CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa  (läst 12579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eggmen

Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« skrivet: januari 22, 2014, 12:49:58:58 »
Jag får ej upp temperaturen i spabadet. Värmelampan lyser men inget händer. Har tittat igenom alla manualer och kan konstatera att årsmodellen 2007 saknar inställningar för Ekonomikörning. När jag känner på metallröret så är det inte varmt. Har ni några bra tips för att lösa detta?

Poolgiganten

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2014, 13:44:57:57 »
1. Är det ett trefas kar?
2. Är alla säkringar hela?
3. Ta en multimeter (eller be någon som kan) och se om du har spänning på värmeelementet
(mät i elektronikboxen på utgående kablar till elementet eller direkt på elementet om du kommer åt).
4. Har du spänning där är elementet förmodligen trasigt.
5. Om inte kan det finnas en säkring i själva elektronikboxen också.

Lycka till O0

Utloggad Eggmen

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2014, 21:41:42:42 »
Hej och tack för tipsen.
Det går inte fram någon ström till värmeelementet. Det finns en rätt stor säkring som är hel. Menar du att det kan finnas ytterligare en säkring för utgående ström till värmeelementet?

Utloggad Erica

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2014, 23:56:23:23 »
Det kan möjligen inte vara något överhettningsskydd som löst ut ? Sådana skall ju alltid finnas och de brukar få återställas med någon tryckknapp eller liknande. Vanligaste orsaken till att överhettningsskydd löser ut är att värmaren har varit tillslagen utan att vattnet cirkulerat, t.ex. beroende på passagehinder, igensatt filter eller något liknande.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2014, 00:49:36:36 »
Lägg gärna upp en bild på kretskortet...  <hmm>

Utloggad Eggmen

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2014, 13:44:43:43 »
Lite svårt att fotografera kretskortet då badet är infällt i terrassen men här kommer några.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2014, 19:37:30:30 »
Haloj,

1. Av färgen att döma, det gråsolkiga i den röda ringen (se bilden nedan) ser det ut att ha kommit fukt på kretskoret vilket aldrig är bra.
2. Men det låter som om allt funkar utom själva värmen så det kanske inte är så farligt ändå... ännu.  ???
3. Skulle dock rekommendera att du skaffar någon slags elektronik rengöringsmedel sprayar på gnuggar med en tandborste el dyl. och sen låta det torka ordentligt.
Man kan annars (enkelt uttryckt) få kontakt/spänning mellan punkter där det inte ska vara kontakt.

Tillbaka till problemet..

4. Är det så att de två svarta (se pilar) jag pekat på i bilden går till elementet?
5. Då styrs de säkert av de tvåreläerna (nästa gäng pilar)
6. Knacka försiktigt på reläerna med skaftet en skruvmejsel eller liknande samtidigt som lampan för värme lyser (dvs. när karet kallar på värme).
7. Försök mäta på inkommande till reläerna (om du kan lokalisera platsen på kretskoret) finns spänning där?
8. Är det relä fel skulle jag i första hand misstänka det närmast den röda cirkeln  ???
9. De flesta reläer går att öppna (genom att ta bort det svarta höljet) det kan göra felsökningen lättare.

Kämpa på nu & hoppas du löser det <antman>

Utloggad Eggmen

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2014, 19:04:56:56 »
Hej och tack för tips.
Det stämmer att dessa sladdar går till elementet.
Det som ser ut som fukt finns inte på riktigt, det är något konstigt med bilden.

Jag har nu knackat på reläerna men utan framgång. Jag kan konstatera att när värmen ska gå igång knäpper det lite och spänningen går momontant upp till 1.0 volt för att sedan gå ner mot 0.04 volt.

Jag bifogar en bild på reläet, tror du att det går att öppna och i så fall hur?

Funderar på att köpa två nya relän, är det svårt att löda dit dem?

Utloggad Erica

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2014, 23:07:42:42 »
Min man rynkade pannan när han såg dina mätvärden..

"0.04 V resp. 1.0 V ? Bägge dessa värden är så låga att de är irrelevanta. Var mäter du någonstans ? Om du mäter över reläets spole, som normalt ligger mellan de två stift som sitter för sig själva (inte i en grupp om 6 stift ) så skall spänningen vara bortåt 24 V när det skall slå till värmen. Styrspänning är DC (likspänning) ditt relä har 24 V manöverspänning..

Det är knappast någon ide att börja löda på kretskortet om du inte först mätt upp var felet är. Av kopplingsschemat framgår att det finns en sond som skall larma om överhettning resp. frysrisk. Om denna krånglar får du ev. en felkod men det är ju inte säkert. Överhettningsskyddet måste ju i vart fall stoppa värmen.

För att skydda elektroniken mot störningar/överspänningar sitter det ibland en diod (skyddsdiod) parallellt över spolen. Dioden kan sitta på kretskortet eller inne i reläet. Om det blir kortslutning i dioden blir spänningen över reläspolen mycket låg och reläet kan inte slå till. I ditt relä finns ingen diod internt, finns en sådan måste den sitta på kretskortet i direkt anslutning till reläet.

Först - tänk på att det finns livsfarlig spänning på kretskortet och anslutningarna. Är du inte van vid att mäta och felsöka så kalla på ett proffs för detta !!! Du kan både råka ut för en olycka och/eller förstöra kretsarna om du gör fel.

Steg 1 - mät spänningen över reläets spole när värmen skall vara tillslagen. Om den inte är ens i närheten av 24 V så är felet nog inte i reläet utan i styrkretsarna. Man kan naturligtvis tänka sig en kortslutning i reläspolen, men det är ett ovanligt felfall.

Steg 2 - om det finns spänning över reläspolen och reläet ändå inte slår till är reläet defekt. Likaså om det slår till mekaniskt (klickar) men ändå inte släpper igenom strömmen. Men för att mäta detta måste du först kontrollera om det finns nätspänning fram till relåets kontakt före tillslag resp. efter.
"

Utloggad Eggmen

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2014, 07:06:07:07 »
Jag inser också att 1.0 V är ett lågt värde men varje gång värmen skulle gå in ändrades spänningen från 0.04-1.0 V.
Jag mäter över värmeelementet, J40 och J37, vilket borde, i värmeläge, ligga på 230V antar jag. Jag har även mätt inkommande spänning över reläerna, J35 och J38, till 230 V.
Spolen sitter i reläet, se bild. Med tanke på reläets beteckning så borde styrspänningen vara 12VDC med en tillslagsspänning på 8.4 VDC.

Jag ska se om det går att mäta över spolen.

Tack för tipsen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #10 skrivet: januari 28, 2014, 07:16:14:14 »
Glöm inte att du måste mäta likspänning på spolen (12V) och växelspänning på 230V.
Dina lågt angivna värden tyder på att du kan ha mätt 230V spänningen med multimetern i likspänningsläge.

Eller så är det oxid/svetsade kontakter i relät som gör att du bara får ut en ytterst låg spänning från relät, men då borde "knackningarna" ha hjälpt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #11 skrivet: januari 28, 2014, 10:12:21:21 »
Bilden du satte in visade ett relä med -24DE som slutbeteckning och det skulle betyda 24 V likspänning. Men som Rickard sa, du måste kolla så att du ställt instrumentet rätt ! Vad det gäller spolspänning är både 12 V och 24 V fullt möjliga - industriutrustning har oftast 24 V men på hemelektronik kan det vara lite olika. Du har ju redan mätt att du har korrekt spänning in till reläet. Om du finner att reläet har rätt spänning in till spolen, rätt spänning även när reläet slagit till på ingående, men ändå inte får någon spänning ut, ja då är reläet sönder. Om däremot spänningen in till reläet sjunker till nästan ingenting när reläet slagit till, ja då är reläet (och värmaren) helt men du har misskontakt (hög impedans) i matningen, något avbrott eller misskontakt någonstans på vägen. Spänningen blir då hög när reläet är från, men när reläet slår till och belastar kretsen sjunker den till noll eller nästan noll.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Ingen värme Freeflow Free15 Balboa
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2014, 19:27:17:17 »
Den där modellen av relä tror jag inte går att ta isär  <dontkn>

Men nästa steg är innan du börjar löda bort några reläer se om du har spänning på inkommande i reläet/erna, kan vara lite svårt att komma åt dock...

Samt (som Erika/Rickard säger ) att se om du har spänning på spolen som drar reläet/erna

Och givetvis antar jag att du vet vad du håller på med   8)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag