Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ute spabad som fått plasten uppfrätt och kuddar, thermolock och reglage blekta  (läst 5848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HAJOAL

Hej

Har nu haft mitt ute spabad i 2 år, har problem med blekning av kuddar, reglage, kar och frätt thermolock gjort regelbundna analyser varje vecka med digitala mät instrument från Poolcare som jag blev rekommenderad av tillverkaren av spabadet att göra.Ibland även lukt
Jag har använt flytande dosör med bromtabletter, kompl med alkanitet, calcium ph up och ph down vid behov.
Att notera har även inomhuspool, använder där klortabletter i breddavloppet, där är aldrig några problem med den.
Nu har jag fått en helt ny balja med allt nytt tack så mycket för det Pentland

Finns där någon annan rening än flytdosörer, jag misstänker att det är det som är problemet.

Välkommnar tips och råd
Badet är nu fyllt idag men inga dosörer eller kemikalier är ilagda

Poolgiganten

Utloggad stabben

re spa klor
« Svar #1 skrivet: december 25, 2013, 10:51:18:18 »
flyt dosören skall vara inställd på aktuell vatten mängd oftast steg 1 minsta öppning
använd spa tabs långtids verkande i den det räcker om du har 24 timmars pump med ozon häll aldrig ner klor pulver i badet

Utloggad Erica

Egentligen borde väl doseringen som sådan inte spela så stor roll om bara värdena är OK. Visst finns det andra sätt att dosera kemikalier än flottörer, även bortsett från rent manuellt. Det finns doserare som kopplas i cirkulationssystemet (mekaniska system) eller det finns system med flytande kemikalier och automatik. Vi har detta till vår inomhuspool. Sådana system används ju mest till pooler, men det borde inte finnas något hinder för att det skulle fungera utmärkt även till ett spa. Det är väldigt bekvämt, men det kostar ju en del, även om systemen numera har blivit mycket billigare jämfört med för ett antal år sedan.

Utloggad elvings

Använd inte flytdoserare.

klorera efter bad och kör en omgång bubblor innan du stänger locket.
Badar ingen på en vecka(ungefär 5-7 dagar) så klorera och kör en omgång bubblor innan du stänger locket.

Själv körde jag flytdoserare och har en fin  :-\ gråvitgul blekt ton på alla kuddar och lock.
Efter att jag slängde flytdoseraren åt hevete så har all blekning avstannat.

Körde flytskiten i ett halvår och nu har jag använt andra metoden i 1.5 år. Fungerar perfekt.  O0

Efter lite råd på nätet resonerade jag att klor är gas. Om jag stänger in en frätande gas så fräter det. Ungefär som om man stänger in mögel i ett rum blir det bara värre med lukt o mögel. Eller om man håller ladugårdsdörren till grisar stängd så kommer det inte lukta mindre gris i ladugården.

För övrigt: Jag tillhör de som sedan 1.5 år häller klorpulvret rakt ned i filtret vid klorering. Karet är som nytt. Dock ej kuddar o lock.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag