VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: spaklor/chockklor och aktivt syre  (läst 3435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peffegubben

spaklor/chockklor och aktivt syre
« skrivet: januari 26, 2014, 13:56:25:25 »
Hej
har funderingar angående detta med kemprodukter...
Jag mäter mitt vatten med teststickor och vi verkar ha stabilt ph oftast. Dock alltid högt alkalinitet.
 Efter tips från personal i folkpoolaffären så tillför vi spaklor efter varje bad, och oxå spachock som är aktivt syre.
Måste man kombinera dessa 2?
Hur ofta behöver man rengöra filtren? Jag har 2 st monterade. Har ett Camargue alessio.


Poolgiganten

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: spaklor/chockklor och aktivt syre
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2014, 04:45:26:26 »
Haloj,

Det finns inga måsten....  ::)
Men man kan göra på olika sätt  ;)

Klor kan man använda som det är, sen ska man passa sig för vad man blandar med om man kör med olika preparat.. alltså kolla att det är ok att blanda dem.

Man får experimentera lite och komma fram till vad som passar sitt vatten, typ av spa mm..
Har man ozonator (som förmodligen ditt spa har) ska man kunna minska lite på mängderna kem..

Jag har lär mig i den gamla skolan att man aldrig ska blanda olika preparat,  <hmm>
Men har efter moget övervägande och lästa trådar funderat på att testa med aktivt syre tillsammans med mitt klorerande.

Man ser oftast på vattnet med blotta ögat om det mår bra eller inte, klart och fint ska det vara...

Filter bör man rengöra varannan till var tredje vecka... lite beroende på hur ofta man badar, hur många man är, har man duschat innan bad mm.
Man bör ha minst två uppsättningar filter då de ska ligga i rengöringsvätska (12 timmar har jag för mig) och sedan spolas av och torka innan man använder dem igen.
Rengöringsvätskan är ganska dyr och de finns de som använder diskmaskinsmedel mm. det ska vara något fettlösande i alla fall..

Sen finns det engångsfilter som man byter var tredje månad, om man ska hålla på med den "dyra" rengöringvätskan för spafilter så får man räkna vad det blir för skillnad men jag tror inte det blir jättemycket dyrare med engångsfilter.  >rulla<
Och filter behöver du inte köpa där du köpt karet där är de bara onödigt dyra..

Det finns flera bra tips i forumet bara att läsa i trådarna..

Lycka till  O0
« Senast ändrad: januari 27, 2014, 04:58:28:28 av jokers »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag