VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stensarg, monteringsfråga  (läst 7767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeeOne

Stensarg, monteringsfråga
« skrivet: juli 06, 2011, 20:21:46:46 »
Har köpt starkas betongsten (hur den är med regelbundenheten återstår att se...).

Kring förra poolen hade vi trall och träsarg, men nu blir det mark'sten' och 'sten'-sarg.
Tänker ha den ovanpåliggande, alltså lägga stenen först och sen gjuta dit sargen.

Frågan är: vad har ni hittat för lösningar för att komma åt inspektion/tömning av korgen, luckan sitter ju dikt intill poolen. Går det att få till helt 100?

Det mesta man köper brukar komma med instruktioner, men här kommer bara ett lass sten... Ringde starka angående monteringen i sig, men frågade inte om just detta (men det skulle förvåna mig om de har ett svar).

Tacksam för tips och trix!
(Har sökt på forumet men inte hittat riktigt rätt bland alla trådar, om någon som är bättre på att söka hittar svar som redan finns så är jag tacksam för den hjälpen!)

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2011, 23:24:08:08 »
Bilden visar hur det skulle monteras för att linjera med poolens övriga sarg, vilket blottar delar man inte vill se.

Alternativet skulle vara ett 'indrag' (ja, utdrag) av sargbiten, men på bekostnad av linjeringen i poolen, men dölja det vita plastlocket.

Undrar alltså; hur gör man för att få det hundra och inte kompromiss a eller b enligt ovan?

Utloggad TeeOne

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2011, 00:27:08:08 »
Ingen?

Undrar om det inte blir en utsågning precis över luckan.
Och sen ett personligt besök på plats av betonggjutarfirman, som sen får se till att det döljs, mått- och färganpassat.

Är det enda alternativet för att komma åt luckan utan att se den? Det här problemet borde de flesta/alla med stensarg ha fått. Och löst?

Utloggad Ingvar

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2011, 09:55:30:30 »
Jag tror att de flesta har en skimmer med längre "hals" än vad du har, vilket gör att man inte behöver såga i stensargen. Så har åtminstone vi.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad swanthe

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2011, 11:13:19:19 »
jag kommer få samma problem som dej. Jag övervägde ett tag att byta skimmer men den är redan monterad och kostar dessutom ganska många pengar i efterhand. Det blir utskärning som gäller.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad TeeOne

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2011, 02:08:09:09 »
Hm... hur är just höjden ett problem?  ???

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2011, 10:35:16:16 »
Till vissa skimmrar så finns det förhöjningsringar att köpa, de brukar vara ca 30mm höga. Kan kanske vara ett alternativ.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ingvar

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2011, 12:48:05:05 »
Jag uppfattade det inte som att det var höjden som var problemet, utan att det avstånd som går genom poolväggen är för litet. De skimmers som jag sett, har ett större avstånd, vilket gör att man får rum med en betongsarg.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2011, 20:38:44:44 »
Jag uppfattade det inte som att det var höjden som var problemet, utan att det avstånd som går genom poolväggen är för litet. De skimmers som jag sett, har ett större avstånd, vilket gör att man får rum med en betongsarg.
Håller med, läste lite för snabbt i morse/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad TeeOne

SV: Stensarg, monteringsfråga
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2011, 22:53:16:16 »
Tack, uppskattar alla försök!

Hur ska vi säga, alltså höjden - den livar ju med markstenen, och inte vill jag ha högre eller lägre? Mitt problem är att öppningen/luckan, som sitter uppåt, är för stor, eller, sitter för mycket ut från själva poolen. Den går inte att gömma under sargbiten; halva blottas som synes.

Man skulle kunna dra tillbaks sargen en bit, men det ser ju (ännu mer?) apa ut om sargen inte livar runtom. Jag vill inte se den alls, plastluckan.

Bjuder på en bild till, för att visa; sådär kunde man ju göra, men då sitter sargendelen 'utdragen' jämfört med övrig sättning (som monteras 1 cm in i poolen).

Hur kan jag bättre beskriva... *funderar*
« Senast ändrad: juli 14, 2011, 13:54:25:25 av TeeOne »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag