CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??  (läst 5692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Archie

Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??
« skrivet: september 15, 2009, 15:28:48:48 »
Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp från ngn med erfarenhet av kaklad pool.

Jag har köpt ett hus i Skåne med kalklad utomhuspool (4x8m) som jag undrar hur man ska vinterstänga. Just nu har jag ett par decimeter regnvatten med alger i poolen. Det enda övertäckning som jag har är en kass presenning med gummistroppar.

Måste jag tömma polen helt? Köpa ett bättre överdrag. Plåtar?

Tacksam för alla tips.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??
« Svar #1 skrivet: september 23, 2009, 19:54:21:21 »
allt vatten ska bort, risk för frostsprängning annars. sen täcker du med plåtar el dyl. en kaklad pool är det mest känsliga du kan ha på vintern. det ska alltså stå helt torrt.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad utopiazz

SV: Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??
« Svar #2 skrivet: september 23, 2009, 22:21:55:55 »
Tänk bara på att vattennivån måste sänkas långsamt i en gjuten och kaklad pool. Sänker man för fort finns risk att man får röreöser i betongen som kan få kaklet att spricka. Räkna med att det tar två till tre dagar att tömma poolen.

Utloggad Archie

SV: Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??
« Svar #3 skrivet: september 24, 2009, 09:59:39:39 »
Pea och Utopiazz; tackar ödmjukast för era tips.

Vad tror ni om att pumpa ut regnvattnet och sen fylla på så vattnet täcker belysningen? Jag bor i Nordvästra Skåne så det är ganska milda vintrar här.

Ska man även vara försiktig när man fyller en kaklad pool eller är det bara tömningen som är riskabel?

Utloggad linusberg

SV: Hur vinterstänger jag en Kaklad utomhuspool??
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2009, 23:16:42:42 »
Fick precis bittert erfara vad som händer med vatten i kombination med kyla och kakel  :'(. Hade precis som du "lite" vatten i poolen när första frost natten kom... resultat: En massa trasig kakelplattor. Samtliga kakelplattor som låg där vattenytan bryter höjningen av botten i polen är döda.

/Peder

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag