra ägaren lämnade efter sig är knapphändiga. Men vattnet passerar solcellerna på taken, men borde ju rinna undan när trycket släpper. Dock så ställer sig vattnet i den ena av de två slangarna som går längs stupröret, ca 0,5m över marken. Hur jag ska kunna blåsa ut det med tryckluft vet jag inte exakt, men jag får väl prova så gott det går.

Utloggad Mette

SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2008, 21:00:35:35 »
Hej,
Ta in pumpen och låt vattnet rinna ut från slangen från poolen.

Jag dränerade ur ledningarna till/från solpanelerna genom att skruva loss både till och från i maskinrummet och även 3-vägsventil och ändhuven på panelen på hustaket(den satte jag tillbaka sen,vill ju inte ha massa insekter i solpanelen). alla avstängningsventiler, till pump /från solpanel till pool har jag tagit bort så alla ledningar är öppna.

 :)/Mette

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2008, 23:31:11:11 »
hej
jag har gjort som du mette öppnade allt i båda ändar brukar rinna ur då
i övrigt så tror jag slangarna klarar kylan blir ju ingen sprängverkan om de inte är fulla med vatten.
Annars om man stoppar i luftmunstycket i slangen tätar med en trasa brukar man få ur vattnet
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad persson

SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2008, 12:11:13:13 »
OK, tack för tips. Har lossat på vartenda rör vid pumpen, men vattnet står kvar. Men enligt Miamipool så är det ingen risk för sprängverkan ändå, eftersom slangarna tål det. Det är bara rören i hårdplast vid pumpen som är känsliga.

Dom tyckte också jag skulle fylla upp vatten igen över skimmern. Jag hade tömt ut en del för att evt slippa gå ut och pumpa mitt i vintern om det kommer mycket nederbörd. Folkpool förespråkar tydligen vatten under skimmer, så här råder delade meningar.

Det ska tydligen bero lite på hur poolen är placerad i förhållande till marken. Tjälen trycker poolväggarna inåt, och då bör det stå vatten i poolen där för att "hålla emot" om jag förstod det hela rätt. Så nu blir det till att gå ut och fylla på igen. Snopet... >ohno>

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Tömma ledningar på vatten - hur går det till?
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2008, 13:48:54:54 »
hej persson
var det miamipool du har eller en Folkpool.
Tycker du kan lyssna på din leverantör också de borde veta vad som är bäst för deras stomme, eller?
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag